W Komisji Prawniczej Rządowego Centrum Legislacjiznajduje się projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, powszechnie zwanych „sygnalistami”. Obowiązek wdrożenia nowych przepisów przez państwa członkowskie UE wynika z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r.
Zgodnie z dyrektywą firmy prywatne i podmioty publiczne zatrudniające ponad 50 pracowników muszą zapewnić sygnalistom narzędzie do zgłaszania naruszeń unijnego prawa.
Signalink to aplikacja dostosowana do europejskich wymogów, umożliwiająca anonimowe zgłaszanie nieprawidłowości wraz z mechanizmami ochrony zgłaszającego i redukowaniu działań odwetowych.
Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza naruszenia prawa w danej firmie lub podmiocie publicznym. Co istotne, będzie nim nie tylko pracownik zatrudniony na umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną, ale także m.in. stażysta bądź praktykant. Do tego grona zaliczają się również partnerzy biznesowi.
Osoba informująca o naruszeniu nie może być z tego powodu dyskryminowana, np. poprzez degradację na niższe stanowisko czy pominięcie przy awansie. Nie mogą jej dotknąć żadne działania odwetowe.
Signalink firmy RESQL jest narzędziem zapewniającym sygnalistom bezpieczne zgłaszanie nadużyć przez aplikację mobilną. Do zarządzania zgłoszeniami służy wygodny w obsłudze panel www.
Korzystanie z aplikacji mobilnej jest bardzo proste, dzięki czemu obsłużą ją pracownicy w każdym wieku. Podczas pierwszego logowania użytkownik podaje unikatowy numer pin, który gwarantuje mu pełną anonimowość. Jest jedyną osobą posiadającą dostęp po swojego konta.
Sygnalista ma do wyboru 6 podstawowych kategorii, w ramach których może zgłaszać naruszenia prawa:
Odpowiadają one 10 obszarom określonym w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE).
Dyrektywa nie wymienia obszaru regulacji wewnętrznych – w pierwotnym projekcie polskiej ustawy było to pozostawione pracodawcom do ewentualnego wprowadzenia – obszar ten jest zawarty również w aplikacji.
Każdej kategorii towarzyszy opis wraz z przykładami nadużyć. Dzięki temu sygnalista wie, do której z nich powinien przypisać daną nieprawidłowość. Opisuje ją w polu tekstowym iwysyła. Następnie osoba obsługująca zgłoszenie informuje go o kolejnych etapach działań zmierzających do usunięcia skutków powstałego zaniedbania. Może również poprosić o doprecyzowanie pewnych kwestii, co daje sygnaliście pewność, że jego zawiadomienie zostało zauważone.
Zgłoszenia obsługuje się w przejrzystym panelu www, w którym można przypisywać je do odpowiednich kategorii. To rozwiązanie pozwala na szybkie odnalezienie danej sprawy i uzupełnienie jej o wprowadzone działania następcze. Te zamknięte można zarchiwizować i przechowywać przez okres zgodny z zapisami Dyrektywy.
Liczba osób, która mogą korzystać z panelu www, jest nieograniczona.
Nie zawsze można zapobiec wystąpieniu nieprawidłowości w miejscu pracy. Jednak odpowiednio wczesne wykrycie zagrożenia uchroni organizację przed szeregiem konsekwencji. Zachowanie wiarygodności w oczach klientów przekłada się na to, że nie odejdą do konkurencji. W przypadku podmiotów publicznych utrzymanie społecznego zaufania uzasadnia ich istnienie.
Kiedy jest już za późno i skutki zaniedbań ujrzą światło dzienne, naprawa błędów często wiąże się ze stratą finansową. Jeszcze bardziej dotkliwa będzie strata wizerunkowa. Zatarcie niekorzystnego wrażania wymaga dużego nakładu czasu i pracy i nie gwarantuje sukcesu.
Należy pamiętać o tym, że rozwiązania dotyczące ochrony sygnalistów będą musiały wdrożyć podmioty publiczne i niepubliczne zatrudniające co najmniej 50 osób. Poza ochroną sygnalisty przed działaniami odwetowymi organizacja będzie musiała zorganizować proces przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa i ich obsługi. W tym celu musi ona przyjąć wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń.
Aplikacja Signalink pozwala na sprawny przepływ informacji pomiędzy sygnalistą a pracodawcą z zachowaniem unijnych wymogów. W trosce o dobre imię Twojej organizacji.
Dowiedz się więcej na: https://signalink.pl/