Pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa nie może odnosić się do prób utajniania wszelkich informacji, które mogą mieć jakąkolwiek wartość gospodarczą dla podmiotów działających na rynku, w szczególności, gdy nie są one użyteczne w grze rynkowej dla podmiotów konkurencyjnych (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 1 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO 1845/22).
Podstawową zasadą postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zasada jawności postępowania (art. 18 ust. 1 ustawy Pzp). Wobec tego możliwość objęcia określonych informacji tajemnicą przedsiębiorstwa stanowi wyjątek i jako taki powinien być stosowany ściśle. Zasada jawności postępowania jest naczelną zasadą postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Wynika ona z zawartego w art. 61 Konstytucji RP prawa każdego obywatela do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej, zwłaszcza w sytuacji, w której organy te dysponują środkami publicznymi.
Ograniczenie zasady jawności możliwe jest wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach, wskazanych przez ustawodawcę. Taki wyjątek występuje w art. 18 ust. 3 ustawy Pzp. Ustawodawca umożliwia bowiem wykonawcom zastrzeżenie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, o ile wykonawca wraz z przekazaniem takich informacji zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane, oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Należy podkreślić, że warunkiem sine qua non do uznania określonych informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa jest:
Takie niedochowanie trybu ochrony informacji i bez wykazania przez wykonawcę przesłanek ich zastrzeżenia skutkuje ich ujawnieniem przez zamawiającego.
Więcej na temat tajemnicy przedsiębiorstwa piszemy m.in. tutaj:
Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl/