Ustawodawca posługuje się pojęciem interesu bezpieczeństwa państwa wielokrotnie, a interpretacja tego pojęcia warunkuje możliwość dokonania wyboru wykonawcy z wyłączeniem reżimu ustawy Pzp, odrzucenia oferty, odstąpienia od umowy czy rezygnacji z zamieszczania informacji w planie postępowań. Niestety próżno szukać ustawowej definicji tego sformułowania. Usiłując zdefiniować, w jaki sposób należy rozumieć interes bezpieczeństwa państwa, należy w pierwszej kolejności określić, czym jest bezpieczeństwo państwa.
Bezpieczeństwo państwa to stan, który umożliwia sprawne funkcjonowanie państwa. Jest to ogół warunków i instytucji chroniących życie, zdrowie i mienie obywateli, ustrój oraz suwerenność państwa przed zjawiskami groźnymi dla ładu prawnego oraz mogącymi zakłócić normalne funkcjonowanie obywateli. Pojęcie to odnosi się do bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego. W powyższy sposób pojęcie bezpieczeństwa państwa zdefiniowane zostało przez prezesa UZP w odpowiedzi na interpelację nr 31709 w sprawie zwolnienia nabywania urządzeń typu dron z procedur ustawy Prawo zamówień publicznych.
Do kwestii dokonywania oceny pojęcia strategicznego interesu bezpieczeństwa państwa Urząd Zamówień Publicznych odniósł się w opracowaniu pt. „Wyłączenie ustawy przy zamówieniach na uzbrojenie, objętych tajemnicą państwową oraz jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa”.
Wskazano tam, m.in że „(…) Interpretacji [interesu bezpieczeństwa państwa] powinien dokonywać zamawiający w procesie stosowania prawa, mając na uwadze okoliczności faktyczne danej sprawy. Ważne w procesie stosowania pojęć nieostrych jest to, aby miały one podstawę aksjologiczną, z której wynika konkretny normatywny imperatyw. Pojęcie nieostre nie może być traktowane jak pojęcie, które stwarza możliwość traktowania go w sposób dowolny. Na organach stosujących prawo ciąży więc obowiązek identyfikacji ich treści z uwzględnieniem wartości i standardów konstytucyjnie chronionych”.
W opinii UZP zamówienie dotyczące istotnego interesu bezpieczeństwa państwa wystąpi w szczególności, gdy dotyczy ono takich wartości jak:
Wedle wytycznych UZP w kwestii możliwości zastosowania właściwych wyłączeń, podkreślono, że możliwość odstąpienia od stosowania przepisów ustawy Pzp istnieje tylko i wyłącznie wtedy, gdy ze względu na bezpieczeństwo publiczne albo istotny interes bezpieczeństwa państwa będziemy mieli do czynienia z koniecznością odstąpienia od jej stosowania, o czym świadczy użyte w przepisie wyrażenie „wymaga”.
Tym samym, pomiędzy istnieniem istotnego interesu bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa publicznego, a odstąpieniem od stosowania ustawy Pzp musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy.
W ustawie Pzp o interesie bezpieczeństwa państwa mowa jest w przepisach dotyczących wyłączeń stosowania ustawy. Ustawodawca wskazał, że przepisów ustawy nie stosuje się do:
Ochrona interesu bezpieczeństwa państwa może ponadto zgodnie z przepisami Pzp stanowić:
Co więcej, w przypadku zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, zamawiający może również określić w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia szczególne wymagania dotyczące realizacji zamówienia – prawo zweryfikowania lub odsunięcia pracowników wykonawcy, którzy mają brać udział w realizacji zamówienia, jeżeli:
Dodatkowo, zgodnie z art. 554 ust. 7 ustawy Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza nie może unieważnić umowy, jeżeli mogłoby to stanowić istotne zagrożenie dla szerszego programu obronności lub bezpieczeństwa państwa niezbędnego ze względu na interesy związane z bezpieczeństwem Rzeczypospolitej Polskiej.
Zobacz także: INFORMACJE NIEJAWNE, INFORMACJE PUBLICZNE, ZAMÓWIENIA W DZIEDZINACH OBRONNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA
Podstawa prawna