Spóźnione zastrzeżenia od wyniku kontroli Prezesa UZP nie mogą zostać rozpoznane, nawet jeśli zostały wysłane przed upływem terminu na ich wniesienie, co zostało potwierdzone pieczęcią pocztową.
Przepisy ustawy Pzp przewidują, jako warunek formalny skuteczności zastrzeżeń od wyniku kontroli, wniesienie ich w ustawowym terminie wskazanym w art. 610 ust. 1 ustawy Pzp. Ustawodawca nie przewidział możliwości przedłużenia tego terminu. Brak zachowania przez zamawiającego wskazanego wymogu skutkować więc musi brakiem możliwości merytorycznego rozpoznania zarzutów przez Prezesa Urzędu. Konsekwencją powyższego jest dopuszczalne w tym zakresie rozstrzygnięcie zgłoszonych zastrzeżeń jedynie w sposób formalny i poddanie tego rozstrzygnięcia pod ocenę właściwego organu, tj. Krajowej Izby Odwoławczej. W ocenie KIO zastrzeżenia zamawiającego nie mogły zostać rozpoznane merytorycznie ze względów formalnych, albowiem zamawiający uchybił terminowi na skuteczne wniesienie zastrzeżeń do wyników kontroli.
Powyższe stanowisko o braku możliwości merytorycznego zaopiniowania zastrzeżeń zamawiającego wniesionych po upływie przepisanego terminu jest ugruntowane w orzecznictwie Izby i zostało potwierdzone wielokrotnie w uchwałach Krajowej Izby Odwoławczej (vide sygn. akt KIO/KD 37/13, sygn. akt KIO/KD 55/16, syn akt KIO/KD 34/19 sygn. akt KIO/KD 44/20, a także sygn. akt KIO/KD 16/22).
Ponieważ z powodów formalnych nie doszło do skutecznego zgłoszenia przez zamawiającego umotywowanych zastrzeżeń od wyniku kontroli doraźnej, KIO nie miała podstaw do ich merytorycznego rozpatrzenia.
Sygnatura
Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 23 grudnia 2024 r. sygn. akt KIO/KD 23/24