Katalog elektroniczny to wykaz zamawianych produktów, robót budowlanych lub usług sporządzony przez wykonawcę zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia oraz w formacie nadającym się do zautomatyzowanego przetwarzania danych. Katalog elektroniczny może w szczególności zawierać opisy i zdjęcia produktów, robót budowlanych lub usług oraz informacje o cenach. Katalog elektroniczny stanowi treść oferty i jako taki, nie podlega uzupełnieniu.
Katalog elektroniczny to technika zakupów, polegająca na ujednoliceniu formatu prezentacji i organizacji informacji przekazywanych w ramach ofert przez wszystkich zainteresowanych wykonawców, zapewniająca, że pozyskane dane będą nadawały się do przetwarzania elektronicznego. W założeniach, stosowanie tej techniki ma doprowadzić do zwiększenia konkurencji i usprawnienia zakupów publicznych, w szczególności pod względem oszczędności czasu i pieniędzy. Jest to inaczej wymóg sporządzenia ofert dostosowanych do wymagań danego zamówienia w postaci elektronicznych zestawień bądź razem z takimi zestawieniami.
Zamawiający mają prawo wymagać katalogów elektronicznych, prowadząc postępowanie we wszystkich dostępnych trybach udzielania zamówień.
Udzielanie zamówień na podstawie zaktualizowanych katalogów elektronicznych możliwe jest również, w ramach:
Dla możliwości żądania katalogów elektronicznych bez znaczenia pozostaje również przedmiot udzielanego zamówienia, niemniej, z uwagi na specyfikę katalogów elektronicznych, uznawane są one za szczególnie „przydatne” przy udzielaniu zamówień na dostawy znacznej liczby różnego asortymentu, np. artykułów biurowych, czy artykułów spożywczych. Najbardziej znanym i najczęściej stosowanym, jest katalog elektroniczny w formie arkusza kalkulacyjnego.
Zamawiający ma prawo wprowadzić instytucję katalogu elektronicznego, w przypadku gdy komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Zamawiający może:
1) wymagać złożenia oferty w postaci katalogu elektronicznego.
2) wymagać dołączenia katalogu elektronicznego do składanej oferty;
3) dopuścić dołączenie katalogu elektronicznego do składanej oferty;
4) przewidzieć obowiązek złożenia katalogu elektronicznego wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w dynamicznym systemie zakupów.
Jeżeli zamawiający wymaga złożenia oferty w postaci katalogu elektronicznego, wykonawca nie może złożyć „tradycyjnej oferty”. Postawienie takiego wymogu będzie celowe przy zakupie produktów lub usług ogólnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych, w przypadku których ocena spełnienia wymagań jest możliwa na podstawie danych technicznych zawartych w elektronicznym formularzu oraz ewentualnie katalogowej karcie produktu.
Jeżeli zamawiający wymaga przedłożenia oferty w formie katalogu elektronicznego lub dopuszcza taką możliwość, powinien poinformować o tym w dokumentach zamówienia.
Zamawiający określa:
Z uwagi na to, że katalog elektroniczny ma postać ustrukturyzowanego dokumentu elektronicznego, ofertom składanym w postaci katalogu elektronicznego mogą towarzyszyć inne dokumenty lub oświadczenia uzupełniające ofertę (np. katalogowe karty produktu, instrukcje montażu lub foldery reklamowe).
Stosowanie katalogów elektronicznych ma służyć przejrzystości postępowania. Z tego powodu, w odpowiedzi na żądanie złożenia katalogu elektronicznego, wykonawcy nie mogą się ograniczać do przesłania swojego ogólnego katalogu.
Wykonawcy mają bowiem obowiązek dostosowania swoich ogólnych katalogów do konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia, w taki sposób by zawierał wyłącznie te produkty, roboty budowlane lub usługi, które odpowiadają wymaganiom zamawiającego.
Zobacz także: OFERTA, OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
Podstawa prawna