Pewien zamawiający zamierza wyremontować drogę gminną. W tym roku dysponuje jedynie kwotą 130.000 netto, która z pewnością nie wystarczy na cały remont, dlatego chce dokonać ogłoszenia zamówienia w części. Kolejną część inwestycji drogowej zamawiający planuje zrealizować w następnym roku. Nie posiada kosztorysu ani pozwolenia na budowę, prace zamierza wykonać na zgłoszenie – czy powinien uzyskać te dokumenty? Czy w tym przypadku dopuszczalne jest zlecanie prac stosownie do ich wartości w każdym kolejnym roku budżetowym? Czy takie działanie nie stanowi dzielenia zamówienia w celu ominięcia stosowania ustawy Pzp? Niestety wszystko wskazuje na to, że tak. Zamawiający nie może udzielać części zamówienia stosownie do jej wartości, tłumacząc się przyczynami finansowymi leżącymi po jego stronie.
Zgodnie z ustawą Pzp podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością. Podczas szacowania zakazuje się zaniżania wartości zamówienia lub dzielenia go na części, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów ustawy, chyba, że jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami.
Wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie:
Obiekt budowlany, to w świetle ustawy Pzp wynik całości robót budowlanych w zakresie budownictwa lub inżynierii lądowej i wodnej, który może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną.
Opinia UZP (z grudnia 2022 roku), pt.: „Ustalanie wartości zamówienia na roboty budowlane i związanych z nim zamówień na usługi projektowania oraz nadzoru inwestorskiego”, rekomenduje: „(…) dla ustalenia obowiązku łącznego szacowania wartości zamówienia na roboty budowlane konieczne jest ustalenie przez zamawiającego, czy ma do czynienia z jednym obiektem budowlanym.
Ocena, czy w konkretnym postępowaniu zamawiający ma do czynienia z jednym obiektem budowlanym, powinna być dokonana w świetle gospodarczych i technicznych funkcji, które obiekt ten będzie spełniał.
Stwierdzenie takiej okoliczności powoduje, że na potrzeby ustalenia obowiązku stosowania przepisów ustawy Pzp należy brać pod uwagę całość robót budowlanych, nawet jeżeli udzielane są w kilku postępowaniach lub w częściach.
Innymi słowy, jeżeli planowane roboty budowlane składają się na jeden obiekt budowlany, wyznaczony wspólną funkcją gospodarczą i techniczną, wówczas zamawiający powinien dokonać łącznego szacowania, sumując wartość robót składających się na ww. zamówienie.
Podobnie, jeżeli przedmiotem zamówienia jest wykonanie prac remontowych w ramach jednego obiektu budowlanego, wówczas należy uznać, że wartość tych robót powinna co do zasady podlegać łącznemu szacowaniu i stanowić jedno zamówienie publiczne”.
Dodatkowo według utartych już opinii szacunkową wartość zamówienia ustala się na podstawie określonego opisu przedmiotu zamówienia, w momencie kiedy zamawiający jest w stanie oszacować tę wartość z należytą starannością, z uwzględnieniem wszystkich okoliczności, które są znane podczas jego sporządzania.
W przedstawionej sytuacji roboty dotyczą remontów istniejącego obiektu budowlanego – jednego ciągu drogi. Dodatkowo zamawiający stwierdza, iż jest to remont przewidziany dla całości drogi, a podział na odcinki dróg (tj. na części) wynika tylko z jego możliwości finansowych. Wobec powyżej przywołanych zasad, podział zamówienia na etapy, części, czy kilka postępowań nie zwalnia zamawiającego z obowiązku ich łącznego szacowania.
Dodatkowo, zwracam uwagę na brzmienie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, w którym obowiązek stosowania regulacji tej ustawy, odnosi się do zamówień, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130.000 zł, przez zamawiających publicznych. Jeżeli więc opisane zamówienie oszacowano na kwotę netto 130.000 zł, ustawa Pzp będzie miała zastosowanie.