Dnia 10 listopada br. wejdą w życie zmiany w ustawie Pzp dotyczące m.in. klauzul waloryzacyjnych w umowach w sprawie zamówień publicznych. Zacznie także obowiązywać przepis epizodyczny wyłączający stosowanie Pzp przy nabywaniu dostaw różnego rodzaju opału.
Nowe regulacje wprowadziła ustawa z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. poz. 2185) – dalej: ustawa zmieniająca.
Zgodnie z nowymi regulacjami art. 439 ust. 1 ustawy Pzp będzie stanowić, że umowa, której przedmiotem są roboty budowlane, dostawy lub usługi, zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia.
Klauzule waloryzacyjne będą zatem obowiązkowe w każdej umowie w sprawie zamówienia, której czas realizacji przekroczy 6 miesięcy. Dotychczas obowiązek odnosił się do umów dłuższych niż 12 miesięcy, których przedmiotem były usługi bądź roboty budowlane.
Dodatkowo wykonawca, którego wynagrodzenie zostanie zmienione zgodnie z klauzulami waloryzacyjnymi, będzie miał obowiązek zmiany wynagrodzenia przysługującego podwykonawcy, z którym zawarł umowę, w zakresie odpowiadającym zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania podwykonawcy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) przedmiotem umowy są roboty budowlane, dostawy lub usługi;
2) okres obowiązywania umowy przekracza 6 miesięcy.
W art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp wprowadzono zmianę, która stanowi, że regulację tę można stosować w szczególności w sytuacji zmiany w umowie sprawie zamówienia publicznego wysokości ceny.
Do postępowań o udzielenie zamówienia oraz konkursów wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 10 listopada br.) stosuje się przepisy ustawy Pzp w dotychczasowym brzmieniu. Wyjątkowo będzie można zastosować wprowadzone rozwiązania także do umów zawartych wcześniej.
Zgodnie bowiem z art. 48 ust. 1 ustawy zmieniającej w związku z istotną zmianą cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia publicznego, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć, dopuszczalna jest zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego, zawartej przed dniem wejścia w życie tej ustawy i będącej w toku w tym dniu, bez przeprowadzania nowego postępowania o udzielenie zamówienia, która polega na:
1) zmianie wysokości wynagrodzenia wykonawcy,
2) dodaniu postanowień dotyczących zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia wykonawcy – w przypadku umów, które nie zawierają takich postanowień,
3) zmianie postanowień dotyczących zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia wykonawcy, w szczególności w zakresie maksymalnej wartości zmiany tego wynagrodzenia – w przypadku umów, które zawierają takie postanowienia,
4) zmianie postanowień umowy dotyczących jej wykonania, w szczególności dotyczących:
a) zakresu świadczenia wykonawcy, z czym może wiązać się odpowiadająca jej zmiana wynagrodzenia wykonawcy lub sposobu rozliczenia tego wynagrodzenia,
b) terminu wykonania umowy lub jej części, lub czasowego zawieszenia wykonywania umowy lub jej części,
c) sposobu wykonywania umowy
– o ile wzrost wynagrodzenia wykonawcy spowodowany każdą kolejną zmianą nie przekroczy 50% wartości pierwotnej umowy.
Jeśli zmiana umowy będzie dotyczyć wynagrodzenia wykonawcy, o której mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1–3 ustawy zmieniającej:
1) strony poniosą zwiększony koszt wykonania zamówienia publicznego w uzgodnionych częściach;
2) sposób zmiany wynagrodzenia może być ustalony z użyciem odesłania do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów, w szczególności wskaźnika ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Wykonawca, którego wynagrodzenie zmieniono, będzie także musiał zmienić wynagrodzenie podwykonawcy, z którym zawarł umowę o podwykonawstwo, w zakresie odpowiadającym zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania podwykonawcy. Dotyczy to umów o podwykonawstwo, które zawarto przed 10 listopada br. i które są w toku w dniu zmiany wynagrodzenia wykonawcy.
Zgodnie z art. 48 ust. 4 ustawy zmieniającej sytuacja wymaga także uzgodnień między wykonawcą a podwykonawcą w sprawie zmian łączącej ich umowy o podwykonawstwo, tak aby warunki wykonania tej umowy przez podwykonawcę nie były mniej korzystne dla podwykonawcy niż warunki wykonania zmienionej umowy w sprawie zamówienia publicznego zgodnie z art. 48 ust. 1 pkt 4.
Ustawa tymczasowo zwolniła z obowiązku stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych następujące jednostki:
Zwolnienie dotyczy dostawy towarów objętych pozycją 2701 albo 2704 Nomenklatury Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 7 września 1987 r., str. 1, ze zm. – Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382). Do towarów ujętych w Nomenklaturze Scalonej pod pozycją 2701 i 2704 należą:
Regulacja ma charakter epizodyczny, w związku z czym zawieszenie stosowania ustawy Pzp będzie obowiązywało w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Zawsze aktualny i jednolity tekst Prawa zamówień publicznych znajdziesz na naszym portalu:
Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl/