Kara finansowa w zamówieniach publicznych to określona w ustawie sankcja o charakterze pieniężnym nakładana w następstwie naruszenia norm zawartych w przepisach ustawy Pzp. Wpływy z tytułu kar finansowych stanowią dochód budżetu państwa.
Problematykę kar pieniężnych, które mogą zostać nałożone na:
Tym samym, system zamówień publicznych charakteryzuje pewien dualizm odpowiedzialności za stwierdzone naruszenia przepisów ustawy Pzp. O tym, na gruncie jakich przepisów pojawi się odpowiedzialność za naruszenia dokonane w toku postępowania, przesądza status prawny podmiotu zobowiązanego do stosowania przepisów ustawy Pzp.
Kara pieniężna w związku z naruszeniem ustawy Pzp, może być nałożona przez:
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, w drodze decyzji administracyjnej, nakłada karę pieniężną na zamawiającego, który:
1) udziela zamówienia z naruszeniem przepisów określających przesłanki stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia,
2) udziela zamówienia bez wymaganego ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert,
3) udziela zamówienia bez zastosowania ustawy,
4) dokonuje zmian w zawartej umowie lub umowie ramowej z naruszeniem art. 454 lub art. 455 ustawy Pzp.
Dodatkowo, wówczas gdy stwierdzone naruszenie ma wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, karze pieniężnej podlega zamawiający, który:
1) określa warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia w sposób, który utrudnia zachowanie uczciwej konkurencji,
2) opisuje przedmiot zamówienia lub przedmiot konkursu w sposób, który utrudnia zachowanie uczciwej konkurencji,
3) prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia z naruszeniem art. 18 ustawy Pzp, w tym z naruszeniem zasady jawności, zasad ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa oraz zasad udostępniania danych osobowych dotyczących karalności.
4) nie przestrzega terminów określonych w ustawie Pzp,
5) odrzuca ofertę, wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie z naruszeniem przepisów ustawy określających przesłanki odrzucenia oferty lub tych wniosków,
6) w inny sposób dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty z naruszeniem przepisów ustawy Pzp
Odpowiedzialności podlega zamawiający jako podmiot czyli osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, zobowiązany do stosowania ustawy Pzo na podstawie:
Odpowiedzialności tej nie podlegają natomiast jednostki sektora finansów publicznych, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, a także osobiście kierownik zamawiającego albo inna zindywidualizowana osoba.
Wysokość kary pieniężnej została przez ustawodawcę narzucona i uzależniona jest wyłącznie od wartości zamówienia. Jeżeli wartość zamówienia:
Prezes UZP nie nakłada kary pieniężnej, jeżeli w związku z naruszeniem przepisu ustawy Pzp KIO lub sąd nałożyły karę finansową.
Organ orzekający w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych nakłada kary finansowe za naruszenie ustawy Pzp przez:
Odpowiedzialności za uchybienie przepisom ustawy Pzp, które jednocześnie stanowi czyn kwalifikowany jako naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlegają nie podmioty kwalifikowane jako zamawiający a zindywidualizowane osoby fizyczne, odpowiedzialne za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania tj. kierownik zamawiającego lub inne osoby, które na mocy pisemnego powierzenia dokonywały czynności zastrzeżonych dla kierownika zamawiającego, o ile są winne kwestionowanego działania lub zaniechania.
Szczegółowy katalog okoliczności i zdarzeń stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie udzielania zamówień publicznych, które powodują odpowiedzialność osób wykonujących czynności w toku postępowania określa art. 17 undfp.
Jako jedną z kar nakładanych za stwierdzone naruszenie, przewidzianą karę finansową w wysokości od 0,25 do trzykrotności wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych lub od 0,25 do pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego oraz zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi na okres od roku do 5 lat.
KIO może nałożyć karę finansową, w sytuacji gdy spełnione są kumulatywnie następujące przesłanki:
Kara finansowa w takiej sytuacji stanowi alternatywę wobec unieważnienia umowy w całości, co oznacza, że może być nałożona w przypadku, gdy:
Przy ustaleniu wymiaru kary KIO bierze pod uwagę:
Nakładana kara nie może przekroczyć 10% wynagrodzenia wykonawcy.
KIO może również nałożyć na zamawiających karę finansową za zawarcie umowy przed upływem okresu standstill. Może ona wynieść do 5% wartości wynagrodzenia wykonawcy przewidzianego w zawartej umowie. Ustalając wysokość kary, Izba bierze pod uwagę wszystkie istotne okoliczności dotyczące udzielenia zamówienia.
Tym samym, jeżeli odwołanie zostaje oddalone, jednakże w jego toku okaże się, że zamawiający zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego, KIO nałoży karę finansową, nawet jeśli nie stwierdzi żadnego innego naruszenia ustawy. W praktyce zatem Izba będzie zobligowana do nałożenia kary w przypadku, gdy stwierdzi, iż zamawiający zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego bez zachowania terminów określonych w ustawie, pomimo iż odwołanie wykonawcy nie będzie zasługiwało na uwzględnienie. Na orzeczenie KIO o nałożeniu kary finansowej, zarówno tej 5%, jak i tej, 10% przysługuje skarga do sądu.
Zobacz także: ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA NARUSZENIE PRZEPISÓW USTAWY
Podstawa prawna
art. 554 ust. 3 pkt 2, art. 563–567, art. 619–622 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.),
art. 4, art. 17, art. 31 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 289).