Urząd Zamówień Publicznych przygotował projekt wzorcowej umowy na roboty budowlane dotyczące inwestycji liniowych. Ma ona pomóc lepiej rozłożyć ryzyko między inwestorami a wykonawcami kontraktów drogowych i kolejowych. Do 24 maja urząd czeka na opinie dotyczące wzoru umowy.
Prace nad projektem trwały blisko rok. Postanowienia proponowanego wzoru zostały przygotowane w wyniku rozpatrzenia uwag zgłoszonych przez organizacje branżowe, zamawiających oraz wykonawców. Umowa nie będzie miała charakteru powszechnie obowiązującego, będzie natomiast stanowiła rekomendację dla zamawiających.
Przygotowany przez UZP projekt zakłada m.in., że jeżeli dotrzymanie terminu zakończenia inwestycji będzie zagrożone z winy zamawiającego, wykonawca będzie mógł żądać przedłużenia tego terminu. Firmy będą mogły również domagać się zwrotu poniesionych kosztów. W szczególności chodzi o sytuacje dotyczące:
nieterminowego przekazania terenu budowy,
konieczności zmian dokumentacji projektowej,
zlecenia robót zamiennych lub dodatkowych,
udzielenia zamówień dodatkowych lub uzupełniających.
Ważne są również projektowe zapisy dotyczące rozliczeń między inwestorem a wykonawcą. Zasadą mają być rozliczenia miesięczne, na podstawie wykazów wykonanych w tym okresie robót. Projekt potwierdza też wprowadzoną już częściową waloryzację wynagrodzenia wykonawcy. Ulegnie ona modyfikacji o zmianę wskaźnika cen produkcji budowlano-montażowej, ustalanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Umowa wprowadza też obowiązek wypłacenia zaliczek wykonawcy. Można je będzie przeznaczyć w szczególności na dostawę materiałów oraz podzlecenie wykonania usług niezbędnych do wykonania umowy. Projekt harmonogramu zaliczek przygotowuje przedsiębiorca realizujący inwestycję.
Przygotowany przez UZP wzór umowy wylicza również ryzyka występujące po stronie zamawiającego. Ponosi on m.in. odpowiedzialność odszkodowawczą za nieterminowe przekazanie terenu budowy lub niedokonanie innych czynności przygotowawczych. Natomiast już po przekazaniu terenu instytucja zamawiająca będzie odpowiedzialna za: zagrożenie wystąpieniem nieszczęśliwych wypadków lub powstaniem szkody w mieniu stanowiącym jego własność. Chodzi o sytuacje spowodowane m.in.: zaniedbaniem,
niedopełnieniem obowiązków służbowych lub naruszeniem prawa lub/i warunków umownych przez zamawiającego lub przez osobę przez niego zatrudnioną. Instytucja zamawiająca będzie też odpowiadać za zagrożenie powstaniem szkody powstałe w wyniku jej błędu. Taka odpowiedzialność pojawi się również w przypadku wystąpienia wady ukrytej w dokumentacji projektowej, materiałach, maszynach lub urządzeniach dostarczonych przez zamawiającego.
UZP zbiera obecnie uwagi do zaprezentowanego projektu. Na ich podstawie ma powstać końcowa wersja wzorca kontraktu budowlanego, która zostanie zaprezentowana 12 czerwca.
Polski Kongres Drogowy