Zasada jawności jest podstawową zasadą systemu zamówień publicznych. Doznaje ona ograniczeń jedynie w sytuacji objęcia danych informacji tajemnicą przedsiębiorstwa. Wykonawca, który uzasadnia zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa, musi wskazać wystarczające ku temu powody, również wówczas gdy tajemnica dotyczy wyjaśnień elementów mających wpływ na wysokość ceny. Skutkiem braku argumentów jest uznanie, że poczynione przez wykonawcę zastrzeżenie nie wypełnia przesłanek określonych w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 lutego 2021 r., sygn. akt KIO 93/21).
Izba uznała, że czynniki mające wpływ na wysokość ceny miały charakter ogólny, typowy dla wielu wykonawców. Informacja o liczbie osób zatrudnionych do realizacji zamówienia czy potencjale kadrowym na terenie obszaru miasta nie stanowiła wartości gospodarczej, której ewentualne pozyskanie przez innego wykonawcę powodowałoby przewagę konkurencyjną.
Również okoliczności współpracy z agencjami pracy w celu utrzymania poziomu kadr czy korzystanie z dofinansowań z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych w celu obniżenia kosztów osobowych były typowe dla wielu wykonawców.
Funkcjonowanie w ramach grupy kapitałowej, zrzeszającej wiele podmiotów gospodarczych i wynikające z tego korzyści w postaci dostępnych rabatów czy możliwości obniżenia kosztów zakupu bądź wypożyczenia odzieży roboczej, są powszechnie znane i nie są dostępne wyłącznie jednemu wykonawcy.
Więcej na temat zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa piszemy m.in. w artykułach:
Wyrok został wydany na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r.