Uchylenie zakazu zawarcia umowy jest wyjątkiem od zasady. Nie wolno go uzasadniać okolicznościami, które wiążą się z przedłużającym się postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego (postanowienie w sprawie wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy z 14 października 2021 r., sygn. akt KIO/W 90/21).
Zamawiający jest odpowiedzialny za zorganizowanie postępowania przetargowego. Powinien mieć wobec tego na uwadze czas potrzebny do jego przeprowadzenia i uwzględniać przy tym prawa wykonawców do korzystania ze środków ochrony prawnej.
Opóźnienia wynikające z korzystania z ustawowych uprawnień wykonawców to okoliczności, które można było i należało przewidzieć. Nie mogą one same w sobie usprawiedliwiać zastosowania wyjątkowej instytucji, jaką jest uchylenie zakazu zawarcia umowy przed wydaniem przez Izbę orzeczenia kończącego postępowanie odwoławcze.
Skład orzekający wskazał na dość długi okres, jaki zamawiający przydzielił sobie w zakresie czynności oceny i badania ofert. Zauważył również, że zamawiający dokonywał czynności dosyć opieszale. Wydłużyło to okres rozstrzygnięcia postępowania, jednak okoliczność ta nie usprawiedliwia uchylenia zakazu zawarcia umowy.
Porady dotyczące umowy – jej zmian i realizacji – znajdziesz w dziale: Współpraca z wykonawcą.