Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej (EUWT, ang. European Grouping of Territorial Cooperation – EGTC) to instytucja ponadnarodowa, tworzona na terytorium Unii Europejskiej i posiadająca osobowość prawną. Jej celem jest ułatwianie i upowszechnianie współpracy transgranicznej jej członków w celu wzmocnienia spójności ekonomicznej i społecznej.
Europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej mogą utworzyć co najmniej dwa z wymienionych poniżej podmiotów, o ile przynajmniej jeden z nich ma siedzibę na terenie państwa należącego do EU:
1) państwa członkowskie lub władze na szczeblu krajowym;
2) władze regionalne;
3) władze lokalne;
4) przedsiębiorstwa publiczne lub podmioty prawa publicznego;
5) przedsiębiorstwa, którym powierzono świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym;
6) władze krajowe, regionalne lub lokalne, podmioty lub przedsiębiorstwa z państw trzecich (z zastrzeżeniem szczególnych warunków);
7) stowarzyszenia zrzeszające podmioty należące do co najmniej jednej z tych kategorii.
Na poziomie Unii Europejskiej zasady tworzenia i funkcjonowania EUWT zostały określone w rozporządzeniu (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej (EUWT). Kwestie EUWT w prawie polskim reguluje ustawa z 7 listopada 2008 r. o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej (Dz.U. nr 218, poz. 1390 ze zm.).
Wykaz europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej z siedzibą na terytorium Polski dostępny jest na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Przepisy ustawy Pzp odnoszą się do EUWT w art. 43 ust. 1. Przepis ten mówi, że zamawiający mogą, w drodze porozumienia, utworzyć wspólny podmiot z zamawiającymi mającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, w szczególności europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej.
W komentarzu UZP wyjaśniono, że „(...) utworzenie wspólnego podmiotu może nastąpić na czas nieokreślony lub określony, lub też może być ograniczone tylko na potrzeby konkretnego zamówienia, konkretnych zamówień albo określonych rodzajów zamówień. Możliwość jego utworzenia istnieje także w przypadku zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa” („Prawo zamówień publicznych. Komentarz”, red. H.Nowak, M.Winiarz, www.uzp.gov.pl, s. 219).
Zobacz także: WSPÓLNE ZAMÓWIENIE PUBLICZNE
Podstawa prawna