Dowiedz się, jak zmienić ogłoszenie o zamówieniu publikowane w Dz.Urz. UE i Biuletynie ZP. Sprawdź, kiedy i jak udostępniać specyfikację warunków zamówienia i o czym pamiętać, wprowadzając do niej modyfikacje. Przypominamy także krótko reguły publikacji ogłoszeń w postępowaniach krajowych i unijnych.
Zamawiający ogłosił postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego na zakup, dostawę i montaż sprzętu audio, z możliwością składania ofert częściowych. W załączniku nr 1a zawarto zapis: „W poniższej tabeli przedstawiono wykaz sprzętu oraz okablowania z podaniem wymogu dołączenia karty katalogowej oraz podział na zadania inwestycji”. Ponadto wykonawca zadał pytania: „W załączniku nr 1a do SWZ przedstawiono podział na zadania inwestycji. Jednocześnie wskazano elementy, co do których Zamawiający wymaga przedstawienia karty katalogowej. Czy wymienione w tym zestawieniu karty katalogowe powinny zostać załączone do oferty?” oraz „W SWZ Zamawiający nie wymaga załączenia do oferty listy oferowanych urządzeń. Jak zamawiający zamierza ocenić kompletność oferty danego wykonawcy bez wymogu złożenia szczegółowej listy oferowanych urządzeń? Brak tego wymogu stwarza ryzyko, że wykonawca, który nie odnalazł wszystkich elementów/urządzeń, ponieważ nie zostały precyzyjnie i jasno wskazane, nie obejmie ich w kalkulacji i na skutek tego zaoferuje niekompletny i niedoszacowany finansowo system audio-wideo. Ocena kompletności oferowanych rozwiązań dopiero na etapie odbiorów niesie bardzo duże ryzyko opóźnień w realizacji umowy lub potencjalnych sporów pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą”. Zamawiający udzielił odpowiedzi: „Zamawiający potwierdza konieczność dostarczenia kart katalogowych wymaganych załącznikiem 1a do urządzeń dostarczanych w ramach oferowanego zadania lub zadań” oraz „Zamawiający oczekuje dostarczenia kart katalogowych kluczowych elementów systemu, zgodnie z załącznikiem 1a. Wymóg ten został zawarty w Rozdziale IV SWZ: Ofertę stanowi wypełniony druk »Formularz oferty« z wypełnionymi załącznikami (lista kontrolna) i wymaganymi dokumentami”. W rozdziale dot. kryterium oceny ofert i ich znaczenia widnieją zapisy: część 3, 4 i 5: „Kryterium funkcjonalność techniczna oceniane będzie na podstawie wypełnionego formularza oferty i weryfikowana na podstawie dołączonych do oferty kart katalogowych”. Czy brak kart katalogowych załączonych do oferty skutkuje jej odrzuceniem? Jaka będzie podstawa prawna odrzucenia takiej oferty?
Jakie ogłoszenia (np. o zamówieniu, o zawarciu umowy itp.) zamawiający publiczny ma obowiązek zamieszczać w swoim Biuletynie Informacji Publicznej (w podziale na zamówienia do i powyżej progów unijnych)?
Czy na kanwie ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r. błędem była publikacja na stronie WWW w ogłoszeniu o wyborze oferty informacji o odrzuconych ofertach wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym oraz o wykluczonych wykonawcach? Czy narusza to ustawę Pzp? Jakie mogą być z tego tytułu konsekwencje?
W ogłoszeniu o zamówieniu publikowanym w BZP, należy wypełnić pkt 4.1.4 „Czy zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania”. Zamawiający przeprowadził już wcześniej w poprzednich latach dwa postępowania dotyczące budowy ścieżki rowerowej i zamierza w tym roku procedować kolejne postępowanie na budowę ścieki (etap III). Czy to jest właśnie ten przypadek?
W którym miejscu w ogłoszeniu o zamówieniu w przetargu nieograniczonym należy podać informację o przewidywanych zamówieniach podobnych? Czy wykorzystać w tym celu rubrykę dotyczącą informacji o wznowieniach? W ogłoszeniu o zamówieniu w procedurze krajowej są odrębne miejsca, gdzie należy wskazać informacje dotyczące wznowień i informacje dotyczące zamówień podobnych, co mogłoby sugerować, że wznowienia to nie zamówienia podobne.
Zgodnie z art. 87 nowej ustawy Pzp zamawiający przygotowuje ogłoszenia zgodnie ze wzorami formularzy. Czy to oznacza, że nie trzeba wpisywać dodatkowych informacji, jak np. podstaw wykluczenia, czy też wykazu oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału oraz brak podstaw wykluczenia?
Czy zamawiający, chcąc opublikować wstępne ogłoszenie informacyjne, musi zrobić to po zatwierdzeniu albo uchwaleniu planu finansowego zgodnie z obowiązującymi zamawiającego przepisami, statutem, czy też nie ma takiego obowiązku? Nie wskazuje na to art. 89 nowej ustawy Pzp.
Zamawiający ma prawo się odnieść do każdego postawionego zarzutu. Także w tym przypadku może podjąć próbę obrony wobec ewentualnie zastosowanej korekty.
Prowadzę przetarg nieograniczony na dostawy współfinansowane ze środków UE. Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczono w BZP oraz w siedzibie zamawiającego w miejscu publicznie dostępnym 28 czerwca 2018 r. Na stronie internetowej zamawiającego zamieszczono siwz z załącznikami. Nie opublikowano tam natomiast ogłoszenia o zamówieniu, a jedynie wskazano, że ogłoszenie znajduje się w BZP pod określonym numerem (nie był to aktywny link). Czy wskazane naruszenie jest podstawą korekty bądź pomniejszenia stosownie do rozporządzenia z 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień?
Czy w postępowaniu krajowym lub unijnym można przed otwarciem ofert dokonywać zmian SWZ polegających na wydzieleniu z pakietu pozycji i utworzenie osobnego pakietu? Artykuł 90 ust. 3 ustawy Pzp odnosi się wyłącznie do postępowań unijnych i zwiększenia zakresu zamówienia. Czy stworzenie nowej części z pozycji, która była już pierwotnie w ogłoszeniu, jest niedopuszczalną zmianą? Czy takie zmiany są również zabronione w postępowaniach krajowych?
Gmina w 2020 roku budżetowym zrealizowała dwa zamówienia na zakup laptopów o wartości nieprzekraczającej 30.000 euro. W styczniu 2021 roku chciała realizować zamówienie powyżej 30.000 euro na zakup sprzętu elektrycznego, w tym laptopów. Zamawiający chciał wszcząć postępowanie jeszcze w 2020 roku (na starych zasadach ustawy Pzp) z wyłonieniem wykonawcy i podpisaniem umowy w styczniu 2021 roku. Czy w takim wypadku należało oszacować to zamówienie z pozostałymi postępowaniami z 2020 roku, czy zamówieniami z 2021 roku?
Moje pytanie dotyczy ustawy Pzp obowiązującej do końca 2020 roku. W postępowaniu poniżej progu unijnego, w następstwie odpowiedzi na zapytania wykonawcy przesunęłam termin składania ofert. Zmieniałam treść siwz oraz opublikowałam ogłoszenie o zmianie ogłoszenia o zamówieniu. Informację o zmianie siwz i ogłoszenia zamieściłam na stronie BIP. W ogłoszeniu o zamówieniu o terminie składania ofert jest mowa w sekcji IV.6.2. Również w sekcji IV.6.5 (informacje dodatkowe) wpisuję dokładny termin składania ofert i termin ich otwarcia. Zamieszczając ogłoszenie o zmianie ogłoszenia, pomyłkowo nie odznaczyłam, że zmieniam termin składania ofert w sekcji IV.6.2. Zmieniałam natomiast prawidłowo termin w sekcji IV.6.5. Czy w związku z powyższym kontrola może mi zarzucić, że nie zmodyfikowałam terminu składania ofert w ogłoszeniu? Czy kontrolujący nakładają korekty tylko w przypadku niezamieszczenia w ogóle ogłoszenia o zmianie ogłoszenia? Dodam, że umowa z wykonawcą jest już podpisana.
Dlaczego w art. 281 ust. 2 ustawy Pzp ustawodawca pominął przedmiotowe środki dowodowe? Czy zamawiający nie ma obowiązku wspominać o nich w SWZ i może ograniczyć się tylko do podania informacji na ten temat w ogłoszeniu o zamówieniu? Uważam, że jest to ważna informacja i powinna się znaleźć w SWZ, zwłaszcza jeżeli wymaga dłuższego opisu i doprecyzowania. Z drugiej strony czy informacje w ogłoszeniu i SWZ nie powinny się wzajemnie uzupełniać i to co jest wymagane w ogłoszeniu o zamówieniu nie powinno już być powielane w SWZ? Nie byłoby pomyłek przy przygotowywaniu tych dokumentów a sporządzenie dokumentacji do postępowania trwałoby krócej.
Aktualnie wiele pytań naszych Czytelników dotyczy sposobu i reguł zlecania zamówień podprogowych o wartościach poniżej 130.000 zł. Warto pamiętać, że regulacja art. 2 ust. 2 nowej ustawy Pzp, która zobowiązywała zamawiających do stosowania niektórych przepisów ustawy Pzp także do zamówień bagatelnych, ostatecznie została z niej wykreślona. Zatem reguły zlecania zamówień podprogowych w praktyce nie zmieniły się względem poprzedniej ustawy Pzp.
Czy do postępowań, które zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE (TED) po 1 stycznia 2021 r. stosuje się już nowe przepisy ustawy Pzp? Czy ma tutaj znaczenie data wysłania ogłoszenia do publikacji?
Eksperci portalu oferują kompleksową wiedzę i wsparcie w zakresie zamówień publicznych.