Tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje, a następnie zaprasza do składania ofert na opracowanie innowacyjnego produktu, usług lub robót budowlanych niedostępnych na rynku oraz sprzedaż tych produktów, usług lub robót budowlanych (art. 73a ustawy ─ Prawo zamówień publicznych).
Jest to nowy tryb udzielania zamówień publicznych, wprowadzony do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych (klasycznej, art. 31) i dyrektywy 2014/25/UE (sektorowej, art. 47), implementowany do polskiego systemu prawnego na mocy ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw w art. 73a–73h.
Partnerstwo innowacyjne – zgodnie z pkt 49 preambuły dyrektywy 2014/24/UE – jest szczególną procedurą umożliwiająca zamawiającemu ustanowienie długotrwałej współpracy opartej na relacjach partnerskich, mającej na celu opracowanie a następnie zakup nowego, innowacyjnego produktu, usługi lub roboty (…).
Ani dyrektywy, ani ustawa – Prawo zamówień publicznych nie określają konkretnych przesłanek zastosowania procedury partnerstwa innowacyjnego. Jedynym warunkiem jest niemożność zaspokojenia zapotrzebowania zamawiającego przez dostępne na rynku produkty, usługi lub roboty budowlane. Zamawiający ma więc swobodę wyboru tej procedury, pod warunkiem że dokona szczegółowej analizy rynku i stwierdzi, że nie ma produktu innowacyjnego.
Pod nazwą produkt innowacyjny, według art. 73a ust. 3 ustawy Pzp, należy rozumieć: nowy lub znacznie udoskonalony produkt, usługę lub proces, w tym proces produkcji, budowy lub konstrukcji, nową metodę marketingową lub nową metodę organizacyjną w działalności gospodarczej, organizowaniu pracy lub relacjach zewnętrznych.
Postępowanie w trybie partnerstwa innowacyjnego rozpoczyna się od zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu, analogicznie jak w trybie przetargu nieograniczonego i ograniczonego (art. 40 i 48 Pzp), czyli:
1) w procedurze podprogowej zamawiający zamieszcza ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) – obowiązuje rozporządzenie w sprawie wzorów ogłoszeń;
2) od kwot równych lub przekraczających kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp przekazuje ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (UPUE) do zamieszczenia w Dzienniku Urzędowym UE – obowiązuje rozporządzenie ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w Dz.Urz. UE;
3) obowiązkowo (niezależnie od wartości zamówienia) ogłoszenie zamieszcza w siedzibie zamawiającego, w miejscu publicznie dostępnym i na stronie internetowej (art. 73c ust. 1 Pzp).
W ogłoszeniu o zamówieniu obok takich elementów (zgodnych z ar. 48 ust. 2 Pzp – dot. przetargu ograniczonego) jak np. określenie zamawiającego, trybu, terminu, warunków udziału w postępowaniu, kryteriów selekcji, jeżeli są ustalone, oraz podstaw wykluczenia, wadium, kryteriów oceny ofert i ich znaczenia, terminu na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz adresu, na który należy złożyć wnioski, powinny być zamieszczone co najmniej informacje dotyczące (art. 73b ust. 1 Pzp):
1) określenia zapotrzebowania na innowacyjne produkty, usługi lub roboty budowlane;
2) podziału negocjacji na etapy w celu ograniczenia liczby ofert podlegających negocjacjom oraz zastosowania kryteriów oceny ofert wskazanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jeżeli zamawiający przewiduje taki podział;
3) wykazu oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia;
4) elementów opisu przedmiotu zamówienia definiujących minimalne wymagania, które muszą spełniać wszystkie oferty.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia powinna zawierać (art. 73b ust. 2 Pzp):
1) określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub robotę budowlaną;
2) informacje o etapach partnerstwa innowacyjnego, celach do osiągnięcia po każdym z etapów oraz celach pośrednich;
3) zasady, na jakich nastąpi wybór partnera lub partnerów, w tym kryteria oceny ofert;
4) informację o ustanowieniu partnerstwa innowacyjnego tylko z jednym wykonawcą lub z wieloma wykonawcami;
5) informację o wypłacie wynagrodzenia w częściach;
6) informację o możliwości zakończenia partnerstwa innowacyjnego lub zmniejszenia liczby partnerów po każdym etapie oraz warunki skorzystania z tych możliwości, jeżeli taka możliwość jest przewidywana;
7) rozwiązania mające zastosowanie do praw własności intelektualnej;
8) elementy opisu przedmiotu zamówienia definiujące minimalne wymagania, które muszą spełnić wszystkie oferty.
