Sygn. akt KIO 43/20
WYROK
z dnia 23 stycznia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 stycznia 2020 r.
w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 stycznia 2020 r. przez
wykonawcę Stołeczne Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe z siedzibą w
Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Miasto Stołeczne
Warszawa
– Ośrodek Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy w Dzielnicy Wola
przy udziale wykonawcy Multigrupa
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą we Wrocławiu, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu zaniechania przedstawienia
uzasadnienia faktycznego i prawnego punktacji przyznanej wykonawcom w
kryterium oceny ofert „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób
wyznaczonych do
realizacji zamówienia"
i nakazuje zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, dokonanie ponownej
czynności badania i oceny ofert, dokonanie uzasadnienia faktycznego i prawnego
oceny ofert wykonawców w kryterium oceny ofert „Kwalifikacje zawodowe i
doświadczenie
osób
wyznaczonych
do
realizacji
zamówienia”
oraz
poinformowanie wykonawców o czynnościach, o których mowa w art. 92 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych z podaniem uzasadnienia faktycznego i
prawnego.
W pozostałym zakresie zarzuty odwołania oddala.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Multigrupa Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Stołeczne
Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe z siedzibą w Warszawie, tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od wykonawcy Multigrupa Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą we Wrocławiu na rzecz wykonawcy Stołecznego Wodnego Ochotniczego
Pogotowia Ratunkowego
z siedzibą w Warszawie kwotę 11.100 zł 00 gr (słownie:
jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy), stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt KIO 43/20
U z a s a d n i e n i e
Miasto Stołeczne Warszawa – Ośrodek Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy w
Dzielnicy Wola
, dalej „Zamawiający”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
Świadczenie kompleksowej usługi
zabezpieczenia ratowniczego poprzez zapewnienie wykonywania i nadzoru nad
bezpieczeństwem osób korzystających z pływalni Ośrodka Sportu i Rekreacji m. st.
Warszawy w Dzielnicy Wola w 2020 r.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. t.j. z 2019
r. poz. 1843
), dalej „ustawa Pzp” lub „Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone
w
Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 19 listopada 2019 r. pod numerem 624010-N-
W dniu 8 stycznia 2020 r. wykonawca
Stołeczne Wodne Ochotnicze Pogotowie
Ratunkowe z siedzibą w Warszawie, dalej „Odwołujący”, wniósł odwołanie, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 92 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przedstawienia
pełnego uzasadnienia faktycznego oraz uzasadnienia prawnego zawiadomienia o
powtórzeniu czynności wyboru ofert i o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 3
stycznia 2020 r. w zakresie dotyczącym przyznania bądź nie wykonawcom punktów
w kryterium oceny ofert „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych
do realizacji
zamówienia", co utrudnia Odwołującemu możliwość skorzystania ze
środków ochrony prawnej;
z ostrożności procesowej jako zarzut ewentualny, na wypadek nieuwzględnienia zarzutu
wskazanego
powyżej:
b) art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
Odwołującego do wyjaśnień treści złożonej oferty, tj. do rozstrzygnięcia wątpliwości,
jeśli takie powstały, w związku z przedstawionym Zamawiającemu załącznikiem nr 5
do SIWZ oraz z dokumentacją potwierdzającą posiadanie uprawnień przez osoby,
które realizować będą zamówienie, skutkiem czego zamiast przyznać Odwołującemu
maksymalną liczbę punktów w kryterium „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie
osób wyznaczonych do realizacji zamówienia", Zamawiający bez dokonywania
uprzednich
wyjaśnień przyznał Odwołującemu tylko 10 pkt zamiast 40 pkt;
c) art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez brak uznania oferty
Odwołującego za ofertę najkorzystniejszą i wybór oferty wykonawcy Multigrupa
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, dalej
„Multigrupa”, podczas gdy Odwołujący przedłożył dowody na spełnienie przesłanek
do przyznania dodatkowych 30 pkt w
kryterium „Kwalifikacje zawodowe i
doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia" za posiadanie co
najmniej 16 ratowników, którzy posiadają wskazane w SIWZ uprawnienia od co
najmniej 36 miesięcy, których to punktów Zamawiający bezpodstawnie
Odwołującemu nie przyznał (26.1 lit. a SIWZ). Prawidłowa ocena Zamawiającego
skutkowałaby uznaniem oferty Odwołującego za najkorzystniejszą;
d) art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez przyznanie wykonawcy
Multigrupa 40 pkt w kryterium oceny ofert „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie
osób wyznaczonych do realizacji zamówienia", podczas gdy ww. wykonawca nie
spełnił wymogów uzasadniających przyznanie mu punktów w ww. kryterium oceny
ofert.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, powtórzenia czynności badania i
oceny ofert, oraz sporządzenia i udostępnienia Odwołującemu uzasadnienia faktycznego i
prawnego dla liczby punktów przyznanej Odwołującemu oraz wykonawcy Multigrupa w
kryterium „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji
zamówienia’', ewentualnie nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty i dokonania ponownej czynn
ości badania i oceny ofert oraz
przyznanie Odwołującemu 30 punktów w kryterium „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie
osób wyznaczonych do realizacji zamówienia” i nieprzyznanie wykonawcy Multigrupa 40
punktów w kryterium „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do
realizacji zamówienia”.
