Tryb udzielenia zamówień publicznego to usystematyzowana procedura, w jakiej zamawiający dokonuje konkretnego zakupu dostawy, usługi lub roboty budowlanej. Tryb, jaki zamawiający może wybrać, zależy m.in. od wartości zakupu. Szczegółowo tryby i ich przebieg reguluje ustawa Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r.
Procedura udzielenia zamówienia publicznego zależy m.in. od jego wartości.
Dla zamówień o wartościach równych i wyższych niż progi unijne, ustawa Pzp przewiduje poniższe tryby. Zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający publiczni oraz zamawiający subsydiowani, udzielają zamówienia klasycznego w procedurze:
1) przetargu nieograniczonego;
2) przetargu ograniczonego;
3) negocjacji z ogłoszeniem;
4) dialogu konkurencyjnego;
5) partnerstwa innowacyjnego;
6) negocjacji bez ogłoszenia;
7) zamówienia z wolnej ręki.
Zamawiający zawsze ma prawo udzielić zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego i przetargu ograniczonego. W pozostałych procedurach zamawiający może udzielić zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie.
Do zamówień poniżej progów unijnych zamawiający stosuje jedną z poniższych procedur:
1) tryb podstawowy bez negocjacji, tryb podstawowy z możliwością negocjacji, tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji,
2) partnerstwo innowacyjne,
3) negocjacje bez ogłoszenia,
4) zamówienie z wolnej ręki.
Tryb podstawowy w trzech wariantach jest procedurą, którą zamawiający może zawsze wybrać. Pozostałe 3 procedury wolno zastosować tylko po spełnieniu przesłanek z ustawy Pzp.
Zobacz także: PRZETARG NIEOGRANICZONY, PRZETARG OGRANICZONY, TRYB PODSTAWOWY, PROGI UNIJNE