Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło do 4.300 zł. Minimalna stawka za godzinę pracy to 28,10 zł. Zamawiający muszą pamiętać o nowych wartościach, oceniając ceny ofert i skalkulowane w nich koszty pracy osób zatrudnionych przez wykonawcę. W części umów o zamówienia publiczne należy też zwaloryzować wynagrodzenie wykonawcy stosownie do nowych stawek.
Nowe stawki płacy minimalnej wynikają z rozporządzenia w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz.U. poz. 1893).
Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę niesie konsekwencje nie tylko dla przedsiębiorców i ich pracowników, ale także zamawiających i wykonawców działających na rynku zamówień publicznych.
Warto pamiętać, że rozporządzenie opublikowano we wrześniu 2023 roku i od tego czasu wykonawcy kalkulujący koszty wykonania zamówienia publicznego, które jest realizowane po 1 lipca 2024 r., powinni uwzględniać nową stawkę minimalnego wynagrodzenia.
Zgodnie z art. 224 ust. 3 ustawy Pzp wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny mogą dotyczyć m.in. zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie.
Trudności mogą pojawić się, jeśli oferenci z jakichś powodów przeoczyli nowe regulacje, dokonując kalkulacji cenowych. Wówczas zamawiający mogą być zobowiązani do odrzucenia oferty z uwagi na zaoferowanie rażąco niskiej ceny. Taka sytuacja była rozpatrywana w jednym z wyroków Krajowej Izby Odwoławczej i można o niej przeczytać na łamach Portalu ZP w omówieniu: „W interesie publicznym oraz zamawiającego leży szczegółowa analiza kalkulacji ceny w ofercie”.
W kwestii ewentualnej zmiany umowy warto pamiętać, że każdy kontrakt, który zawarto na dłużej niż 12 miesięcy, powinien zawierać postanowienie dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia w przypadku zmiany m.in. wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Z kolei umowa, której przedmiotem są roboty budowlane, dostawy lub usługi, zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia (art. 439 ustawy Pzp).
W przypadku umów, które nie zawierają postanowień w obszarze zmiany wynagrodzenia w związku z wyższą płacą minimalną, przewiduje się potrzebę ich renegocjacji i zmiany stosownie do nowych regulacji prawnych. Podstawą modyfikacji umowy w takim przypadku będą mogły być np. przepisy art. 455 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 ustawy Pzp.