Nowe Prawo zamówień publicznych, które weszło w życie 1 stycznia 2021 r., nakłada na rząd obowiązek przygotowania Polityki zakupowej państwa z uwzględnieniem: 1) aspektów normalizacyjnych; 2) kalkulacji kosztów cyklu życia produktów; społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców; upowszechniania dobrych praktyk i narzędzi zakupowych i 5) stosowania aspektów społecznych (art. 21 ust. 1 NPZP). Jest to dokument o charakterze średniookresowej strategii przyjmowanej przez Radę Ministrów w formie uchwały raz na 4 lata. Pierwsza Polityka zakupowa państwa obejmie lata 2022-2025 i będzie obowiązywała od 1 stycznia 2022 r.
Polityka zakupowa państwa jako dokument o strategicznym znaczeniu, określający priorytetowe działania w obszarze zamówień publicznych oraz wyznaczający kierunek zamawiających w zakresie udzielonych zamówień, przyjmowany uchwałą Rady Ministrów, jest kierowana przede wszystkim do jednostek administracji rządowej. Do zapewnienia, w możliwie najszerszym zakresie, realizacji zaleceń i zobowiązań wynikających z Polityki zakupowej państwa, zobowiązani są kierownicy jednostek administracji rządowej, w tym: ministrowie w zakresie urzędu obsługującego ministra; Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w zakresie urzędu zapewniającego obsługę na podstawie art. 26 ustawy z dnia 8 sierpnia 1998 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178); kierownicy organów oraz jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministrów; kierownicy jednostek podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów; wojewodowie w zakresie urzędu obsługującego wojewodę; kierownicy służb, straży i inspekcji zespolonej administracji rządowej; kierownicy niezespolonej administracji rządowej (w rozumieniu art. 56 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1464).
W dniu 10.11.2021 na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii pojawił się projekt Polityki zakupowej państwa wraz z uzasadnieniem, który trafił do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji.
Według przedłożonego projektu Polityka zakupowa państwa będzie koncentrować się na trzech priorytetach – profesjonalizacji, rozwoju potencjału MŚP oraz zrównoważonych zamówieniach publicznych.
TRZY OSIE PRIORYTETÓW W POLITYCE ZAKUPOWEJ PAŃSTWA
Celem profesjonalizacji zamówień publicznych ma być zwiększenie ich efektywności i innowacyjności, aby:
Polityka zakupowa wprowadzi szereg rekomendacji dla uczestników rynku zamówień, jak np.:
Zamierzeniem Polityki zakupowej państwa jest rozszerzenie dostępności zamówień dla sektora MŚP, a w konsekwencji uzyskanie wzrostu konkurencyjności na rynku.
Polityka zakupowa wprowadza w tym zakresie szereg zaleceń dla uczestników rynku zamówień:
Polityka zakupowa zawiera propozycje rozwiązań, które mają pomóc zamawiającym realizować zamówienia zrównoważone, a więc zamówienia społeczne, zdrowotne, zielone i innowacyjne, w szczególności:
Zgodnie z danymi opublikowanymi w Sprawozdaniu Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2020 r. udział zielonych lub innowacyjnych zamówień publicznych w ogólnej liczbie udzielonych zamówień publicznych wynosił zaledwie 1%. Udział ten liczony według wartości udzielonych zamówień publicznych to 7%. Jedynie 384 zamawiających udzieliło zamówień o charakterze środowiskowym lub innowacyjnym.
Dokument zawiera także zalecenia dotyczące wykorzystania poszczególnych narzędzi i instytucji funkcjonujących już w systemie zamówień publicznych, które zmierzają do realizacji jej priorytetów. Wykorzystywanie ich zgodnie z zaleceniami Polityki ma się przyczynić do większego udziału MŚP w rynku zamówień publicznych oraz budowania ich potencjału rozwojowego. Przykładem takich narzędzi są:
Założeniem jest, aby Polityka zakupowa nie ograniczała się do rekomendacji i zadań nakładanych na zamawiających, ale aby obejmowała również skoordynowane działania administracji wspierające zamawiających w realizacji wyznaczonych celów. Służyć temu będą:
Projekt Polityki zakupowej państwa wraz z uzasadnieniem i innymi szczegółowymi informacjami jest dostępny na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/konsultacje-publiczne-polityki-zakupowej-panstwa
*Przy opracowaniu materiału wykorzystano informacje nt. projektu Polityki zakupowej Państwa udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Najbliższe szkolenia z Prawa zamówień publicznych dla zamawiających i wykonawców znajdziesz >TUTAJ<
Wioleta Bajda
Trener i doradca ApexNet. Radca prawny z wieloletnim doświadczeniem w kompleksowej obsłudze prawnej zamawiających (w tym sektorowych i w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa) i wykonawców (w tym m.in. sektor budowlany i informatyczny), również w ramach projektów współfinansowanych z środków. Doradzała m.in. przy dużych projektach infrastrukturalnych i kilkuset postępowaniach, w większości o wartościach powyżej tzw. progów unijnych. Były naczelnik w Departamencie Prawnym UZP, gdzie nadzorowała wydawanie opinii prawnych UZP, przygotowywanie pozwów o unieważnienie umów i decyzji w przedmiocie kar pieniężnych.