Odwołujący wskazywał, że pismo o powtórzeniu czynności oceny ofert i o wyborze
najkorzystniejszej oferty z dnia 3 stycznia 2020 r.
nie zawiera żadnego uzasadnienia
faktycznego ani prawnego przyznania wykonawcom takiej a nie innej liczy punktów.
Odwołujący spełnił wymogi określone przez Zamawiającego w pozacenowym kryterium
oceny ofert i przedłożył wymagane przez Zamawiającego dokumenty konieczne do
uzyskania 40 pkt w ww. kryterium oceny ofert. Pomimo to nie przyznano mu 30 pkt z
nieznanych Odwołującemu przyczyn. Nadto, wykonawca Multigrupa pierwotnie w tym
kryterium oceny ofert otrzymał 0 pkt, natomiast po ponownej ocenie ofert 40 pkt. Wykonawcy
nie mają żadnej wiedzy na temat tego jakimi motywami kierował się Zamawiający przyznając
w pozacenowym kryterium oceny ofert punkty. Brak uzasadnienia faktycznego i prawnego
uniemożliwia wykonawcom ustosunkowanie się do jego oceny. Kryterium oceny ofert
„Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia" ma
wagę aż 40%, zatem fakt przyznania bądź nie punktów w tym kryterium ma fundamentalne
znaczenie dla wyniku postępowania i wykonawcy mają prawo znać motywy Zamawiającego
przyznawania bądź nie punktów w tym kryterium.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
O
dwołujący wskazywał na zaniechanie przez Zamawiającego wezwania do wyjaśnień treści
złożonej oferty, tj. do rozstrzygnięcia wątpliwości, jeśli takie powstały, w związku z
przedstawionym Zamawiającemu oświadczeniem w załączniku 5 do SIWZ oraz
dokumentami pr
zedłożonymi na potwierdzenie posiadania wymaganych uprawnień przez
o
soby wskazane w ww. załączniku. Zamiast przyznać Odwołującemu maksymalną liczbę
punktów w kryterium „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do
realizacji zamówienia" Zamawiający bez dokonywania uprzednich wyjaśnień przyznał
Odwołującemu w tym kryterium tylko 10 pkt. Odwołujący wskazywał, że jeśli po stronie
Zmawiającego powstały jakiekolwiek wątpliwości co do treści przywołanych wyżej
dokumentów, Zamawiający zobowiązany był wezwać Odwołującego do złożenia wyjaśnień w
trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp.
Zdaniem Odwołującego Zamawiający bezpodstawnie zaniechał przyznania
Odwołującemu 30 pkt w kryterium oceny ofert „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób
wyznaczonych do real
izacji zamówienia". Odwołujący przedłożył Zamawiającemu
prawidłowo wypełniony załącznik nr 5 do SIWZ (opis kwalifikacji osób przeznaczonych do
realizacji zamówienia wskazanych w pkt 26.1 lit.b.1-2 SIWZ), w którym wskazał 16 osób
posiadających uprawnienia, o których mowa we wskazanych w opisie kryterium oceny ofert
aktach prawnych. Osoby te posiadają uprawnienia od co najmniej 36 miesięcy. Odwołujący
przedłożył kopię dokumentów potwierdzających posiadanie ww. uprawnień przez osoby
wskazane w wykazie.
