Prezes Urzędu Zamówień Publicznych jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych. Obecnie funkcję prezesa Urzędu sprawuje p. Agnieszka Olszewska zaś wiceprezesa Urzędu p. Przemysław Grosfeld (od września 2024 roku).
Nadzór nad prezesem Urzędu sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki. W ramach nadzoru minister:
1) sprawuje kontrolę nad prezesem Urzędu na zasadach i w trybie określonych
w przepisach ustawy z 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej;
2) zatwierdza plan, o którym mowa w art. 469 pkt 18 ustawy Pzp (plan realizacji określonych zadań edukacyjno-informacyjnych);
3) dokonuje oceny działalności prezesa Urzędu na podstawie sprawozdania,
o którym mowa w art. 469 pkt 20 ustawy Pzp, w terminie do dnia 30 września każdego roku;
4) może żądać od prezesa Urzędu informacji lub udostępnienia dokumentów
związanych z realizacją jego zadań.
Prezes Urzędu jest powoływany przez ministra właściwego do spraw gospodarki spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Prezesem Urzędu może zostać osoba, która:
1) posiada co najmniej tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
2) jest obywatelem polskim;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
5) posiada kompetencje kierownicze;
6) posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy na
stanowisku kierowniczym;
7) posiada wiedzę i doświadczenie z zakresu zamówień.
Ogłoszenie o naborze na stanowisko prezesa jest publikowane:
Zgodnie z art. 469 ustawy Pzp prezes Urzędu:
1) czuwa nad systemem zamówień, w szczególności czuwa nad przestrzeganiem zasad udzielania zamówień publicznych i dokonuje kontroli procesu udzielania zamówień w zakresie przewidzianym ustawą, oraz upowszechnia zasady etyki zawodowej osób wykonujących zadania w systemie zamówień;
2) podejmuje rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach przewidzianych ustawą;
3) prowadzi współpracę międzynarodową w sprawach związanych z zamówieniami;
4) dokonuje analiz funkcjonowania systemu zamówień;
5) opracowuje i opiniuje projekty aktów normatywnych dotyczących zamówień;
6) dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów o zamówieniach, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz trybunałów, w szczególności upowszechnia orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej, sądów powszechnych, Sądu Najwyższego, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz Trybunału Konstytucyjnego, dotyczące zamówień;
7) przygotowuje i upowszechnia przykładowe wzory umów w sprawach zamówień publicznych, regulaminów oraz innych dokumentów stosowanych przy udzielaniu zamówień;
8) przygotowuje, na podstawie orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej oraz sądu zamówień publicznych, i podaje do publicznej wiadomości przykładowe postanowienia umowne, które mogą być niezgodne z art. 433;
9) prowadzi działalność edukacyjno-informacyjną w zakresie zamówień;
10) udziela informacji z zakresu zamówień, przy pomocy centrum telefonicznego oraz przy użyciu środków komunikacji elektronicznej;
11) upowszechnia wiedzę o zamówieniach w tym w zakresie informacji analitycznych,
12) prowadzi działania związane z informatyzacją systemu zamówień;
13) wydaje w formie elektronicznej Biuletyn Zamówień Publicznych, w którym
zamieszczane są ogłoszenia przewidziane ustawą;
14) zapewnia funkcjonowanie systemu środków ochrony prawnej w zakresie
postępowania odwoławczego;
15) prowadzi i ogłasza na stronie internetowej Urzędu listę organizacji uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej;
16) zgłasza kandydatów na prezesa i wiceprezesów Krajowej Izby Odwoławczej;
17) zgłasza wniosek o powołanie rzecznika dyscyplinarnego Krajowej Izby Odwoławczej;
18) przedstawia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, do zatwierdzenia, w terminie do 31 października każdego roku, plan sposobu wykonania zadań określonych w pkt 7 i 9, w kolejnym roku kalendarzowym;
19) przedstawia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki sprawozdanie z działalności Krajowej Izby Odwoławczej, za poprzedni rok kalendarzowy, uwzględniające problemy wynikające z jej orzecznictwa;
20) opracowuje i przedstawia Radzie Ministrów, w terminie do 31 lipca każdego roku, oraz właściwej komisji sejmowej, sprawozdanie z funkcjonowania systemu zamówień, w tym w zakresie realizacji zadań, o których mowa w pkt 6 i 7, w poprzednim roku kalendarzowym, uwzględniając w nim analizę swojej działalności;
21) przekazuje Komisji Europejskiej, co 3 lata, sprawozdanie z monitorowania funkcjonowania systemu zamówień oraz sprawozdanie statystyczne dotyczące zamówień, których wartość jest mniejsza niż progi unijne;
22) przekazuje Komisji Europejskiej, co roku, do 31 marca, wyroki Krajowej Izby Odwoławczej z poprzedniego roku kalendarzowego, dotyczące odwołań w sprawie postępowań o udzielenie zamówienia, w których nie orzeczono unieważnienia umowy ze względu na ważny interes publiczny, o którym mowa w art. 554 ust. 3 pkt 2 lit. c ustawy Pzp, wraz z ich uzasadnieniem;
23) przedstawia stanowisko w związku z wątpliwościami interpretacyjnymi między organami kontroli, o których mowa w art. 596 ust. 2 ustawy Pzp, na wniosek organu kontroli;
24) opiniuje kwestionariusz kontroli, o którym mowa w art. 599 ust. 1 ustawy Pzp, o ile organ kontroli zwróci się o wydanie opinii.
Stosownie do art. 471 ust. 1 ustawy Pzp prezes Urzędu, dążąc do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów ustawy przez zamawiających, w szczególności wydaje, z urzędu lub na wniosek, opinie, w których przedstawia interpretację przepisów ustawy budzących poważne wątpliwości lub wywołujących rozbieżności w orzecznictwie, przy uwzględnieniu orzecznictwa Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, sądów powszechnych oraz Krajowej Izby Odwoławczej.
Wniosek o wydanie opinii zawiera uzasadnienie, w którym w szczególności:
1) przedstawia się istotę zagadnienia prawnego oraz wskazuje przepisy ustawy
wymagające wydania opinii;
2) uzasadnia się potrzebę wydania opinii.
Opinia taka zawiera w szczególności:
1) opis zagadnienia prawnego, w związku z którym jest dokonywana interpretacja przepisów ustawy;
2) interpretację przepisów ustawy wraz z uzasadnieniem prawnym.
W lipcu 2024 roku odwołano ze stanowiska poprzedniego prezesa Urzędu Zamówień Publicznych pana Huberta Nowaka. Jego miejsce zajęła pani Agnieszka Olszewska.
Zobacz także:
Podstawa prawna
art. 466–art. 472 ustawyz 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).