ogłoszenie o zamówieniu

Publikacja ogłoszeń o zamówieniach publicznych UE - ENotices 2

ENotices 2 i publikacja ogłoszeń unijnych na nowych formularzach ogłoszeń – 20 pytań Czytelników i wskazówki ekspertów

Od 25 października 2023 r. ogłoszenia unijne należy publikować zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji Europejskiej (KE) 2019/1780 z 23 września 2019 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 (Urz. UE L 272 z 25.10.2019 r. 7) w zakresie standardowych formularzy ogłoszeń publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Jakiś czas temu informowaliśmy o tym, na naszej stronie WWW (LINK do artykułu). W praktyce od tego czasu należy używać platformy eNotices 2 (chyba, że systemy, z których korzystają zamawiający, zdążyły dostosować swoje narzędzia do nowych formularzy).

Dodatkowo z dniem 31 stycznia 2024 r. zablokowano możliwość przesyłania ogłoszeń unijnych na wcześniejszych formularzach (LINK).

W ostatnich miesiącach w związku z nowymi formularzami i koniecznością korzystania z systemu ENotices 2 otrzymujemy wiele pytań w tym obszarze od naszych Czytelników. W opracowaniu publikujemy szczegółowe wyjaśnienia 20 stanów faktycznych. Skorzystaj z naszego praktycznego kompendium wiedzy.

W tym artykule
  • W postępowaniu unijnym prowadzonym na platformie e-Zamówienia, po publikacji ogłoszenia w Dz.Urz. UE za pośrednictwem usługi TED eNotices lub innego eSendera, trzeba „ręcznie” uzupełnić numer ogłoszenia z Dz.Urz. UE, wyznaczając terminy składania i otwarcia ofert oraz zmianę statusu na „Wszczęte”.
  • Publikacja kolejnych ogłoszeń do wszczętego już postępowania, w którym opublikowano ogłoszenia na starych formularzach odbywa się z użyciem nowych formularzy. Będzie to możliwe dzięki konwerterowi udostępnionemu w eNotices2 lub w usłudze innego eSendera, która dostosuje się do tej zmiany.
  • Jeśli zamawiający opublikował ogłoszenie na nieobowiązujących formularzach, nie ma wątpliwości, że czynność ta obarczona jest wadą. Korzystanie z eNotice było dopuszczalne wyłącznie w postępowaniach wszczętych przed 25 października br., np. w celu przekazania ogłoszenia o zmianach w toku składania ofert.
  • Aby opublikować ogłoszenie o wyniku postępowania unijnego wszczętego przed 25 października 2023 r., należało skorzystać z usługi TEF eNotices.
  • Aktualnie ogłoszenia publikowane w eNotices2 nie są automatycznie (poprzez podanie numeru ogłoszenia z Dz.Urz. UE) wczytywane na platformę e-Zamówienia.
  • W nowym formularzu ogłoszenia unijnego nie wolno odsyłać do postanowień SWZ w kwestii brzmienia warunków udziału w postępowaniu. Należy je w całości umieścić w ogłoszeniu. 
  9 pytań o wstępne ogłoszenie informacyjne – publikacja, treść, skracanie terminu składania ofert

9 pytań o wstępne ogłoszenie informacyjne – publikacja, treść, skracanie terminu składania ofert

Wstępne ogłoszenie informacyjne może dotyczy planowanych w kolejnych 12 miesiącach zamówień publicznych. Można je opublikować w dowolnym czasie. Co możesz zyskać jako zamawiający? Z pewnością szersze zainteresowanie Twoimi przetargami. Wstępne ogłoszenie pozwala wykonawcom lepiej przygotować się do postępowania, co może także ułatwić ocenę otrzymanych ofert. No i wreszcie – ogłoszenie to szansa skrócenia procedury, gdyż jego publikacja jest warunkiem skrócenia terminu składania ofert. W artykule piszemy o tym, jak dopełnić formalności publikacyjnych, aby ziściły się wszystkie wymienione benefity.

