Ogłoszenie o zamówieniu wszczyna postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybach: przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, podstawowych w ich III wariantach, dialogu konkurencyjnego oraz partnerstwa innowacyjnego.
Kwestie związane z różnymi ogłoszeniami w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego regulują:
Publikacja ogłoszeń w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego stanowi realizację zasady jawności postępowania.
W przypadku postępowań unijnych ogłoszenia są przekazywane do publikacji do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej, następnie ukazują się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Przekazanie ogłoszenia do publikacji polega na wypełnieniu przez zamawiającego interaktywnego właściwego formularza i następnie przesłania go za pomocą środków elektronicznych do UPUE, który wydaje Dz.Urz. UE. Do publikacji ogłoszeń w postępowaniach unijnych służy system eNotices 2.
Zamawiający udostępnia przekazane ogłoszenie także na stronie internetowej prowadzonego postępowania od dnia jego publikacji w Dz.Urz. UE. Dodatkowo można opublikować ogłoszenie w innych miejscach jak np. dziennik o zasięgu ogólnopolskim czy tablica ogłoszeń w siedzibie zamawiającego. Udostępnienie ogłoszenia w innych miejscach nie może nastąpić wcześniej niż publikacja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, z wyjątkiem przypadku gdy zamawiający nie został powiadomiony o publikacji w terminie 48 godzin od potwierdzenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej otrzymania tego ogłoszenia.
Warto zaznaczyć, że jeśli zamawiający zdecydował się opublikować ogłoszenie w innych miejscach, to:
1) w zakresie treści ogłoszenia – nie może ono zawierać informacji innych niż te, które znalazły się w ogłoszeniu przesłanym do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej;
2) musi zawierać datę przekazania ogłoszenia do publikacji temu urzędowi.
Zgodnie z art. 87 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający ma obowiązek udokumentować datę przekazania ogłoszenia, w szczególności przechowywać dowód jego przekazania. Takim dowodem jest potwierdzenie otrzymania ogłoszenia i opublikowania przesłanych informacji, z datą publikacji ogłoszenia o zamówieniu, jakie zamawiający otrzymuje od UPUE.
Zamawiający przygotowuje ogłoszenia zgodnie z wzorami z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/1780 z 23 września 2019 r. ustanawiającego standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986.
Rozporządzenie było już kilkukrotnie zmieniane. Od 1 listopada 2024 r. do 28 lutego 2025 r. – zgodnie z rozporządzeniem nr 2023/2884 do publikacji ogłoszeń w Dz.Urz. UE zamawiający mogli stosować zarówno formularze ogłoszeń z rozporządzenia Komisji nr 2019/1780 (zmienionego Rozporządzeniem (UE) nr 2022/2303) jak i formularze uwzględniające informacje z rozporządzenia nr 2023/2884. Od 1 marca 2025 r. – publikacja ogłoszeń w Dz.Urz. UE odbywa się wyłącznie na formularzach ogłoszeń uwzględniających zmiany z rozporządzenia nr 2023/2884.
Obowiązujące rozporządzenie ustanawia następujące standardowe formularze:
1) „Plan zakupu”;
2) „Procedura konkurencyjna”;
3) „Uprzednie zawiadomienie o bezpośrednim udzieleniu zamówienia”;
4) „Wyniki”;
5) „Modyfikacja umowy”;
6) „Zmiana”.
W art. 2 dyrektywy czytamy, że standardowe formularze, o których mowa powyżej, wykorzystuje się do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej różnego rodzaju konkretnych ogłoszeń określonych tym przepisem.
