Partnerstwo innowacyjne – nowe Pzp

Stan prawny na dzień: 13.09.2021
Partnerstwo innowacyjne – nowe Pzp

Chcesz zamówić usługę, dostawę bądź robotę, która nie odpowiada standardom a musi zostać dostosowana i udoskonalona do Twoich potrzeb w drodze prac badawczo-rozwojowych? Być może tryb partnerstwa innowacyjnego będzie w tym przypadku najodpowiedniejszy. Sprawdź jak partnerstwo innowacyjne uregulowano w nowym Pzp.

Definicja trybu partnerstwa innowacyjnego

Partnerstwo innowacyjne to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy (art. 189 ust. 2 ustawy Pzp).

Etapy partnerstwa innowacyjnego przedstawiają się następująco:

  1. Zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych.
  2. Potem prowadzi z nimi negocjacje, aby ulepszyć treści ofert wstępnych i składanych na etapie negocjacji.
  3. Po skończonych negocjacjach zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert na prace badawczo-rozwojowe. 

Co to są innowacyjne usługi, dostawy i roboty budowlane?

Celem prac badawczo-rozwojowych jest opracowanie innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych.

Ilekroć w ustawie Pzp jest mowa o „innowacji”, należy przez to rozumieć wdrażanie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu, usługi lub procesu. Chodzi m.in. o:

  • procesy produkcji, budowy lub konstrukcji,
  • nową metodę marketingową lub organizacyjną w działalności gospodarczej,
  • organizowanie pracy lub
  • relacje zewnętrzne (art. 7 pkt 6 ustawy Pzp).

Zamawiający kupuje dostawy, usługi lub roboty budowlane, które są wynikiem rzeczonych prac badawczo-rozwojowych. Nie ma tutaj konieczności prowadzenia odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia. Warunkiem jest jednak fakt, że odpowiadają one poziomom wydajności i maksymalnym kosztom uzgodnionym między zamawiającym a wykonawcą lub wykonawcami. 

Dlaczego warto zastosować partnerstwo innowacyjne?

Uzasadnienie do projektu nowej ustawy Pzp (uzasadnienie do rządowego projektu ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, VIII kadencja, druk sejm. nr 3624) wskazuje: „Istotą ustanowienia partnerstwa innowacyjnego nie jest więc tylko opracowanie innowacyjnego produktu, usługi czy roboty budowlanej, ale również ich zakup bez konieczności przeprowadzania odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia.

W ustanowieniu partnerstwa innowacyjnego mamy zatem do czynienia z jedną umową, obejmującą zarówno fazę badawczo-rozwojową, jak i późniejsze wyprodukowanie i dostarczenie innowacyjnego produktu, świadczenie usługi czy ukończenie robót budowlanych”.

Regulacje dotyczące udziału konsorcjum w partnerstwie innowacyjnym

Aby zachęcić wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia do udziału w innowacyjnych projektach, zasada solidarnej odpowiedzialności wykonawców za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego jej wykonania, nie znajdzie tu zastosowania.

Celem powyższej zmiany jest to, by każdy z członków konsorcjum ponosił odpowiedzialność tylko za tę część umowy, którą rzeczywiście wykonuje. W konsekwencji wykonawca odpowiedzialny za fazę badawczo-rozwojową partnerstwa nie będzie odpowiadał np. za etap produkcji. 

Autor:

Katarzyna Jachowska

Katarzyna  Jachowska

Katarzyna Jachowska

prawnik, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu zamówień publicznych, praktyk w stosowaniu Prawa zamówień publicznych z wieloletnim doświadczeniem