W tym artykule
  • Opublikowanie wstępnego ogłoszenia umożliwia zainteresowanym podmiotom gospodarczym zapoznanie się z zamierzeniami zamawiającego dotyczącymi przyszłych zamówień lub umów ramowych. Daje im to możliwość odpowiedniego przygotowania się do udziału w planowanych postępowaniach.
  • Od zamawiających nie wymaga się obowiązkowej publikacji ogłoszenia, ale może ono posłużyć jako podstawa do skrócenia terminu składania oferty lub ofert wstępnych.
  • Jeśli zamawiający publikuje ogłoszenie na swojej witrynie internetowej, nie jest konieczne przekazywanie go Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Jednak, aby udostępnić informacje o „miejscu publikacji” ogłoszenia, zamawiający przekazuje UPUE ogłoszenie dotyczące profilu nabywcy.
  • Nie należy korzystać z art. 88 ust. 1 ustawy Pzp w przypadku wstępnych ogłoszeń informacyjnych. Przepis ten mówi, że strona prowadzonego postępowania jest właściwa dla publikacji ogłoszeń w postępowaniu. Tymczasem o takiej stronie można mówić dopiero po rozpoczęciu postępowania, w tym np. po przekazaniu ogłoszenia o zamówieniu do publikacji w Dz.Urz. UE.
Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia zgodne z ustawą Pzp

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia publicznego – zasady publikacji informacji zgodne z ustawą Pzp

Po zakończonym postępowaniu zamawiający musi opublikować ogłoszenie o udzieleniu zamówienia bądź ogłoszenie o unieważnieniu postępowania. Brak publikacji ogłoszenia może mieć dla zamawiającego poważne konsekwencje, włączając w to odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Gdzie i kiedy opublikować ogłoszenie w procedurze unijnej i krajowej? Instrukcję krok po kroku dostaniesz w naszym opracowaniu.

W tym artykule
  • Z uwagi na jedną z naczelnych zasad systemu zamówień publicznych, jaką jest zasada jawności, zamawiający muszą mieć na względzie poinformowanie wykonawców o udzieleniu zamówienia albo unieważnieniu procedury.
  • Takie poinformowanie powinno, zgodnie z przepisami, nastąpić nie później niż w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub unieważnienia postępowania.
  • Zakres informacji, jaki powinien znaleźć się w ogłoszeniu, regulują właściwe akty wykonawcze do ustawy Pzp lub rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej.
  • Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia obligatoryjnie musi zostać opublikowane we właściwym, dla wartości zamówienia, publikatorze – Dz.Urz. UE albo BZP. Za pożądaną praktykę należałoby przyjąć publikację tych informacji również na stronie prowadzonego postępowania, tak aby wykonawcy, w jednym miejscu, mogli pozyskać istotne dla nich informacje. Obowiązek ten nie wynika jednak wprost z przepisów ustawy Pzp.
  • Zaniechanie udostępnienia ogłoszenia w Dz.Urz. UE lub odpowiednio w BZP rodzi dla zamawiających negatywne konsekwencje w postaci wydłużonych terminów na wnoszenie odwołania w przypadkach wskazanych w art. 515 ust. 4 ustawy Pzp a także wiąże się z odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych dla osób wskazanych w art. 4 i 4a uondfp (jeśli zamawiający należy do sektora fp).

