Wykonawca działa niedbale, przedstawiając zamawiającemu nieprawdziwe informacje (tj. niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy) odnośnie do doświadczenia zawodowego osoby wskazywanej do pełnienia funkcji kluczowego członka zespołu. Miało to w rozpatrywanej sprawie wpływ na decyzje w postępowaniu w sprawie przyznania wykonawcy dodatkowych punktów w kryterium „doświadczenie personelu”. Zważywszy na nieprawdziwość informacji i ich istotny wpływ na podjęcie przez zamawiającego na ich podstawie czynności, jaką było przyznanie ofercie punktów w kryterium pozacenowym, zaistniała przesłanka wykluczenia z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp (wyrok KIO z 3 października 2019 r., sygn. akt KIO 1826/19).
Podejmowane w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego czynności zamawiającego i wykonawcy należy oceniać przez pryzmat art. 355 Kodeksu cywilnego, a to z uwagi na odesłanie zawarte w art. 14 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z art. 355 § 1 kc dłużnik jest obowiązany do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju (tzw. należyta staranność). Z kolei w odniesieniu do profesjonalistów, za których należy uznać wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego, miernik staranności ulega podwyższeniu. Artykuł 355 § 2 kc precyzuje, że należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu jej zawodowego charakteru.
Więcej na temat procedury wykluczenia wykonawcy, który podaje w postępowaniu nieprawdziwe informacje, przeczytasz tutaj: