Co grozi zamawiającemu, który nie opublikował ogłoszenia o zamówieniu? Czy dalsze prowadzenie postępowania w takiej sytuacji ma sens? Jak podejść do umowy, którą zawarto w przetargu bez opublikowanego ogłoszenia? Odpowiedzi publikujemy w poniższym opracowaniu.
Z możliwych konsekwencji braku publikacji ogłoszenia o zamówieniu najważniejsze wydają się poniższe:
1) jest to przesłanka naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
2) naruszenie zagrożone jest karą pieniężną przewidzianą w ustawie Pzp,
3) z uwagi na fakt, że postępowanie byłoby prowadzone w takiej sytuacji z naruszeniem podstawowych przepisów ustawy Pzp i że nie jest możliwa naprawa tej sytuacji, należy uznać, że podlega unieważnieniu. Z kolei gdyby zamawiający zawarł umowę po przeprowadzeniu postępowania obarczonego tą wadą, byłaby ona nieważna.
Brak publikacji ogłoszenia o zamówieniu jest nieprawidłowością, która naraża na odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych naruszeniem dyscypliny jest nieprzekazanie do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub niezamieszczenie w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o zamówieniu, ogłoszenia o ustanowieniu systemu kwalifikowania wykonawców, ogłoszenia o sprostowaniu, zmianach lub dodatkowych informacjach odnośnie do takich ogłoszeń, ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, ogłoszenia o wyniku postępowania lub ogłoszenia o wykonaniu umowy.
Do braku publikacji ogłoszenia o zamówieniu odnosi się także ustawa Pzp, która w rozdziale dotyczącym kar pieniężnych w art. 619 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp stanowi, iż zamawiający, który udziela zamówienia bez wymaganego ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert, podlega karze pieniężnej.
Przepisy dotyczące kar stosuje się do zamawiających, o których mowa w art. 4 pkt 3, w tym wykonujących działalność sektorową, oraz, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3.
Wysokość kary pieniężnej określa art. 620 ustawy Pzp. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w art. 619, ustala się w zależności od wartości zamówienia. Jeżeli wartość zamówienia:
1) jest mniejsza niż progi unijne ‒ kara pieniężna wynosi 3.000 zł;
2) jest równa lub przekracza progi unijne, a jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 10.000.000 euro dla dostaw lub usług oraz 20.000.000 euro dla robót budowlanych – kara pieniężna wynosi 30.000 zł;
3) jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10.000.000 euro dla dostaw lub usług oraz 20.000.000 euro dla robót budowlanych – kara pieniężna wynosi 150.000 zł.
Zgodnie z art. 255 ustawy Pzp pkt 6 postępowanie podlega unieważnieniu, gdy obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Jeśli postępowanie jest w toku, zamawiający otrzymał oferty, to należy uznać, że brak publikacji ogłoszenia jest wadą nienaprawialną. Trzeb wobec tego bezwzględnie unieważnić procedurę.
Z kolei zgodnie z art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający z naruszeniem ustawy udzielił zamówienia, zawarł umowę ramową lub ustanowił dynamiczny system zakupów bez uprzedniego zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia wszczynającego postępowanie lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert.