NEGOCJACJE Z OGŁOSZENIEM

Stan prawny na dzień: 10.09.2024

Negocjacje z ogłoszeniem to procedura udzielenia zamówienia publicznego unormowana w art. 152–168 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych, ofert składanych na etapie negocjacji, po zakończeniu których zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych. W tej procedurze można zlecić zamówienie, którego wartość jest równa progom unijnym bądź je przekracza.

Przesłanki zastosowania negocjacji z ogłoszeniem określa art. 153 ustawy Pzp. Artykuł 164 ustawy Pzp wskazuje, że negocjacje ofert nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań oraz kryteriów oceny ofert i ich wag, określonych przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w OPiW.  

Przesłanki zastosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem

Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli
zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:

1)       rozwiązania dostępne na rynku nie mogą zaspokoić, bez ich dostosowania, potrzeb zamawiającego;

2)       roboty budowlane, dostawy lub usługi obejmują rozwiązania projektowe lub innowacyjne;

3)       zamówienie nie może zostać udzielone bez wcześniejszych negocjacji z uwagi na szczególne okoliczności dotyczące jego charakteru, stopnia złożoności lub uwarunkowań prawnych lub finansowych, lub z uwagi na ryzyko związane z robotami budowlanymi, dostawami lub usługami;

4)       jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco precyzyjny sposób przez odniesienie do określonej normy, europejskiej oceny technicznej, o której mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. c, wspólnej specyfikacji technicznej, o której mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. d, lub referencji technicznej;

5)       w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone na podstawie art. 146 ust. 1 lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1, lub zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp.

Formalności trybu negocjacji z ogłoszeniem

W procedurze negocjacji z ogłoszeniem zamawiający najpierw sporządza opis potrzeb i wymagań. Następnie zapewnia pełny, bezpłatny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do tego dokumentu na stronie WWW prowadzonego postępowania od dnia publikacji ogłoszenia co najmniej do dnia udzielenia zamówienia.

Opis potrzeb i wymagań musi wskazywać charakter i zakres zamówienia oraz wymagania formalne i proceduralne dotyczące postępowania o udzielenie zamówienia.  

Niezbędne 19 elementów opisu potrzeb i wymagań wskazuje art. 156 ust. 1 ustawy Pzp.

Na podstawie OPiW wykonawcy podejmują decyzję, czy złożyć w negocjacjach z ogłoszeniem wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Termin składania wniosków nie może być krótszy niż 30 dni od dnia przekazania ogłoszenia do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Następnie zamawiający zaprasza wykonawców do złożenia ofert wstępnych, z tym że może ograniczyć liczbę zapraszanych wykonawców do 3. Zgodnie z art. 160 ustawy Pzp zamawiający zaprasza jednocześnie do składania ofert wstępnych wykonawców, których wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie podlegały odrzuceniu, a w przypadku ustalenia kryteriów selekcji, zaprasza wykonawców, którzy spełniają te kryteria w określonej przez siebie liczbie. Treść ogłoszenia określa art. 161 ustawy Pzp.

Termin składania ofert w negocjacjach z ogłoszeniem nie może być krótszy niż 30 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert. W przypadku publikacji ogłoszenia wstępnego oraz w razie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia i uzasadnionej potrzeby skrócenia terminu składania ofert, zamawiający może skrócić termin do 10 dni.

Zamawiający może wybrać ofertę spośród ofert wstępnych, bez prowadzenia negocjacji, jeśli przewidział wcześniej taką możliwość. W przeciwnym razie zamawiający jednocześnie zaprasza do negocjacji wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty wstępne niepodlegające odrzuceniu, wskazując termin i numer opublikowania ogłoszenia o zamówieniu.

Negocjacje ofert nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań oraz kryteriów oceny ofert i ich wag, określonych przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w opisie potrzeb i wymagań. W przypadku gdy zamawiający zamierza zakończyć negocjacje, informuje o tym równocześnie wszystkich pozostałych w postępowaniu wykonawców oraz wyznacza termin na złożenie ofert ostatecznych.

Po zakończeniu negocjacji zamawiający sporządza SWZ, która doprecyzowuje oraz uzupełnia informacje zawarte w opisie potrzeb i wymagań, wyłącznie w zakresie, w jakim było to przedmiotem negocjacji. Zgodnie z art. 168 ustawy Pzp zamawiający zaprasza do składania ofert ostatecznych wszystkich pozostałych w postępowaniu wykonawców. Treść tego zaproszenia reguluje art. 168 ust. 2 ustawy Pzp.

Zatem podsumowując negocjacje z ogłoszeniem krok po kroku wyglądają one następująco. Zamawiający:

1)       publikuje ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

2)       udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania OPiW (od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu, nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia),

3)       określa termin, w którym wszyscy zainteresowani wykonawcy mogą składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,

4)       bada złożone wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,

5)       zaprasza do składania ofert wstępnych wykonawców, których wnioski
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie podlegały odrzuceniu,

6)       weryfikuje oferty wstępne,

7)       zaprasza do negocjacji wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty wstępne niepodlegające odrzuceniu,

8)       prowadzi z wykonawcami negocjacje odnośnie do złożonych ofert wstępnych w celu ulepszenia ich treści,

9)       informuje o zakończeniu negocjacji wszystkich pozostałych w postępowaniu wykonawców oraz wyznacza termin składania ofert ostatecznych,

10)  sporządza SWZ, stanowiącą doprecyzowanie i uzupełnienie informacji zawartych w OPiW wyłącznie w zakresie, w jakim było to przedmiotem negocjacji,

11)  zaprasza wszystkich pozostałych w postępowaniu wykonawców do składania ofert ostatecznych,

12)  bada i ocenia oferty ostateczne,

13)  udziela zamówienia.

Podstawa prawna

art. 152–168 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320).

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...