Informacje niejawne to takie informacje , których nieuprawnione ujawnienie spowodowałoby lub mogłoby spowodować szkody dla Rzeczypospolitej Polskiej albo byłoby z punktu widzenia jej interesów niekorzystne, także w trakcie ich opracowywania oraz niezależnie od formy i sposobu ich wyrażania. Informacjom niejawnym nadaje się klauzule tajności zgodnie z przepisami ustawy o ochronie informacji niejawnych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp udzielając zamówień publicznych, którym nadano klauzulę zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych, odbywa się z wyłączeniem stosowania ustawy Pzp.
Klasyfikowanie informacji niejawnych odbywa się według 4 klauzul:
Zasady ochrony informacji niejawnych określa ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych. Informacje niejawne mogą być udostępnione wyłącznie osobie dającej rękojmię zachowania tajemnicy i tylko w zakresie niezbędnym do wykonywania przez nią pracy lub pełnienia służby na zajmowanym stanowisku albo wykonywania czynności zleconych.
Osobą poczytywaną za dającą rękojmię zachowania tajemnicy jest:
1) w przypadku informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”, osoba, która:
2) w przypadku informacji niejawnych o klauzuli „poufne” lub wyższej, osoba która:
Informacje niejawne, którym nadano określoną klauzulę tajności:
Nadzór nad funkcjonowaniem systemu ochrony poufności informacji pełni Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW) oraz Służba Kontrwywiadu Wojskowego (SKW). Szef ABW pełni funkcję krajowej władzy bezpieczeństwa.
W przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa obejmujących informacje niejawne, zamawiający jest zobowiązany określić w dokumencie zamówienia wymagania w zakresie bezpieczeństwa poufności informacji podlegających ochronie. Wymagania te mają zapewnić bezpieczeństwo informacji w toku realizacji umowy i mogą dotyczyć zobowiązania wykonawców i podwykonawców do zachowania poufnego charakteru materiałów zawierających informacje niejawne, które znajdują się w ich posiadaniu zarówno na etapie postępowania, jak i na etapie realizacji zamówienia.
W tym celu zamawiający może, w szczególności:
1) żądać złożenia wraz z ofertą:
3) określić prawo zweryfikowania lub odsunięcia pracowników wykonawcy, którzy mają brać udział w realizacji zamówienia, zarówno na etapie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, jak również na etapie realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, jeżeli wymaga tego ochrona podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa albo jest to konieczne w celu podniesienia bezpieczeństwa realizowanych zamówień.
Udzielanie zamówień lub przeprowadzanie konkursów, którym nadano klauzulę zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych, w zakresie, w jakim ochrona istotnych interesów bezpieczeństwa państwa nie może zostać zagwarantowana w inny sposób, w szczególności z zastosowaniem przepisów dotyczących zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, odbywa się z wyłączeniem stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.
Posiadanie poświadczenia bezpieczeństwa upoważniającego do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „poufne” lub wyższej stanowi warunek, który spełniać musi członek KIO.
W przypadku odmowy wydania albo cofnięcia poświadczenia bezpieczeństwa, o którym mowa w ustawie o ochronie informacji niejawnych, członka Izby odwołuje minister właściwy do spraw gospodarki.
Pojęcie informacji niejawnych pojawia się w ustawie Pzp również w kontekście dowodu z opinii biegłego. Otóż w przypadku postępowania odwoławczego, którego dokumentacja zawiera informacje niejawne, skład orzekający powołuje biegłego, który posiada dostęp do informacji niejawnych.
W przypadku wniesienia odwołania dotyczącego postępowania o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, którego dokumentacja zawiera informacje niejawne, prezes UZP, na wniosek prezesa KIO, mając na uwadze zapewnienie ochrony informacji niejawnych, wskazuje miejsce rozpoznania odwołania przez Izbę.
Podstawa prawna