Dalej,
według Odwołującego, Zamawiający nieprawidłowo przyznał wykonawcy
Multigrupa 30 pkt w kryterium „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych
do realizacji zamówienia”. Wykonawca Multigrupa pierwotnie otrzymał w pozacenowym
kryterium oceny ofert
0 pkt. Po ponownym badaniu ofert Zamawiający przyznał mu jednak
maksymaln
ą liczbę punktów, tymczasem przedłożone przez ww. wykonawcę dokumenty są
wadliwe i nie pozwalają na stwierdzenie czy Multigrupa dysponuje osobami spełniającymi
wymogi Zamawiającego, co uprawniałoby Zamawiającego do przyznania maksymalnej liczby
punktów w kryterium „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do
realizacji zamówienia".
Wobec nieuzasadnionego utajnienia numerów PESEL osób wskazanych w
załączniku nr 5 do SIWZ nie jest możliwe stwierdzenie czy osoba ta posiada uprawnienia od
co najmniej 36 miesięcy, a więc czy spełnia wymóg określony w kryterium „Kwalifikacje
zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia". Nie ma też
możliwości identyfikacji takiej osoby, albowiem w Polsce jedynie numer PESEL identyfikuje
daną osobę. Nie jest możliwe też stwierdzenie, czy dana osoba ma pełną zdolność do
czynności prawnych (pełnoletność). Zarówno w szkoleniu ratowników wodnych, jak i w kursie
z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy,
może uczestniczyć, a także ukończyć go z
wynikiem pozytywnym i uzyskać stosowne zaświadczenie, osoba niepełnoletnia. Ani ustawa
o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, ani ustawa o Państwowym
Ratownictwie Medycznym,
ani też akty wykonawcze wydane do tych ustaw w zakresie
wskazanych szkoleń, nie nakładają warunku pełnoletności. Niemniej osoba taka nie będzie
miała statusu „ratownika wodnego". Status taki można nabyć dopiero w czasie nabycia
pełnej zdolności do czynności prawnych, a więc uzyskania pełnoletności. Od tego momentu
można dopiero liczyć okres 36 miesięcy posiadania uprawnień. Wobec faktu utajnienia
numerów PESEL osób wskazanych przez wykonawcę Multigrupa, Zamawiający nie mógł
stwierdzić czy ww. osoby spełniają wymóg posiadania uprawnień od co najmniej 36 miesięcy
przed terminem składania ofert, wobec tego nie miał podstaw do tego, aby przyznać
wykonawcy Multigrupa 30
pkt w kryterium „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób
wyznaczonych do realizacji zamówienia".
Ponadto,
przedłożone przez wykonawcę Multigrupa dokumenty na potwierdzenie
uprawnień osób przeznaczonych do realizacji zamówienia zawierają
szereg
nieprawidłowości, wobec czego nie powinny zostać uznane przez Zamawiającego. Część
zaświadczeń jest niekompletna, a Zamawiający jasno wskazał w SIWZ, że zaświadczenia
nie podlega
ją uzupełnieniu. Dlatego też przedstawienie jedynie części zaświadczenia, nie
zaś pełnego zaświadczenia, ma zasadniczy wpływ na ocenę prawidłowości przedłożonych
dokumentów. Wykonawca Multigrupa przedstawił dokumenty, z których nie wynika również,
aby prze
dstawione przez ww. wykonawcę osoby spełniały wymóg konieczny do uzyskania
10 pkt w przywołanym wyżej kryterium oceny ofert. Utajnienie numerów PESEL powoduje
brak możliwości stwierdzenia czy wskazane osoby mają minimum 12 miesięczne
doświadczenie w pracy na stanowisku ratownika wodnego od uzyskania uprawnień.
Odwołujący stwierdzał też, że nawet gdyby Zamawiający z jakichś przyczyn nie
przyznał Odwołującemu 30 pkt (do czego w ocenie Odwołującego nie ma podstaw) i
jednocześnie prawidłowo oceniłby ofertę wykonawcy Multigrupa (brak punktów w kryterium
„Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia"), to i
tak o
ferta Odwołującego byłaby ofertą najkorzystniejszą. Wobec tego działanie
Zamawiającego naruszyło zasady uczciwej konkurencji, co miało znaczenie dla oceny ofert.
Do postępowania odwoławczego w dniu 13 stycznia 2020 r. przystąpił po stronie
Zamawiającego wykonawca Multigrupa Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
we Wrocławiu, dalej również „Przystępujący”, podnosząc że żądanie Odwołującego
przyznania mu punktów w kryterium kwalifikacji jest nieuzasadnione, bowiem wykonawca w
ogóle nie przedłożył dokumentów potwierdzających posiadanie przez osoby skierowane do
realizacji zamówienia dodatkowej kwalifikacji przydatnej w ratownictwie wodnym z art. 2
ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych. Zatem żadna z
osób wskazanych przez Odwołującego nie spełnia kryterium uznania jej za ratownika
wodnego w rozumieniu art. 2 ustawy.
Z tego względu dalsze badanie czy osoby te mają
uprawnienia od 36 miesięcy lub doświadczenie w pracy na stanowisku ratownika przez
minimum 12 miesięcy jest bezprzedmiotowe, bowiem Odwołujący nie wykazał, aby osoby te
spełniały definicję ratownika wodnego.
Niezależnie od powyższego, Przystępujący wskazywał, iż złożone przez
Odwołującego dokumenty dotknięte są wieloma wadami, a podstawą oceny kryterium
posiadania uprawnień od 36 miesięcy jest oświadczenie wykonawcy według wzoru z pkt
h SIWZ, a złożone dodatkowo dokumenty mają potwierdzać posiadanie uprawnień
opisanych w ustawach.
Przystępujący podnosił, że ukończenie kursu kwalifikowanej pierwszej pomocy (kpp) i
uzyskanie tytułu ratownika mają ważność przez trzy lata i muszą być ponownie uzyskane po
tym okresie. Wbrew twi
erdzeniom Odwołującego określenie czy zaświadczenie jest
recertyfikowane nie przesądza, czy dana osoba miała taki kurs ukończony wcześniej,
bowiem wiele osób wykonuje pełny kurs dla przypomnienia umiejętności i wiedzy objętej
kursem
i wówczas pomimo ciągłości posiadania ważnego kursu KPP nie ma informacji o
recertyfikacji.
Okres posiadania uprawnień od minimum 36 miesięcy przez osoby skierowane
wynika z oświadczenia Przystępującego o posiadaniu ww. uprawnień przez skierowanych
minimum 16 ratowników przez okres co najmniej 36 miesięcy według wzoru określonego w
SIWZ. Z
atem złożone przez Przystępującego dokumenty są prawidłowe i wystarczające dla
spełnienia kryterium z pkt 26.1 lit. b SIWZ.
Przystępujący wskazywał, że samo zanonimizowanie numeru PESEL nie stanowi
przeszkody do st
wierdzenia spełnienia kryterium kwalifikacji z pkt 26.1 lit. b SIWZ.
Dokumenty te
zawierają wymagane przez Zamawiającego dane w postaci imienia i
nazwiska, dat odbycia kursu i zdania egzaminu na ratownika,
jak również daty uzyskania
zaświadczeń o ukończeniu kursów kwalifikowanej pierwszej pomocy. W przypadku co
najmniej 16 ratowników przedłożone dokumenty, potwierdzają spełnienie tego kryterium. Co
więcej, Zamawiający miał możliwość weryfikacji przedłożonych przez Odwołującego kopii
dokumentów, choćby u podmiotów, które wystawiały te zaświadczenia, jeżeli zaszłaby taka
pot
rzeba. Zawierały one bowiem imię i nazwisko oraz numer dokumentu, a także nazwę
podmiotu
, który wystawiał zaświadczenie.
Wbrew twierdzeniom Odwołującego, podanie numeru PESEL nie daje informacji o
zdolności do czynności prawnej danej osoby, bowiem jest wiele przypadków gdy osoba
posiadająca numer PESEL nie posiada pełnej zdolności do czynności prawnej np. osoby
ubezwłasnowolnione. Numer PESEL można też nadać osobie zmarłej. Zakrycie numeru
PESEL
pozostaje całkowicie bez wpływu na ocenę prawidłowości przedłożonych
dokumentów. Zamawiający nie wymagał w żadnych dokumentach określonych w SIWZ
wskazania numeru PESEL
ratowników, wręcz przeciwnie ograniczał się do imienia i
nazwiska we wszystkich dokumenta
ch i oświadczeniach.
Ponadto,
Przystępujący podkreślał, że zgodnie z pkt 26.1 lit. b SIWZ weryfikacja 12
miesięcznego doświadczenia odbywa się w oparciu o oświadczenie wykonawcy. Takie
oświadczenie zostało prawidłowo złożone przez Przystępującego. Odwołujący nie wykazał,
aby oświadczenie to było nieprawidłowe.
Zamawiający pismem z dnia 21 stycznia 2020 r. oświadczył, iż uwzględnia odwołanie
w całości. Przystępujący po stronie Zamawiającego wykonawca Multigrupa Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu złożył na posiedzeniu
oświadczenie w przedmiocie sprzeciwu co do uwzględnionych przez Zamawiającego
zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron
oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach procesowych,
jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na uwzględnienie w
zakresie zarzutu zaniechania przedstawienia uzasadnienia faktycznego i prawnego
punktacji przyznanej wykonawcom w kryterium oceny ofert „Kwalifikacje zawodowe i
doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia".
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania,
w szczególności: z protokołu postępowania o udzielenie zamówienia, ogłoszenia
o zamówieniu, ofert wykonawców, informacji Zamawiającego o wyborze oferty
najkorzystniejszej z dnia 3 stycznia 2020 r.
Izba wzięła również pod uwagę stanowiska
wyrażone w odwołaniu, piśmie procesowym Przystępującego, odpowiedzi na odwołanie,
a
także oświadczenia i stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego wyrażone
ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 21 stycznia 2020 r.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła, co następuje.
Przedmiotem postępowania jest świadczenie kompleksowej usługi zabezpieczenia
ratowniczego poprzez zapewnienie wykonywania i nadzoru nad
bezpieczeństwem osób
korzystających z pływalni Ośrodka Sportu i Rekreacji m. st. Warszawy w Dzielnicy Wola w
2020 r.
Izba ustaliła, że w celu wyboru najkorzystniejszej oferty Zamawiający przyjął
następujące kryteria oceny ofert przypisując im odpowiednio wagi procentowe: cena
wykonania całego zamówienia (z podatkiem VAT) — 60% oraz kwalifikacje zawodowe i
doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia — 40%. Zgodnie z pkt 26.1
lit.b) specyfikacji istotnych warunków zamówienia, dalej „SIWZ”, w ramach kryterium
„Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia”
ocena zostanie dokonana według poniższych zasad:
Wykonawca, który skieruje do realizacji zamówienia co najmniej 16 osób posiadających
uprawnienia ratowników wodnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w
szczególności zgodnie z Ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób
przebywających na obszarach wodnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1482), Rozporządzeniem
MSW z dnia 23 stycznia 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 108) w sprawie minimalnych wymagań
dotyczących liczby ratowników wodnych zapewniających stałą kontrolę wyznaczonego
obszaru wod
nego (z późn. zm.), Rozporządzeniem MSW z dnia 21 czerwca 2012 r. (Dz. U. z
2012 r poz. 747) w sprawie szkoleń w ratownictwie wodnym oraz Ustawą z dnia 8 września
2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 993 z późn. zm),
które posiadają wskazane uprawnienia od co najmniej 36 miesięcy (przed upływem terminu
składania ofert) — uzyska w ramach niniejszego kryterium 30 pkt.
Ocena zostanie dokonana na podstawie złożonego w ofercie oświadczenia (w formie wykazu
o którym mowa w pkt. 13.1.11 SIWZ) wskazującego spełnianie powyższych wymogów. Do
oświadczenia należy załączyć kopię dokumentów potwierdzających posiadanie ww.
uprawnień przez osoby wskazane w wykazie. Brak załączenia przez Wykonawcę do ww.
oświadczenia kopii uprawnień będzie skutkowało nieprzyznaniem punktów w
przedmiotowym kryterium.
Wykonawca, który wykaże, że osoby wskazane w wykazie (o którym mowa w pkt. 13.1.h.
SIWZ)
mają minimalnie 12 miesięcy łącznego doświadczenia w pracy na stanowisku
ratownika wodnego od daty uzys
kania uprawnień wskazanych w wyżej wymienionych
przepisach, uzyska po 1 pkt
za każdą wykazaną osobę spełniającą powyższy wymóg.
Zamawiający w ramach niniejszego kryterium przyzna max. 10 pkt.
Wykaz ten nie będzie podlegał uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 2 i 3 ustawy z uwagi na fakt,
iż jest wymagany w celu oceny ofert w zakresie kryterium „Kwalifikacje zawodowe i
doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia”.
Do upływu terminu składania ofert wpłynęły trzy oferty od następujących
wykonawców: Odwołującego, Przystępującego oraz wykonawcy F. O. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Ratownictwo Wodne F. O. z siedzibą w Poznaniu.
Zamawiający pismem z dnia 11 grudnia 2019 r. poinformował o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy
Stołeczne Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe z
siedzibą w Warszawie, przyznając mu 10 pkt w kryterium pozacenowym, a pozostałym
wykonawcom 0 pkt w tymże kryterium.
Następnie pismem z dnia 3 stycznia 2020 r. Zamawiający zawiadomił wykonawców,
że w związku z podniesionymi przez jednego z wykonawców uczestniczących w
postępowaniu (Multigrupa - pismo zatytułowane odwołanie a przekazane zamawiającemu w
dniu 16 grudnia 2019 r.) argumentami dotyczącymi nieprawidłowo wykonanej czynności
oceny ofert, postanowiono powtórzyć (w oparciu o kryteria określone w pkt 25 i 26 SIWZ)
czynność oceny ofert złożonych w przetargu. W wyniku powtórzenia czynności oceny
złożonych ofert, działając na podstawie art. 92 ust. 1 ustawy Pzp, Zamawiający
poinformował, iż jako najkorzystniejsza została wybrana oferta złożona przez wykonawcę
Multigrupa i otrzymała 40 pkt w kryterium pozacenowym, podczas gdy oferta Odwołującego
w tymże kryterium otrzymała 10 pkt.
Izba zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba, odnosząc się do wniosku Przystępującego o odrzucenie
odwołania w oparciu o art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, postanowiła oddalić przedmiotowy
wniosek.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp. Przyst
ępujący wskazywał, że Odwołujący nie spełnia
warunków udziału w postępowaniu, określonych w pkt 12.2 SIWZ.
Izba ustaliła, że wykonawca Multigrupa miał możliwość kwestionowania spełnienia
przez Odwołującego warunków udziału w postępowaniu już po pierwszym wyborze
najkorzystniejszej oferty, który miał miejsce w dniu 11 grudnia 2019 r. Przystępujący w dniu
16 grudnia 2019 r.
wniósł odwołanie, kwestionując jedynie uprawnienia wszystkich
ratowników wskazanych przez Odwołującego w wykazie, a następnie wycofał w dniu 30
grudnia 2019 r.
złożone odwołanie.
Zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp
Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi,
że odwołanie zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony. Podmiotem nieuprawnionym
w rozumieniu art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy
Pzp jest podmiot niebędący wykonawcą,
uczestnikiem postępowania, np. podmiot, który nie złożył oferty lub członek konsorcjum
działający w imieniu własnym, osoba nieupoważniona do reprezentacji wykonawcy czy
podwykonawca. Zatem, dopiero gdyby O
dwołujący przestał być uczestnikiem postępowania
o udzielenie zamówienia (zostałby przykładowo wykluczony przez Zamawiającego, a
następnie nie wniósłby skargi do sądu okręgowego na wyrok Izby podtrzymujący decyzję
Zamawi
ającego o wykluczeniu go z postępowania), jego odwołanie, jako wniesione przez
podmiot nieuprawniony, podlega
łoby odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy
Pzp.
Następnie, Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych
wymaganych przy procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwoty
określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Nie sposób zgodzić się z Przystępującym, który twierdził na rozprawie, iż nie
mógł skarżyć samego zaniechania wykluczenia, a jedynie wybór najkorzystniejszej oferty z
uwagi na wartość postępowania.
Zgodnie z art. 180 ust. 2 ustawy Pzp, je
żeli wartość zamówienia jest mniejsza niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp, odwołanie
przysługuje wyłącznie wobec czynności: 1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia,
zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę; 2) określenia warunków udziału w
postępowaniu; 3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia; 4)
odrzucenia oferty odwołującego; 5) opisu przedmiotu zamówienia; 6) wyboru
najkorzystniejszej oferty.
Zgodnie z uchwałami podjętymi przez Sąd Najwyższy w dniu 17 listopada 2017 r. po
rozpoznaniu zagadnienia prawnego w sprawach o sygn. akt III CZP 56/17 oraz III CZP 58/17
z
arzuty odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty, o którym mowa w art. 180 ust. 2 pkt 6
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (jedn. tekst: Dz.U. z 2015
r., poz. 2164 ze zm.) mogą obejmować także zaniechanie wykluczenia wykonawcy, który
złożył ofertę wybraną przez zamawiającego lub zaniechanie odrzucenia oferty, która
powinna podlegać odrzuceniu.
N
a gruncie art. 180 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp w ramach pojęcia wyboru
najkorzystniejszej oferty, powinno się uwzględnić także te czynności lub zaniechania
dokonania czynności, które w sposób bezpośredni wpływają na wybór określonej oferty jako
najkorzys
tniejszej w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Zaniechanie wykluczenia wykonawcy stanowi element składowy czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej w ww. rozumieniu tego pojęcia. Skutki zaniechania dokonania tej
czynności warunkują bezpośrednio decyzje zamawiającego w zakresie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, który bez względu na odwołania składane przez wykonawców i
podnoszone przez nich zarzuty obowiązany jest prowadzić postępowanie zgodnie z
przepisami ustawy Pzp. Zaniech
anie wykluczenia wykonawcy ma bezpośredni wpływ na
samą czynność wyboru oferty najkorzystniejszej.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła dalej, że Odwołujący posiada interes w
uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w
wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust.
1 ustawy Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Izba nie podzieliła argumentacji Przystępującego co do braku wykazania interesu
Odwołującego do wniesienia odwołania. Izba wskazuje, że wbrew twierdzeniom
Przystępującego art. 179 ust.1 ustawy Pzp mówi o interesie w uzyskaniu danego
zamówienia, a nie o interesie prawnym we wniesieniu odwołania. Odnosząc się zaś do
argumentacji, że Odwołujący podlega wykluczeniu z postępowania, bowiem nie spełnia
warunku udziału określonego w pkt 12.2 SIWZ, należy wskazać, co następuje. Skoro
Odwołujący nie został wykluczony z postępowania, to cały czas ma szansę na uzyskanie
przedmiotowego zamówienia i może ponieść szkodę na skutek niezgodnych z ustawą Pzp
decyzji zamawiającego, a tym samym ma interes w uzyskaniu zamówienia w rozumieniu art.
179 ustawy Pzp.
Równocześnie Izba wskazuje, że wbrew twierdzeniom Przystępującego podnoszonym
na posiedzeniu, k
westia badania interesu we wniesieniu odwołania, o którym mowa w art.
179 ust. 1 ustawy Pzp, stanowi materialno
prawną podstawę oceny odwołania i nie mieści się
w dyspozycji art. 189 ust. 2 ustawy Pzp
, tj. formalnych podstaw do odrzucenia odwołania.
Brak interesu
w uzyskaniu zamówienia skutkuje oddaleniem odwołania, a nie jego
odrzuceniem.
W dalsz
ej kolejności Izba uznała, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie w
zakresie zarzutu zaniechania przedstawienia uzasadnienia faktycznego i prawnego punktacji
przyznanej wykonawcom w kryterium oceny ofert „Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie
osób wyznaczonych do realizacji zamówienia". Izba stwierdziła, że zasadny jest zarzut
naruszenia art. 92 ust. 1 ustawy Pzp
, zgodnie z którym zamawiający informuje niezwłocznie
wszystkich wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę albo imię i
nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres, jeżeli jest miejscem wykonywania
działalności wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska,
siedziby albo miejsca zamieszkania i adresy, jeżeli są miejscami wykonywania działalności
wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium
oceny ofert i łączną punktację, podając uzasadnienie faktyczne i prawne.
Z powyższego wynika, iż wszystkie czynności, o których mowa we wskazanym wyżej
przepisie, winny być przez zamawiającego uzasadnione. Obowiązek ten dotyczy również
uzasadnienia czynności oceny ofert i przyznawania im punktów w poszczególnych
kryteriach
. Wobec każdego wykonawcy uzasadnienie przyznania określonej liczby punktów
jego ofercie jest o tyle oczywiste, że każdy wykonawca jest uprawniony do tego, by wiedzieć,
na jakiej podstawie jego oferta została oceniona w taki czy inny sposób. Podanie
uzasadnienia faktycznego i prawnego oceny ofert stanowi
realizację zawartej w art. 7 ust. 1
ustawy Pzp zasady
przejrzystości, która obejmuje między innymi możliwość prześledzenia
procesu decyzyjnego zamawiającego (vide: wyrok KIO z dnia 11 sierpnia 2017 r., sygn. akt
KIO 1577/17).
W ocenie
składu orzekającego Izby w zasadzie brak jakichkolwiek informacji w
zakresie przyznania punktów poszczególnym wykonawcom w kryterium oceny ofert
„Kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia” nie
spełnia wymogów pozwalających uznać takie pismo za uzasadnienie w rozumieniu art. 92
ust. 1 ustawy Pzp.
Wymaga podkreślenia, iż powyższe kryterium nie było oceniane na
podstawie precyzyjnego sposobu, gdzie przyznanie punktów stanowi wynik operacji
matematycznej na podstawie podstawionych danych
lub umożliwia na zasadzie
zerojedynkowej ustalić, czy dana liczba punktów się wykonawcy należy czy też nie.
Przyznawanie punktów w kryterium pozacenowym w niniejszym postępowaniu było wynikiem
oceny
Zamawiającego na podstawie dokumentów składanych przez wykonawców. Zatem, o
podstawach takiej, a nie innej oceny, wykonawcy winni
zostać powiadomiony.
Podnieść należy, że Odwołujący nie otrzymał uzasadnienia, a jedynie informację o
liczbie
przyznanych mu punktów. Wszystkie informacje o podstawach czynności
zamawiającego, o których mowa w art. 92 ust. 1 ustawy Pzp, wykonawca winien uzyskać z
zawiadomienia wystosowanego przez zamawiającego na podstawie wskazanego przepisu i
od dnia uzyskan
ia tych informacji rozpoczyna się bieg terminu do wniesienia odwołania na
wskazane cz
ynności. Wobec faktu, iż Odwołującemu uniemożliwiono zapoznanie się
chociażby z przyczyną nieprzyznania maksymalnej liczby punktów w kryterium
pozacenowym
, Izba nakazała zamawiającemu sporządzenie uzasadnienia faktycznego i
p
rawnego, z którego w sposób niebudzący wątpliwości będą wynikać decyzje w zakresie
oceny wskazanego kryterium.
Wobec powyższego Izba oddaliła zarzut niewłaściwej oceny oferty Odwołującego
oraz P
rzystępującego w kryterium pozacenowym, a także zarzut zaniechania wezwania do
złożenia wyjaśnień w zakresie oferty Odwołującego, uznając je za przedwczesne. Dopiero
po sporządzeniu szczegółowego uzasadnienia wykonawcy będą mogli ocenić zasadność
czynności zamawiającego i podjąć decyzję w kwestii ewentualnego wniesienia w tym
zakresie środka odwoławczego.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 1
0 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy
§ 3 i § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………………………