Sygn. akt: KIO 332/21
POSTANOWIENIE
z dnia 15 lutego 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Matecka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w Warszawie w dniu 15 lutego
2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 lutego 2021
r.
przez wykonawcę ”Meden-Inmed” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Koszalinie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Publiczny
Szpital Kliniczny nr 4 w Lublinie
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
”Meden-Inmed” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Koszalinie kwoty 7 5
00 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy)
uiszczone
j tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14
dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 332/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 4 w Lublinie prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
dostawę lasera urologicznego – 1 kpl. Wartość ww. zamówienia nie przekracza kwoty, od
której uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.), dalej
jako „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 4 listopada 2020
r.
w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 605902-N-2020.
I. W dniu 1 lutego 2020 r. wykonawca
”Meden-Inmed” spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Koszalinie wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie na
czynność odrzucenia jego oferty oraz czynność unieważnienia postępowania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
naruszenie przepisu art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp przez naruszenie zasady dotyczącej
przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
naruszenie art. 89 ust 1 pkt 2) ustawy Pzp w związku z odrzuceniem oferty
o
dwołującego, pomimo tego, że oferta spełnia wszystkie wymagania siwz, w tym w
szc
zególności w związku z udzielonymi odpowiedziami na pytania nr 1 -3 z dnia
18.11.2020 r.,
w konsekwencji naruszenie art. 93 ust. 1 pkt 1) ustawy Pzp w związku z unieważnieniem
postępowania bez zaistnienia podstawy prawnej, bowiem oferta odwołującego nie
podlega odrzuceniu,
podanie nieistniejącej podstawy prawnej w postaci art 93 ust. 1 pkt 7) , która zdaniem
odwołującego została wskazana bez zaistnienia jakichkolwiek okoliczności jedynie w
celu uznania, że odwołującemu nie przysługuje odwołanie na unieważnienie
postępowania.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie zamawiającemu unieważnienia decyzji z dnia 27.01.2021 r.,
nakazanie zamawiającemu przeprowadzenia ponownej oceny i badania złożonych ofert,
co
winno prowadzić do wyboru jako najkorzystniejszej oferty odwołującego.
Mając na uwadze, iż odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 1 lutego 2021 r.,
do przedmiotowego postępowania odwoławczego, zgodnie z art. 92
ust. 2 ustawy
dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020 ze zm.),
znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.),
dale
j jako „ustawa Pzp z 2019 r.”.
W terminie wynikającym z art. 525 ust. 1 ustawy Pzp z 2019 r. do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
Pismem z dnia 4 lutego 2021 r. zamawiający uwzględnił w całości zarzuty odwołania.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp z 2019 r. Zgodnie
z
treścią tego przepisu w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych
w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka
sytuacja zaistniała w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił
w
całości zarzuty odwołania, natomiast po jego stronie nie przystąpił do postępowania
odwoławczego żaden wykonawca, co wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i stanowi
podstawę do umorzenia postępowania odwoławczego. Powyższe powoduje zakończenie
postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp z 2019 r.
umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 tejże
ustawy.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 ustawy z dnia
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), nakazując dokonanie na
rzecz o
dwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej
tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………………………….………