Status podmiotu prawa publicznego nie zależy od procentowego udziału działalności prowadzonej w celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, w ramach całej działalności danego podmiotu (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 17 września 2021 r., sygn. akt KIO/KD 16/21).
Warto w tym zakresie przywołać wytyczne wyrażane w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zwracał on uwagę, że jeżeli określona instytucja wykonuje również inne zadania niż publiczne, rozstrzygające znaczenie ma ocena pierwotnego celu jej utworzenia.
Jeżeli zaczęła prowadzić także działalność gospodarczą nastawioną na zysk, utrzymuje ona status instytucji prawa publicznego, nawet jeżeli działalność w interesie powszechnym stanowi niewielką część w porównaniu z działalnością czysto handlową (wyrok ETS z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-44/96).
Powyższe stanowisko zaprezentował także Urząd Zamówień Publicznych w opinii pt. „Podmiot prawa publicznego w świetle nowelizacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych”.
O stosowaniu ustawy Pzp w zależności od statusu podmiotu piszemy m.in. tutaj: