Rolą Izby jest rozstrzyganie na datę zamknięcia rozprawy. Skarżenie czynności przeprowadzenia aukcji elektronicznej, która na moment zamknięcia rozprawy nie istniała, nie daje Izbie podstaw prawnych do stwierdzenia naruszenia. Zamawiający powtórzył bowiem czynność aukcji elektronicznej (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 sierpnia 2021 r., sygn. akt KIO 1932/21).
Powtórzenie aukcji elektronicznej jest możliwe. O możliwości unieważnienia aukcji elektronicznej pozytywnie wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 7 kwietnia 2016 r., wydanym w sprawie C-324/14. Stwierdzono w nim m.in., że wyrażone w art. 2 dyrektywy 2004/18 zasady równego i niedyskryminacyjnego traktowania wykonawców należy interpretować w ten sposób, że wymagają one unieważnienia i powtórzenia aukcji elektronicznej, do udziału w której nie zaproszono wykonawcy, który złożył dopuszczalną ofertę.
Izba, jako organ kontrolujący czynności zamawiającego w postępowaniu, nie może za zamawiającego bądź równolegle z nim dokonywać czynności w postępowaniu. Wolno jej jedynie badać prawidłowość dokonanych już czynności.
W przypadku powtórzonego wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawca posiada instrumenty prawne, które umożliwiają mu wniesienie odrębnego odwołania. Będzie ono dotyczyło czynności, które wystąpiły w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w tym na odrzucenie jego oferty.
Więcej na temat aukcji elektronicznej piszemy m.in. w artykułach: