INSTYTUCJA ZARZĄDZAJĄCA (Regionalne Programy UE)

Stan prawny na dzień: 20.03.2024

Instytucja zarządzająca to wyznaczona przez państwo członkowskie UE, instytucja odpowiedzialna za przygotowanie i nadzorowanie realizacji Programów Krajowych i Programów Regionalnych Unii Europejskiej. W Polsce, funkcję Instytucji Zarządzającej pełni:

  • w programach krajowych - właściwy minister ds. rozwoju regionalnego, tu Minister Inwestycji i Rozwoju,
  • w programach regionalnych – Zarząd Województwa.

Zadania instytucji są szerokie począwszy od ogólnie realizacji programów regionalnych po zawieranie umów i nakładanie korekt finansowych. Instytucja zarządzająca może powierzyć zadania instytucji pośredniczącej i wdrażającej.

Zasady działania i obowiązki instytucji zarządzającej zostały określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1059 z 24 czerwca 2021 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących celu „Europejska współpraca terytorialna” (Interreg) wspieranego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz instrumentów finansowania zewnętrznego. Do jego stosowania wprost odsyła polski ustawodawca w art. 2 pkt 12 ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (dalej: ustawa o zasadach realizacji programów).

Kompetencje instytucji zarządzającej są bardzo szerokie. Instytucja zarządzająca odpowiada za realizację programu oraz prowadzi działania, mając na uwadze potrzebę osiągnięcia celów programu. Tym samym w zakresie aspektów związanych z realizacją programu, odpowiada ona za sprawną i poprawną realizację programu – zarówno w ujęciu całościowym, jak i na poziomie poszczególnych projektów.

Za co odpowiada instytucja zarządzająca? Funkcje i zadania instytucji zarządzającej regionalnym programem operacyjnym

Do zadań instytucji zarządzającej należy w szczególności:

1)     przygotowywanie propozycji kryteriów wyboru projektów, spełniających warunki określone w art. 73 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (dalej: rozporządzenie ogólne);

2)     wybór projektów do dofinansowania – w przypadku krajowego programu albo regionalnego programu;

3)     zawieranie z wnioskodawcami umów o dofinansowanie projektu lub podejmowanie decyzji o dofinansowaniu projektu;

4)     zlecanie płatności, o których mowa w art. 188 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, oraz zlecanie wypłaty współfinansowania krajowego z budżetu państwa w ramach krajowego programu lub regionalnego programu na rzecz beneficjentów, a w przypadku programu Interreg – dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów;

5)     w przypadku różnych aspektów związanych z realizacją regionalnych programów – zapewnianie środków stanowiących równowartość dofinansowania w przypadku korekt finansowych będących efektem działań lub zaniechań instytucji zarządzającej, instytucji pośredniczącej lub instytucji wdrażającej;

6)     zapewnianie aktualności i poprawności danych służących do monitorowania realizacji programu;

7)     wykonywanie zadań, o których mowa w art. 76 rozporządzenia ogólnego;

8)     prowadzenie kontroli realizacji programów, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 8 i 9;

9)     nakładanie korekt finansowych;

10)  odzyskiwanie wydatków podlegających zwrotowi, w szczególności kwot związanych z nałożeniem korekt finansowych, na zasadach określonych w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych albo w umowie o dofinansowanie projektu, bądź w decyzji o dofinansowaniu projektu, w tym:

  • wydawanie decyzji o zwrocie środków przeznaczonych na realizację programów, projektów lub zadań oraz decyzji o zapłacie odsetek, o których mowa odpowiednio w art. 207 ust. 9 i art. 189 ust. 3b ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
  • wydawanie decyzji o umorzeniu w całości albo w części oraz o odroczeniu albo rozłożeniu na raty spłaty należności wynikających z obowiązku zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów, projektów lub zadań, o których mowa w art. 61 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,

11)  rozpatrywanie odwołań od decyzji, o których mowa w lit. a i b, wydawanych w pierwszej instancji przez instytucję pośredniczącą albo instytucję wdrażającą;

12)  ewaluacja programu;

13)  monitorowanie postępów realizacji programu;

14)  zapewnianie informacji o programie i jego promocja;

15)  publikowanie na stronie internetowej danych zbiorczych dotyczących programu przekazywanych do Komisji Europejskiej, o których mowa w art. 42 rozporządzenia ogólnego;

16)  wspieranie prac komitetu monitorującego w zakresie, o którym mowa w art. 75 rozporządzenia ogólnego.

Delegacja części zadań instytucji zarządzającej do pośredniczącej instytucji realizującej program

Instytucja zarządzająca programem może przekazać wykonywanie części swoich zadań do wykonania instytucji pośredniczącej, zachowując jednocześnie pełną odpowiedzialność za całość realizacji programu. Powierzenie zadań odbywa się w drodze porozumienia albo umowy. Następnie, za zgodą instytucji zarządzającej instytucja pośrednicząca może powierzyć instytucji wdrażającej zadania związane z realizacją krajowego programu albo regionalnego programu.

Powierzone zadania instytucji zarządzającej programem mogą dotyczyć w szczególności:

  • wydawania decyzji o zwrocie środków z wydatków przeznaczonych na realizację programów, projektów lub zadań oraz decyzji o zapłacie odsetek, o których mowa odpowiednio w art. 207 ust. 9 i art. 189 ust. 3b ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
  • wydawania decyzji o umorzeniu w całości albo w części oraz o odroczeniu albo rozłożeniu na raty spłaty należności wynikających z obowiązku zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów, projektów lub zadań, o których mowa w art. 61 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; w przypadku instytucji pośredniczącej także rozpatrywania odwołań od ww. decyzji, wydanych przez instytucję wdrażającą.

Instytucja zarządzająca programem Interreg może powierzyć, w drodze porozumienia albo umowy, zadania związane z realizacją programu Interreg wspólnemu sekretariatowi lub instytucji pośredniczącej, o której mowa w art. 45 ust. 5 rozporządzenia Interreg.

Podstawa prawna

  • art. 596 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.),
  • art. 2 pkt 12, art. 8–10 ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz.U. poz. 1079),
  • art. 46 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1059 z 24 czerwca 2021 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących celu „Europejska współpraca terytorialna” (Interreg) wspieranego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz instrumentów finansowania zewnętrznego (Dz.Urz. UE L 231 z 30.06.2021 r., str. 94),
  • art. 71, art. 72, art. 74, art. 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, ze zm.).
Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...
Słowa kluczowe:
instytucja

Powiązane treści