Obowiązek odrzucenia oferty pojawia się wtedy, gdy jej treść nie podlega korekcie w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Zamawiający przed podjęciem decyzji o odrzuceniu jest zobowiązany sprawdzić, czy w okolicznościach danej sprawy nie zaistniały obligatoryjne przesłanki do poprawienia oferty zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy Pzp. Dopuszczalność jej korekty na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp zaistnieje, wówczas gdy:
Aby móc poprawić ofertę, omyłka nie musi mieć oczywistego charakteru. Ustawodawca uzależnił bowiem możliwość poprawienia omyłki wyłącznie od stopnia istotności zmiany oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 lutego 2021 r., sygn. akt KIO 288/21).
W wyniku poprawienia przez zamawiającego, na mocy art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, oferty nie może dojść do zniekształcenia oświadczenia woli wykonawcy w istotnym zakresie. O tym, czy dana zmiana ma charakter istotny, czy nie, należy rozstrzygnąć każdorazowo, biorąc pod uwagę wszelkie okoliczności sprawy.
Dopuszczalne wydaje się dokonanie zmian, w sytuacji gdy z okoliczności wynika zamiar złożenia przez wykonawcę oferty zgodnie z wymaganiami zamawiającego oraz poprawienie omyłki nie ingeruje w sposób istotny w treść oferty, tj. nie powoduje konieczności znaczącej ingerencji ze strony zamawiającego lub nie dotyczy jej istotnych postanowień.
Więcej o korekcie omyłek w treści ofert znajdziesz tutaj: Porady/Ocena ofert/Omyłki.
Wyrok został wydany na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r.