Minimalne terminy składania wniosków, zgodnie z art. 49 ust. 1 i 2 Pzp, wynoszą:
1) w przypadku zamówień podprogowych nie mniej niż 7 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu;
2) w postępowaniach o wartości równej lub przekraczającej tzw. progi unijne nie mniej niż 30 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji UE.
W przypadku złożenia wniosku po terminie w postępowaniach o udzielenie zamówienia poniżej progów unijnych zamawiający niezwłocznie zwraca wniosek. W przypadku zamówień o wartości równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp zamawiający niezwłocznie zawiadamia wykonawcę o złożeniu wniosku po terminie oraz zwraca wniosek po upływie terminu na wniesienie odwołania.
Ocena warunków udziału w postępowaniu, analogicznie jak w art. 31 dyrektywy 2014/24/UE, polega na kwalifikowaniu zdolności wykonawców w zakresie badań i rozwoju oraz opracowywania i wdrażania innowacji (art. 73d Pzp).
Wykonawców, którzy spełniają warunki wstępne, zamawiający zaprasza do składania ofert wstępnych, w liczbie określonej w ogłoszeniu o zamówieniu, nie mniejszej niż 3 (art. 57 Pzp). Jeżeli liczba wykonawców jest większa niż podana w ogłoszeniu, zamawiający wyłania wykonawców na podstawie kryteriów selekcji. Wykonawcę niezaproszonego do składania ofert wstępnych traktuje się jak wykluczonego z postępowania o zamówienie publiczne.
Termin składania ofert wstępnych nie może być krótszy niż 30 dni od dnia wysłania zaproszenia.
Do negocjacji zapraszani są wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty wstępne niepodlegające odrzuceniu. Negocjacje nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań oraz kryteriów oceny ofert określonych w ogłoszeniu o zamówieniu (art. 58 Pzp). Prowadzone negocjacje mają charakter poufny, co oznacza, że żadna ze stron nie może ujawnić informacji technicznych i handlowych bez zgody strony drugiej. Po zakończeniu negocjacji zamawiający może doprecyzować i uzupełnić SIWZ (art. 59 Pzp).
Wybór najkorzystniejszej oferty następuje (art. 73f ust. 1–2 Pzp) na podstawie najkorzystniejszego bilansu ceny lub kosztu oraz innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia. Zamawiający może wybrać kilka ofert złożonych przez kilku wykonawców. W zależności od tego, czy dokonał wyboru jednego partnera, czy kilku, zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi podmiotami. Jako elementy obligatoryjne umowy ustawodawca wskazał (art. 73g Pzp) m.in.: określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub robotę budowlaną, elementy przedmiotu zamówienia i minimalne wymagania, które powinno spełnić rozwiązanie innowacyjne, informacje o tym, czy umowa dotyczy tylko jednego wykonawcy, czy kilku, wypłacie wynagrodzenia w częściach, możliwości zakończenia partnerstwa innowacyjnego lub zmniejszenia liczby wykonawców oraz warunki zastosowania tych rozwiązań, rozwiązania mające zastosowanie do praw własności intelektualnej oraz elementy opisu przedmiotu zamówienia, które mają spełnić wybrane oferty.
Partnerstwo innowacyjne składa się z 3 etapów badawczo-rozwojowych, odpowiadających kolejności działań (art. 73h Pzp). Są to:
1) przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie partnerstwa innowacyjnego;
2) etap innowacji – prowadzenie prac i badań mających na celu realizację postulatów zawartych w dokumentach zamawiającego;
3) składanie zamówień na prace innowacyjne.
Zamawiający zobowiązany jest do zachowania poufności prac prowadzonych w ramach partnerstwa innowacyjnego.
Analogicznie jak w innych przetargach obowiązują przepisy dotyczące dokumentowania postępowania (art. 95–97 Pzp). Na niezgodne z przepisami ustawy czynności zamawiającego lub zaniechanie czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy, przysługuje odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (art. 180 Pzp). Na orzeczenie KIO przysługuje skarga do sądu.
Podstawa prawna
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 65 ze zm.) – art. 31 ust. 1–7; preambuła do dyrektywy – pkt 49.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 243 ze zm.) – art.47.
Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) ─ art. 11 ust. 8, art. 40, art. 48–49 ust. 1–2, art 57–59, art. 73a–73h. art. 95–97, art. 180.