instytucje kultury energia elektryczna

  3 pytania o nowe przepisy dotyczące maksymalnej ceny energii elektrycznej w związku z Pzp

Zamówienie publiczne na dostawę energii elektrycznej – trudności, pytania, interpretacje nowych przepisów

Od 4 listopada br. wprowadzono odgórną maksymalną cenę energii elektrycznej dla tzw. odbiorców uprawnionych w okresie dostaw od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. Wśród odbiorów uprawnionych znajdują się także zamawiający, którzy obecnie mają wiele wątpliwości m.in. w związku z zastosowaniem nowych przepisów do trwających umów. Nasi eksperci otrzymują liczne zapytania dotyczące zawierania umów na dostawę i dystrybucję energii elektrycznej. Sama ustawa o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku niestety nie zapobiegła trudnościom w relacjach między kontrahentami. Dostawcy energii wielokrotnie nie chcą podpisywać nowych umów, nie są zainteresowani negocjowaniem warunków w trybie z wolnej ręki, odmawiają też podpisywania wymaganych aneksów dotyczących zamrożonych ustawowo cen prądu. Jak w tej sytuacji może odnaleźć się zamawiający? Jakie działania powinien podjąć, aby z jednej strony działać w zgodzie z Prawem zamówień publicznych a z drugiej zachować ciągłość dostaw energii? W artykule znajdziesz wiele praktycznych wskazówek.

W tym artykule
  • Dnia 4 listopada br. weszły w życie przepisy ustawy z 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz.U. poz. 2243). Reguluje ona m.in. maksymalną cenę sprzedaży energii elektrycznej stosowaną w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi (także zamawiającymi) w okresie od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. 
  • Aby skorzystać z prawa ceny maksymalnej, odbiorca uprawniony musi złożyć podmiotowi uprawnionemu stosowne oświadczenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy. Jeśli zamawiający ma zawartą umowę ze stawką wyższą niż maksymalna, musi także dokonać modyfikacji kontraktu.
  • Mimo, że przepisy o maksymalnej cenie energii mają powszechny charakter, to jednak warto o nich wspomnieć w SWZ na dostawy energii elektrycznej. Specyfikacja powinna bowiem zawierać sposób kalkulacji ceny. Jeśli wykonawca zaoferuje cenę wyższą niż podana w dokumentach postępowania jako maksymalna, wówczas zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę jako niezgodną z warunkami zamówienia (na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp).
  • W sytuacji braku ofert i stawianych przez wykonawcę żądań dotyczących treści umowy na dostawę prądu zamawiający – mając na uwadze cel, jakim jest udzielenie zamówienia – powinien co najmniej poważnie rozważyć zmniejszenie wymagań wobec wykonawców na tyle, na ile to jest możliwe przy zabezpieczeniu swoich interesów.
  • Nawet w przypadku nadzwyczajnych trudności z zawarciem umowy zamawiający nie ma narzędzi wpisanych w regulacje odnoszące się do zamówień publicznych, aby odstąpić od próby wyboru dostawcy energii elektrycznej w trakcie negocjacji z wolnej ręki.
  • W przypadku długoterminowej kompleksowej umowy na dystrybucję i dostawę prądu klauzula waloryzacyjna powinna się odnosić w przypadku kosztów:

1)     dystrybucji energii elektrycznej – do ewentualnej zmiany taryfy zatwierdzanej przez prezesa URE;

2)     dostawy (sprzedaży) energii elektrycznej – do ewentualnej zmiany przepisów ustawowych, które wprowadziły maksymalną cenę energii.

  • Do momentu wyboru dostawcy energii elektrycznej zamawiający ma prawo korzystać ze sprzedaży rezerwowej. W ten sposób zachowa ciągłość dostaw.

O nowych przepisach dotyczących maksymalnej ceny energii na tle regulacji Pzp piszemy także tutaj: