PARTNERSTWO INNOWACYJNE

Stan prawny na dzień: 23.02.2025

Partnerstwo innowacyjne to tryb udzielania zamówienia publicznego stosowany w sytuacji, gdy zamawiający ma zapotrzebowanie na innowacyjną dostawę, usługę lub roboty budowlane, które nie są jeszcze dostępne na rynku. W ramach tego trybu zawierana jest umowa między zamawiający a wykonawcą lub wykonawcami prowadzącymi odrębne prace badawczo-rozwojowe, mające na celu opracowanie oraz późniejsze wdrożenie innowacyjnego rozwiązania.

Jedynym warunkiem wszczęcia postępowania w trybie partnerstwa innowacyjnego jest brak danego produktu, usługi bądź roboty budowlanej na rynku i konieczność ich wytworzenia w sposób dedykowany potrzebom zamawiającego. Zanim zatem zamawiający zdecyduje się na skorzystanie z tej procedury, musi przeprowadzić analizę rynku pod tym kątem i ją udokumentować (w przypadku zamówień unijnych w formie analizy potrzeb i wymagań, w pozostałych procedurach w formie przez siebie wybranej), czyli faktycznie sprawdzić, czy na rynku nie są już oferowane potrzebne mu rozwiązania.

Zamawiający musi mieć zatem zawsze na względzie, że celem partnerstwa innowacyjnego jest wyprodukowanie i dostarczenie innowacyjnego produktu.

Definicja badań naukowych, pojęcie prac rozwojowych

Oferty ostateczne powinny zawierać prace badawczo-rozwojowe. Przy czym prace badawcze (badania naukowe) obejmują:

1)       badania podstawowe tj. prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne, oraz

2)       badania aplikacyjne tj. prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług bądź wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Prace rozwojowe to z kolei działalność obejmująca nabywanie, łączenie,
kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Szacowanie partnerstwa innowacyjnego

Wartością partnerstwa innowacyjnego jest maksymalna wartość wszystkich:

  • działań w procesie badawczo-rozwojowym, które mają zostać przeprowadzone w ramach każdego z etapów planowanego partnerstwa, oraz
  • dostaw, usług lub robót budowlanych, które mają być opracowane i zamówione na koniec partnerstwa.

Jeżeli zamawiający przewiduje nagrody, ich wartość należy uwzględnić w szacunkowej wartości zamówienia.

Etapy partnerstwa innowacyjnego

Procedura określenia partnerstwa innowacyjnego obejmuje następujące etapy:

1)       publikacja ogłoszenia o zamówieniu w trybie partnerstwa innowacyjnego,

2)       składanie wniosków o dopuszczenie do udziału przez zainteresowanych wykonawców,

3)       zaproszenie do składania ofert wstępnych przez dopuszczonych wykonawców,

4)       składanie ofert wstępnych,

5)       negocjacje z wykonawcami treści ofert wstępnych,

6)       składanie przez wykonawców kolejnych ofert,

7)       negocjacje z wykonawcami kolejnych ofert,

8)       zaproszenie do składania ofert ostatecznych obejmujących prace badawczo-rozwojowe, których celem jest opracowanie innowacji,

9)       zakup innowacji po jej opracowaniu.

Zamawiający może podjąć decyzję, że zawrze umowy w sprawie partnerstwa innowacyjnego z jednym partnerem lub kilkoma podmiotami.

Opis potrzeb i wymagań

W procedurze partnerstwa innowacyjnego zamawiający sporządza opis potrzeb i wymagań w celu ustalenia przez wykonawców charakteru i zakresu wymaganego rozwiązania dotyczącego opracowania innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych oraz wymagań formalnych i proceduralnych dotyczących postępowania o udzielenie zamówienia. OPiW zawiera informacje obligatoryjne oraz fakultatywne. Po przeprowadzonych negocjacjach OPiW jest doprecyzowywany i uzupełniany w zakresie takim, w jakim podlegał negocjacjom.

Z informacji obowiązkowych w OPiW ustawa Pzp wymienia:

1)       nazwę oraz adres zamawiającego, numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej prowadzonego postępowania,

2)       adres strony internetowej, na której udostępnione zostaną zmiany i wyjaśnienia treści OPiW, a także inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia,

3)       tryb udzielenia zamówienia,

4)       określenie przedmiotu zamówienia,

5)       opis potrzeb zamawiającego i cechy charakterystyczne dostaw, robót budowlanych lub usług, stanowiące przedmiot zamówienia,

6)       informację o przedmiotowych środkach dowodowych, o ile zamawiający wymaga ich złożenia wraz z ofertą wstępną,

7)       obligatoryjne podstawy wykluczenia, o których mowa w art. 108 ustawy Pzp, oraz informację o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia,

8)       informację o podmiotowych środkach dowodowych, w tym o etapach postępowania o udzielenie zamówienia, na których wykonawcy będą zobowiązani do składania wszystkich lub niektórych podmiotowych środków dowodowych,

9)       informację o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami, wraz z informacją o wymaganiach technicznych i organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej,

10)  informację o sposobie komunikowania się zamawiającego z wykonawcami w inny sposób niż przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, w tym w przypadku zaistnienia jednej z sytuacji uprawniających do odstąpienia od tej formy komunikacji (określonych w art. 65 ust. 1, art. 66 i art. 69 ustawy Pzp),

11)  wskazanie osób uprawnionych do komunikowania się z wykonawcami,

12)  opis sposobu przygotowywania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,

13)  sposób oraz termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,

14)  sposób informowania o wynikach oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,

15)  pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy.

Dodatkowe obowiązkowe informacje OPiW to:

  • określenie zapotrzebowania na innowację,
  • określenie kryteriów oceny ofert i ich kolejności,
  • decyzja o tym, czy partnerstwo innowacyjne będzie dotyczyć jednego,
    czy kilku partnerów,
  • zasady, na jakich nastąpi wybór partnera lub partnerów,
  • wysokość nagród dla wykonawców, jeżeli przewiduje się ich przyznawanie za pomysły innowacyjnych rozwiązań.

Realizacja umowy partnerstwa innowacyjnego

Partnerstwo innowacyjne składa się z etapów odpowiadających procesowi badawczo-rozwojowemu i może obejmować opracowanie prototypów, wytworzenie produktów, świadczenie usług lub ukończenie robót budowlanych. Struktura partnerstwa, w tym jego okres obowiązywania oraz wartość poszczególnych etapów, powinna odzwierciedlać stopień innowacyjności proponowanego rozwiązania oraz kolejność działań niezbędnych do jego opracowania.

W ramach partnerstwa innowacyjnego zamawiający ustala cele do osiągnięcia po każdym jego etapie oraz przewiduje wynagrodzenie w częściach, odzwierciedlających te etapy lub cele pośrednie. Po zakończeniu każdego etapu zamawiający może zakończyć partnerstwo lub w przypadku wielu partnerów – ograniczyć ich liczbę, pod warunkiem że przewidział taką możliwość w opisie potrzeb i wymagań.

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...

Powiązane treści