Być może zainteresują Cię także materiały:

Ogłoszenie o wykonaniu umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych – krok po kroku

Ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP to obowiązek, jaki wprowadziła ustawa Pzp z 2019 roku. W praktyce nadal jest on źródłem wątpliwości wielu zamawiających. W artykule znajdziesz praktyczną instrukcję krok po kroku jak wypełnić ogłoszenie w najbardziej problematycznych sekcjach oraz jak wypełnić ogłoszenie w przypadku zamówień częściowych. Przeczytasz także m.in. odpowiedzi na pytania:

  • jak określić termin publikacji ogłoszenia i który moment jest chwilą wykonania umowy,
  • jak wypełnić ogłoszenie, gdy naliczyłeś wykonawcy kary umowne,
  • jak zachować się w sytuacji, gdy umowę rozwiązano przed terminem jej obowiązywania.
W tym artykule
  • Ogłoszenie o wykonaniu zamówienia zamawiający zamieszcza tylko w BZP. Dotyczy ono jednak zarówno umów w postępowaniach na zamówienia o wartości mniejszej niż progi unijne, jak i równej lub przekraczającej te progi (np. zamówień sektorowych). Obowiązek ogłoszeniowy nie zależy od trybu udzielenia zamówienia.
  • Ustawa Pzp z 2004 roku nie przewidywała obowiązku publikacji ogłoszenia o wykonaniu zamówienia w BZP, dlatego nie trzeba publikować ogłoszeń o wykonaniu umów zawartych na jej podstawie.
  • Umowę można uznać za wykonaną, gdy wykonawca zrealizuje przedmiot świadczenia głównego. Zamawiający nie powinien czekać z publikacją ogłoszenia o wykonaniu kontraktu do np. zakończenia okresu gwarancji czy rękojmi.
  • Odpowiedzialności podlega brak publikacji ogłoszenia o wykonaniu zamówienia w BZP, a nie jego nieterminowe zamieszczenie.
  • Sam fakt zamieszczenia w ogłoszeniu informacji o nienależytym jej wykonaniu nie powinien stanowić automatycznej podstawy do tego, by wykluczyć wykonawcę z postępowania.
  • Zamawiający może zamieścić w różnym czasie ogłoszenia o wykonaniu kontraktów częściowych w BZP dotyczące umów zawartych w różnych terminach, w wyniku uprzedniego postępowania o udzielenie zamówienia z podziałem na oferty częściowe. W odniesieniu do każdej (odrębnej) umowy powinien przestrzegać terminu 30 dni od jej wykonania co do publikacji ogłoszenia o wykonaniu zamówienia w BZP.

Sprawdź także:

Ogłoszenia w postępowaniu dotyczącym zawarcia i realizacji umowy ramowej

Pytanie:

Zamawiający, w wyniku 2 oddzielnych postępowań, zawarł 2 umowy ramowe:

1)      w procedurze krajowej w trybie podstawowym – z jednym wykonawcą – udzielanie zamówień bez przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (art. 313 ust. 1 ustawy Pzp);

2)      w procedurze unijnej w przetargu nieograniczonym – z kilkoma wykonawcami – udzielenie zamówienia publicznego po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z warunkami określonymi przez zamawiającego w umowie ramowej (art. 314 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp).

Po zakończonych postępowaniach opublikowaliśmy ogłoszenia o wyniku postępowania oraz o udzieleniu zamówienia – tj. zawarciu umowy ramowej. Kiedy wobec tego mamy obowiązek opublikować ogłoszenia o wykonaniu umowy w związku z zawartymi umowami ramowymi – po zrealizowaniu/wyczerpaniu całej umowy ramowej czy każdorazowo po wykonaniu zamówienia wykonawczego? Czy zamawiający musi sporządzać protokoły z udzielania zamówień wykonawczych zgodnie z rozporządzeniem, czy według własnego pomysłu? Zgodnie z art. 314 ust. 6 ustawy Pzp zamawiający może nie przekazywać Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia o udzieleniu zamówienia albo nie zamieszczać ogłoszenia o wyniku postępowania w Biuletynie Zamówień Publicznych zawierającego informację o udzieleniu zamówienia objętego umową ramową albo unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia, o którym mowa w art. 314 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy Pzp. Czy to oznacza, że zamawiający nie ma obowiązku każdorazowej publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia wykonawczego w przypadku umowy ramowej zawartej z jednym wykonawcą?