Negocjacje z ogłoszeniem to procedura udzielenia zamówienia publicznego unormowana w art. 152–168 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych, ofert składanych na etapie negocjacji, po zakończeniu których zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych. W tej procedurze można zlecić zamówienie, którego wartość jest równa progom unijnym bądź je przekracza.
Przesłanki zastosowania negocjacji z ogłoszeniem określa art. 153 ustawy Pzp. Artykuł 164 ustawy Pzp wskazuje, że negocjacje ofert nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań oraz kryteriów oceny ofert i ich wag, określonych przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w OPiW.
Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli
zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
1) rozwiązania dostępne na rynku nie mogą zaspokoić, bez ich dostosowania, potrzeb zamawiającego;
2) roboty budowlane, dostawy lub usługi obejmują rozwiązania projektowe lub innowacyjne;
3) zamówienie nie może zostać udzielone bez wcześniejszych negocjacji z uwagi na szczególne okoliczności dotyczące jego charakteru, stopnia złożoności lub uwarunkowań prawnych lub finansowych, lub z uwagi na ryzyko związane z robotami budowlanymi, dostawami lub usługami;
4) jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco precyzyjny sposób przez odniesienie do określonej normy, europejskiej oceny technicznej, o której mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. c, wspólnej specyfikacji technicznej, o której mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. d, lub referencji technicznej;
5) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone na podstawie art. 146 ust. 1 lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1, lub zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp.
W procedurze negocjacji z ogłoszeniem zamawiający najpierw sporządza opis potrzeb i wymagań. Następnie zapewnia pełny, bezpłatny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do tego dokumentu na stronie WWW prowadzonego postępowania od dnia publikacji ogłoszenia co najmniej do dnia udzielenia zamówienia.
Opis potrzeb i wymagań musi wskazywać charakter i zakres zamówienia oraz wymagania formalne i proceduralne dotyczące postępowania o udzielenie zamówienia.
Niezbędne 19 elementów opisu potrzeb i wymagań wskazuje art. 156 ust. 1 ustawy Pzp.
Na podstawie OPiW wykonawcy podejmują decyzję, czy złożyć w negocjacjach z ogłoszeniem wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Termin składania wniosków nie może być krótszy niż 30 dni od dnia przekazania ogłoszenia do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
Następnie zamawiający zaprasza wykonawców do złożenia ofert wstępnych, z tym że może ograniczyć liczbę zapraszanych wykonawców do 3. Zgodnie z art. 160 ustawy Pzp zamawiający zaprasza jednocześnie do składania ofert wstępnych wykonawców, których wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie podlegały odrzuceniu, a w przypadku ustalenia kryteriów selekcji, zaprasza wykonawców, którzy spełniają te kryteria w określonej przez siebie liczbie. Treść ogłoszenia określa art. 161 ustawy Pzp.
Termin składania ofert w negocjacjach z ogłoszeniem nie może być krótszy niż 30 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert. W przypadku publikacji ogłoszenia wstępnego oraz w razie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia i uzasadnionej potrzeby skrócenia terminu składania ofert, zamawiający może skrócić termin do 10 dni.
Zamawiający może wybrać ofertę spośród ofert wstępnych, bez prowadzenia negocjacji, jeśli przewidział wcześniej taką możliwość. W przeciwnym razie zamawiający jednocześnie zaprasza do negocjacji wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty wstępne niepodlegające odrzuceniu, wskazując termin i numer opublikowania ogłoszenia o zamówieniu.
Negocjacje ofert nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań oraz kryteriów oceny ofert i ich wag, określonych przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w opisie potrzeb i wymagań. W przypadku gdy zamawiający zamierza zakończyć negocjacje, informuje o tym równocześnie wszystkich pozostałych w postępowaniu wykonawców oraz wyznacza termin na złożenie ofert ostatecznych.
Po zakończeniu negocjacji zamawiający sporządza SWZ, która doprecyzowuje oraz uzupełnia informacje zawarte w opisie potrzeb i wymagań, wyłącznie w zakresie, w jakim było to przedmiotem negocjacji. Zgodnie z art. 168 ustawy Pzp zamawiający zaprasza do składania ofert ostatecznych wszystkich pozostałych w postępowaniu wykonawców. Treść tego zaproszenia reguluje art. 168 ust. 2 ustawy Pzp.
Zatem podsumowując negocjacje z ogłoszeniem krok po kroku wyglądają one następująco. Zamawiający:
1) publikuje ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
2) udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania OPiW (od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu, nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia),
3) określa termin, w którym wszyscy zainteresowani wykonawcy mogą składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
4) bada złożone wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
5) zaprasza do składania ofert wstępnych wykonawców, których wnioski
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie podlegały odrzuceniu,
6) weryfikuje oferty wstępne,
7) zaprasza do negocjacji wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty wstępne niepodlegające odrzuceniu,
8) prowadzi z wykonawcami negocjacje odnośnie do złożonych ofert wstępnych w celu ulepszenia ich treści,
9) informuje o zakończeniu negocjacji wszystkich pozostałych w postępowaniu wykonawców oraz wyznacza termin składania ofert ostatecznych,
10) sporządza SWZ, stanowiącą doprecyzowanie i uzupełnienie informacji zawartych w OPiW wyłącznie w zakresie, w jakim było to przedmiotem negocjacji,
11) zaprasza wszystkich pozostałych w postępowaniu wykonawców do składania ofert ostatecznych,
12) bada i ocenia oferty ostateczne,
13) udziela zamówienia.
Zobacz także: TRYBY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH, NEGOCJACJE BEZ OGŁOSZENIA
Podstawa prawna
art. 152–168 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).