Ogłoszenie o zamówieniu musi zawierać elementy niezbędne, wskazane w załączniku V część C dyrektywy klasycznej, tj.:
1) nazwę, numer identyfikacyjny (jeżeli przewidziany w przepisach krajowych), adres łącznie z kodem NUTS, numer telefonu, numer faksu, adres e-mail i adres internetowy instytucji zamawiającej oraz, jeśli są różne, biura, w którym można uzyskać dodatkowe informacje;
2) adres e-mail lub adres internetowy, pod którym umożliwiony zostanie nieograniczony, pełny, bezpośredni i bezpłatny dostęp do dokumentów zamówienia; a jeżeli nieograniczony, pełny, bezpośredni i bezpłatny dostęp nie jest możliwy ze względów wymienionych w art. 53 ust. 1 akapit drugi i trzeci dyrektywy klasycznej, informacje o tym, gdzie można pozyskać dokumenty zamówienia;
3) rodzaj instytucji zamawiającej oraz główny rodzaj prowadzonej działalności;
4) w stosownych przypadkach wskazanie, czy instytucja zamawiająca jest centralną jednostką zakupującą bądź czy stosuje się jakąkolwiek inną formę wspólnego udzielania zamówień;
5) kody CPV; jeżeli zamówienie jest podzielone na części, informacje podaje się dla każdej części;
6) kod NUTS dla głównej lokalizacji robót budowlanych w przypadku zamówień na roboty budowlane lub kod NUTS dla głównego miejsca realizacji w przypadku zamówień na dostawy i usługi; jeżeli zamówienie jest podzielone na części, informacje podaje się dla każdej części;
7) opis zamówienia: charakter i zakres robót budowlanych, charakter i ilość lub wartość dostaw, charakter i zakres usług; jeżeli zamówienie podzielone jest na części, informacje podaje się dla każdej części; w stosownych przypadkach opis wszelkich opcji;
8) całkowity szacunkowy rząd wielkości umowy (umów) w sprawie zamówienia; w przypadku gdy zamówienie zostaje podzielone na części, informację tę podaje się dla każdej z nich;
9) dopuszczenie lub zakaz składania ofert wariantowych;
10) ramy czasowe realizacji dostaw, robót budowlanych lub usług oraz, w miarę możliwości, okres obowiązywania umowy:
11) warunki udziału w postępowaniu, w tym:
12) rodzaj postępowania o udzielenie zamówienia; w stosownych przypadkach, powody zastosowania procedury przyspieszonej (w przypadku procedury otwartej, procedury ograniczonej i procedury konkurencyjnej z negocjacjami);
13) w stosownych przypadkach wskazanie, czy:
14) jeżeli zamówienie ma zostać podzielone na części, wskazanie, czy wykonawcy mogą składać oferty w odniesieniu do jednej, kilku lub wszystkich części; wskazanie wszelkich ewentualnych ograniczeń co do liczby części zamówienia, jakie mogą zostać przyznane jednemu oferentowi; w przypadku gdy zamówienie nie zostaje podzielone na części, wskazanie powodów takiej decyzji, chyba że informację tę podano w indywidualnym sprawozdaniu;
15) w przypadku procedury ograniczonej, procedury konkurencyjnej z negocjacjami, dialogu konkurencyjnego lub partnerstwa innowacyjnego, o ile wskazano na możliwość ograniczenia liczby kandydatów, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert, udziału w negocjacjach lub w dialogu: proponowaną minimalną i – w stosownych przypadkach – maksymalną liczbę kandydatów oraz obiektywne kryteria, które zostaną zastosowane w celu wyboru tych kandydatów;
16) w przypadku procedury konkurencyjnej z negocjacjami, dialogu konkurencyjnego lub partnerstwa innowacyjnego, wskazanie, w stosownych przypadkach, zastosowania procedury etapowej w celu stopniowego ograniczenia liczby negocjowanych ofert lub dyskutowanych rozwiązań;
17) w stosownych przypadkach, szczególne warunki, którym podlega realizacja zamówienia;
18) kryteria stosowane na potrzeby udzielenia zamówienia lub zamówień; z wyjątkiem przypadków, gdy najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę ustala się wyłącznie na podstawie ceny, kryteria związane z ofertą najkorzystniejszą ekonomicznie oraz ich wagę wskazuje się, jeżeli nie zostało to podane w specyfikacjach lub, w przypadku procedury dialogu konkurencyjnego, w dokumencie opisowym;
19) termin odbioru ofert (procedura otwarta) lub wniosków o dopuszczenie do udziału (procedura ograniczona, procedura konkurencyjna z negocjacjami, dynamiczny system zakupów, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne);
20) adres, na który należy przesyłać oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału;
21) w przypadku procedur otwartych:
22) język lub języki, w których należy sporządzać oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału;
23) w stosownych przypadkach wskazanie, czy:
24) informację, czy zamówienie jest związane z projektem lub programem finansowanym ze środków Unii;
25) nazwę i adres organu odpowiedzialnego za procedury odwoławcze oraz, w stosownych przypadkach, za procedury mediacyjne; dokładne informacje dotyczące terminów przewidzianych dla procedur odwoławczych lub, w razie potrzeby, nazwę, adres, numer telefonu, numer faksu i adres e-mail biura, w którym można uzyskać takie informacje;
26) datę(-y) oraz odniesienie(-a) do wcześniejszych publikacji w Dz.Urz. UE, istotnych dla zamówienia (zamówień), którego(-ych) dotyczy ogłoszenie;
27) w przypadku zamówień powtarzających się – przewidywany termin publikacji kolejnych ogłoszeń;
28) datę wysłania ogłoszenia;
29) wskazanie, czy zamówienie jest objęte Porozumieniem GPA;
30) wszelkie inne istotne informacje.
W zamówieniach krajowych ogłoszenia publikowane są w Biuletynie Zamówień Publicznych poprzez Platformę e-Zamówienia, którą udostępnia Urząd Zamówień Publicznych.
Rodzaje ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie to:
1) ogłoszenie o zamówieniu;
2) ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy;
3) ogłoszenie o wyniku postępowania;
4) ogłoszenie o konkursie;
5) ogłoszenie o wynikach konkursu;
6) ogłoszenie o zmianie ogłoszenia;
7) ogłoszenie o zmianie umowy;
8) ogłoszenie o wykonaniu umowy;
9) ogłoszenie o spełnianiu okoliczności, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 11–14.
Rozporządzenie ministra rozwoju, pracy i technologii z 28 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych, dotyczących zawierania umów koncesji (Dz.U. poz. 2441)nie określa wzorów ogłoszeń, a jedynie wymienia informacje, jakie powinny być zawarte w ogłoszeniach zamieszczanych w BZP.
Załączniki do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń w BZP określają zakres informacji zawartych w ogłoszeniach zamieszczanych w BZP dla następujących ogłoszeń:
Załącznik |
Rodzaj ogłoszenia |
1 |
ogłoszenia o zamówieniu |
2 |
ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy |
3 |
ogłoszenia o wyniku postępowania |
4 |
ogłoszenia o konkursie |
5 |
ogłoszenia o wynikach konkursu |
6 |
ogłoszenia o zmianie umowy |
7 |
ogłoszenia o wykonaniu umowy |
8 |
ogłoszenia o spełnianiu okoliczności, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 11–14 Pzp |
9 |
ogłoszenia o zmianie ogłoszenia |
Zamawiający – tak jak w przypadku zamówień unijnych – jest zobowiązany udokumentować zamieszczenie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych i przechowywać dowód jego publikacji. Także tutaj ma możliwość publikacji ogłoszenia w innych miejscach np. na swojej stronie internetowej. Zamawiający może dodatkowo przekazać ogłoszenie do publikacji w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej. Reguły dotyczące tożsamości informacji w ogłoszeniach oraz terminów publikacji ogłoszeń w poszczególnych miejscach są aktualne także i tutaj.
Ogłoszenie o zamówieniu zawiera:
1) informacje niezależne od trybu udzielenia zamówienia lub postępowania o zawarcie umowy ramowej tj.:
2) informacje właściwe dla trybu udzielenia zamówienia lub postępowania o zawarcie umowy ramowej oraz ewentualnie informacje dodatkowe.
Zobacz także: WSTĘPNE OGŁOSZENIE INFORMACYJNE, BIULETYN ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH, DZIENNIK URZĘDOWY UNII EUROPEJSKIEJ, OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA