Instytucja zarządzająca to wyznaczona przez państwo członkowskie UE, instytucja odpowiedzialna za przygotowanie i nadzorowanie realizacji Programów Krajowych i Programów Regionalnych Unii Europejskiej. W Polsce, funkcję Instytucji Zarządzającej pełni:
Zadania instytucji są szerokie – począwszy od ogólnie realizacji programów regionalnych po zawieranie umów i nakładanie korekt finansowych. Instytucja zarządzająca może powierzyć zadania instytucji pośredniczącej i wdrażającej.
Zasady działania i obowiązki instytucji zarządzającej zostały określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1059 z 24 czerwca 2021 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących celu „Europejska współpraca terytorialna” (Interreg) wspieranego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz instrumentów finansowania zewnętrznego. Do jego stosowania wprost odsyła polski ustawodawca w art. 2 pkt 12 ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (dalej: ustawa o zasadach realizacji programów).
Kompetencje instytucji zarządzającej są bardzo szerokie. Instytucja zarządzająca odpowiada za realizację programu oraz prowadzi działania, mając na uwadze potrzebę osiągnięcia celów programu. Tym samym w zakresie aspektów związanych z realizacją programu, odpowiada ona za sprawną i poprawną realizację programu – zarówno w ujęciu całościowym, jak i na poziomie poszczególnych projektów.
Do zadań instytucji zarządzającej należy w szczególności:
1) przygotowywanie propozycji kryteriów wyboru projektów, spełniających warunki określone w art. 73 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (dalej: rozporządzenie ogólne);
2) wybór projektów do dofinansowania – w przypadku krajowego programu albo regionalnego programu;
3) zawieranie z wnioskodawcami umów o dofinansowanie projektu lub podejmowanie decyzji o dofinansowaniu projektu;
4) zlecanie płatności, o których mowa w art. 188 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, oraz zlecanie wypłaty współfinansowania krajowego z budżetu państwa w ramach krajowego programu lub regionalnego programu na rzecz beneficjentów, a w przypadku programu Interreg – dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów;
5) w przypadku różnych aspektów związanych z realizacją regionalnych programów – zapewnianie środków stanowiących równowartość dofinansowania w przypadku korekt finansowych będących efektem działań lub zaniechań instytucji zarządzającej, instytucji pośredniczącej lub instytucji wdrażającej;
6) zapewnianie aktualności i poprawności danych służących do monitorowania realizacji programu;
7) wykonywanie zadań, o których mowa w art. 76 rozporządzenia ogólnego;
8) prowadzenie kontroli realizacji programów, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 8 i 9;
9) nakładanie korekt finansowych;
10) odzyskiwanie wydatków podlegających zwrotowi, w szczególności kwot związanych z nałożeniem korekt finansowych, na zasadach określonych w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych albo w umowie o dofinansowanie projektu, bądź w decyzji o dofinansowaniu projektu, w tym:
11) rozpatrywanie odwołań od decyzji, o których mowa w lit. a i b, wydawanych w pierwszej instancji przez instytucję pośredniczącą albo instytucję wdrażającą;
12) ewaluacja programu;
13) monitorowanie postępów realizacji programu;
14) zapewnianie informacji o programie i jego promocja;
15) publikowanie na stronie internetowej danych zbiorczych dotyczących programu przekazywanych do Komisji Europejskiej, o których mowa w art. 42 rozporządzenia ogólnego;
16) wspieranie prac komitetu monitorującego w zakresie, o którym mowa w art. 75 rozporządzenia ogólnego.
Instytucja zarządzająca programem może przekazać wykonywanie części swoich zadań do wykonania instytucji pośredniczącej, zachowując jednocześnie pełną odpowiedzialność za całość realizacji programu. Powierzenie zadań odbywa się w drodze porozumienia albo umowy. Następnie, za zgodą instytucji zarządzającej instytucja pośrednicząca może powierzyć instytucji wdrażającej zadania związane z realizacją krajowego programu albo regionalnego programu.
Powierzone zadania instytucji zarządzającej programem mogą dotyczyć w szczególności:
Instytucja zarządzająca programem Interreg może powierzyć, w drodze porozumienia albo umowy, zadania związane z realizacją programu Interreg wspólnemu sekretariatowi lub instytucji pośredniczącej, o której mowa w art. 45 ust. 5 rozporządzenia Interreg.
Zobacz także: DZIENNIK URZĘDOWY UNII EUROPEJSKIEJ (Dz.U. UE TED), EURO, KURS EURO PZP, EUROPEJSKI OBSZAR GOSPODARCZY EOG, EUROPEJSKIE UGRUPOWANIE WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ
Podstawa prawna