Komisja Europejska możliwie szybko odblokuje płatności na polskie projekty drogowe – zadeklarował komisarz UE ds. polityki regionalnej Johannes Hahn na piątkowym spotkaniu z polskimi ministrami. Potwierdził też zgodę Komisji na zwiększenie poziomu dofinansowania unijnego do projektów kolejowych.
Piątkowe spotkanie unijnego komisarza z ministrem rozwoju regionalnego Elżbietą Bieńkowską oraz ministrem transportu Sławomirem Nowakiem było planowane od dłuższego czasu. Głównym tematem rozmów było zatrzymanie wypłat funduszy unijnych na polskie inwestycje. Komisarz Johannes Hahn zapewnił, że Komisji Europejskiej również zależy na jak najszybszym odblokowaniu płatności przeznaczonych na finansowanie przetargów drogowych. Zadeklarował też możliwie szybkie wznowienie wypłat środków unijnych. Już po zakończeniu rozmów minister Nowak potwierdził - „Mamy pełne zapewnienie komisarza, że sprawa odblokowania finansowania przebiegnie bez żadnych zakłóceń, tak szybko jak to jest możliwe. Komisarz się zgodził, że nasz model kontrolowania przetargów, który wykrył tę nieprawidłowość, mógłby być modelowy dla innych.” Johannes Hahn dodał też, że zamrożenie środków to standardowa procedura administracyjna, a obecnie takich zamrożeń w całej Unii Europejskiej jest niemal 200, z czego naszego kraju dotyczą tylko dwa.
Komisja w ubiegłym tygodniu wstrzymała wypłatę funduszy unijnych na polskie inwestycje drogowe. Decyzja zapadła w związku z prowadzonymi przez polską prokuraturę postępowaniami w sprawie domniemanych zmów przetargowych. Minister Bieńkowska zapewniła unijnego komisarza, że zostaną przygotowane dodatkowe procedury kontrolne, by uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. „Dokonamy przeglądu wszystkich projektów drogowych realizowanych przez GDDKiA, aby potwierdzić, że nie ma w nich żadnych nieprawidłowości. W tych czynnościach jesteśmy już mocno zaawansowani. Opracujemy również podręcznik procedur antykorupcyjnych.” – powiedziała szefowa resortu rozwoju regionalnego.
Podczas spotkania politycy poruszyli też kwestię funduszy unijnych dla polskiej kolei. Komisja Europejska zaakceptowała propozycję znacznego zwiększenia poziomu dofinansowania środkami UE do projektów kolejowych. Decyzja dotyczy także transportu szynowego w największych aglomeracjach. Pozwoli to zmaksymalizować wykorzystanie funduszy przeznaczonych na sektor kolejowy w programie Infrastruktura i Środowisko. Wprowadzone zmiany umożliwią m.in. inwestowanie w ekologiczny transport miejski.
Źródło: Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego