Skorzystaj z wytycznych UZP dotyczących zamawiania sprzętu komputerowego

Stan prawny na dzień: 29.03.2021
Skorzystaj z wytycznych UZP dotyczących zamawiania sprzętu komputerowego

Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW rekomendacje zatytułowane „Udzielanie zamówień publicznych na dostawę zestawów komputerowych”. Autor skoncentrował się w nich na aspektach technicznych, które są niezwykle istotne przy sporządzaniu opisu przedmiotu zamówienia oraz szacowaniu wartości zamówienia. W artykule przedstawiamy w skrócie główne wskazówki wynikające z blisko 40 stron rekomendacji. Więcej szczegółów – w tym przykładowy opis wymagań dla urządzenia komputerowego – znajdziesz w oryginalnym dokumencie opublikowanym na www.uzp.gov.pl.

Przedstawiamy najważniejsze wnioski i praktyczne informacje dla zamawiających, którzy nabywają zestawy komputerowe:

  1. W opisie przedmiotu zamówienia autor zaleca używanie gotowych, zaproponowanych w rekomendacjach definicji. Użytkownik znajdzie tam m.in. definicje komputera przenośnego, komputera typu all-in-one, urządzeń peryferyjnych,komputera przenośnego konwertowalnego typu 2 w 1.
  2. Podstawową zasadą opisu przedmiotu zamówienia na dostawę urządzeń komputerowych powinno być specyfikowanie ich właściwości użytkowych, a nie ich szczegółowych parametrów konstrukcyjnych. Autor wskazuje jednocześnie, że ma na myśli w szczególności: wydajność urządzenia popartą przeprowadzonym testem, ergonomię pracy, zgodność urządzenia komputerowego z oprogramowaniem wykorzystywanym przez zamawiającego, cykl życia produktu, w tym okres dostępności podzespołów do napraw, jakość procesu wytwarzania, decydująca o trwałości i niezawodności sprzętu na podstawie odpowiednich norm oraz warunki gwarancji świadczonej przez producenta.
  3. Rekomendacje zawierają tabelaryczne zestawienie atrybutów urządzenia komputerowego wraz z zaleceniami, w jaki sposób opisać wymagania stawiane zamawianym urządzeniom komputerowym. Wśród atrybutów wymieniono m.in. wydajność grafiki, pamięć operacyjną, parametry pamięci masowej, monitor/wyświetlacz, wyposażenie multimedialne, waga, warunki gwarancji, ergonomia itp.
  4. Zaleca się, aby zamawiający wybrał test, który będzie stanowił podstawę określenia wymagań względem wydajności urządzenia komputerowego. Dokonując wyboru testu spośród dostępnych na rynku, zamawiający nie powinien stosować testów opracowanych przez producentów sprzętu. W dokumencie wymieniono aktualne na dzień jego przygotowania testy organizacji BAPCO oraz UL Laboratory, zalecając, aby zamawiający zawsze używał najnowszych wersji wymienionych testów. Następnie autor rekomendacji przedstawia tabelaryczne porównanie testów wydajnościowych PCMark 10 i BAPCo SYSsmark 2018.
  5. Zakup sprzętu komputerowego może, ale nie musi być realizowany łącznie z zakupem licencji na oprogramowanie użytkowane na nabywanych komputerach. Decyzja w tym zakresie zależy od konkretnej sytuacji zamawiającego w zakresie posiadanych przez niego licencji i powinna być uzasadniona ekonomicznie (np. licencja kupowana razem z zestawem komputerowym jest tańsza niż ta nabywana osobno).
  6. W opisie przedmiotu zamówienia zamawiający powinien unikać specyfikowania urządzeń komputerowych przez wskazywanie szczegółowych parametrów komponentów wykorzystywanych do ich budowy. Podobne właściwości użytkowe mogą być zapewnione przez wiele różnych konstrukcyjnie urządzeń.
  7. Jakich zapisy są niedopuszczalne? Przykładowo:
  • Wskazywanie konkretnego producenta lub producentów urządzenia i wymóg, aby wszystkie lub część komponentów urządzenia (np. płyta główna, monitor, klawiatura, mysz, urządzenia peryferyjne) pochodziły od tego samego producenta i były sygnowane jego logiem.
  • W odniesieniu do procesora nie wolno wskazywać konkretnego producenta/nazwy modelu z dopiskiem „lub równoważny”, konkretnej liczby rdzeni czy częstotliwości zegara, wszystkich parametrów charakteryzujących wewnętrzną architekturę procesora, np.: konkretnej wielkości pamięci podręcznych (różnych poziomów).
  • W odniesieniu do karty graficznej nie należy podawać konkretnych parametrów dotyczących taktowania rdzenia karty graficznej czy  konkretnej przepustowości pamięci karty graficznej oraz szerokości szyny danych (w bitach).

Niedozwolone zapisy autor rekomendacji wskazał w podziale na poszczególne elementy sprzętu takie jak np.: pamięć operacyjna, pamięć masowa, BIOS, wymieniając je w czytelnej tabeli.

8. W SWZ trzeba wystrzegać się dyskryminującego zbiegu wymagań. Występuje on wtedy, gdy opis przedmiotu zamówienia zawiera wymagania, z których każde z osobna nie dyskryminuje jakiegokolwiek producenta, lecz żądanie łącznego ich spełnienia sprawia, że tylko jedno dostępne na rynku urządzenie może je spełnić.
9. Kiedy wolno odstąpić od powyżej opisanych rekomendacji? Każde zawarte w opisie przedmiotu zamówienia wymaganie specyficznego parametru technicznego komponentów powinno jednoznacznie wynikać ze specyfiki zastosowań, dla których urządzenia komputerowe są nabywane. Liczba takich zapisów powinna być minimalizowana. Należy dążyć do unikania opisu przedmiotu zamówienia w sposób wskazujący na konkretnego producenta urządzenia lub jego komponentów. Podano przykład, kiedy odstąpienie od rekomendacji i np. wskazanie konkretnej liczby procesorów i rdzeni jest uzasadnione – jest to sytuacja, w której komputery mają służyć studentom do nauki programowania współbieżnego.
10. Z uwagi na istniejącą wśród zamawiających tendencję do budowy opisu przedmiotu zamówienia przez naśladowanie sposobu specyfikacji parametrów urządzeń komputerowych przez ich producentów, wskazano szczegółowo, jakie zapisy są dopuszczalne, a jakie nie. Położono nacisk, aby nie ograniczać konkurencji producentów urządzeń komputerowych i wchodzących w ich skład podzespołów. Szczegółowe, rekomendowane zapisy podzielono na poszczególne elementy składające się na zestaw sprzętu komputerowego takie jak: obszar zastosowań, procesor, wydajność urządzenia, pamięć operacyjna, karta graficzna, płyta główna, dysk twardy, monitor i inne urządzenia peryferyjne.
11. Autor rekomendacji wymienia i opisuje także przykładowe certyfikaty i stosowane normy, wśród nich:

  • europejskie, tj.: certyfikat CE (znak CE), ISO 9001, ISO 14001, zgodność z dyrektywą ROHS,
  • pozostałe przykładowe certyfikaty: znak „TUV RHEINLAND”, znak „GS”, ISO 50001, raport głośności, certyfikat Energy Star, certyfikat EPEAT, TCO.

12. Jeśli zamawiający wymaga w postępowaniu określonych certyfikatów lub norm, musi jednocześnie określić kryteria równoważności. W rekomendacjach zawarto przykładowe, konkretne kryteria równoważności dla wybranych norm. Organizacje, które mogą potwierdzić spełnienie wybranych przez zamawiającego kryteriów równoważnych to m.in.: TÜV Rheinland Polska Sp. z o.o., DEKRA Certification Sp. z o.o., Ekolab Sp z o.o., Instytut Techniki Górniczej Komag Instytut Badawczy. Lista jednostek certyfikujących jest dostępna na stronie WWW Polskiego Centrum Akredytacji.
13. W rekomendacjach zaleca się zastosowanie w opisie przedmiotu zamówienia wymagań związanych z bezpieczeństwem nabywanego sprzętu komputerowego w tym np. mechanicznej ochrony przed kradzieżą – uchwytów, kłódek, zamków, linek itp.,  modułu TPM ukrytego w laminacie płyty głównej (TPM jako moduł wpinany do płyty głównej nie jest zalecany), stosowanie dysków samoszyfrujących.

Źródło: www.uzp.gov.pl

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne z zakresu prawa zamówień publicznych i weryfikujący poprawność ofert składanych przez poszczególne działy spółki,

od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych skierowanych do zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...