Centralny Rejestr Umów jednostek sektora finansów publicznych od 1 stycznia 2026 roku

Stan prawny na dzień: 10.07.2024
Centralny Rejestr Umów Ministra Finansów 1 stycznia 2026 r.

Obowiązek przekazywania informacji o zawartych umowach wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku. Z uwagi na liczne pytania naszych Czytelników o planowane nowe wymogi dokumentacyjne związane z rejestrem umów, przypominamy, na czym będą one polegać. Uspokajamy jednocześnie – rejestr będzie obowiązywał jedynie zamawiających z sektora finansów publicznych. Data wejścia w życie przepisów była przesuwana już dwa razy – najpierw planowano, że zaczną obowiązywać w 2022 roku, potem od 1 stycznia 2024 roku. Wydaje się, że zarówno obecna data wejścia w życie regulacji jak i ich ostateczny kształt mogą jeszcze ulec zmianie.

Centralny Rejestr Umów jednostek sektora finansów publicznych

 

Kiedy regulacje wejdą w życie?

 

Kogo będzie obowiązywać?

 

Od jakiej kwoty?

 

Jakie umowy znajdą się w rejestrze?

 

Jakie dane będzie zawierać rejestr?

Od 1 stycznia 2026 r. dla umów zawartych od tego dnia

Kierowników jednostek sektora finansów publicznych

Umowy których wartość przedmiotu przekracza 500 zł

Zawarte pisemnie, elektronicznie, ustnie – 

wszystkie, których wartość wyniesie powyżej 500 zł

1) numer umowy

2) datę i miejsce jej zawarcia;

3) okres obowiązywania;

4) oznaczenie stron umowy;

5) określenie jej przedmiotu;

6) wartość umowy;

7) informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.

Jawność umów w rejestrze, dostęp do informacji publicznej

Centralny Rejestr Umów to inaczej system teleinformatyczny podmiotów realizujących zadania publiczne. Obowiązek jego prowadzenia będzie spoczywać na Ministrze Finansów, zaś informacje o zawartych umowach będą do niego wprowadzać kierownicy jednostek sektora finansów publicznych.

Rejestr będzie ogólnodostępny i każdy zainteresowany będzie mógł zapoznać się z zwartymi w nim danymi. Rejestr ma w założeniu zawierać umowy dostępne zainteresowanym zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznych. 

Kto będzie miał obowiązek wprowadzać dane o zawartych umowach, katalog jednostek sektora finansów publicznych

Zgodnie z przepisami obowiązek wprowadzania danych do rejestru będzie ciążył na kierownikach jednostek sektora finansów publicznych. Do katalogu takich jednostek należą:

  • organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  • jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  • związki metropolitalne;
  • jednostki budżetowe;
  • samorządowe zakłady budżetowe;
  • agencje wykonawcze;
  • instytucje gospodarki budżetowej;
  • państwowe fundusze celowe;
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  • Narodowy Fundusz Zdrowia;
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  • uczelnie publiczne;
  • Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury;
  • inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego;
  • Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Wszyscy zamawiający należący do powyższego katalogu będą zobowiązani realizować nowy obowiązek informacyjny.

Które umowy znajdą się w CPU, jakie informacje będzie zawierać rejestr umów jsfp

Do rejestru będą wprowadzane umowy, które mogą podlegać udostępnieniu na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Przy czym nie będą tam przekazywane informacje na temat kontraktów zawartych w wyniku konkursów i postępowań, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.

Chodzi o zamówienia, do których nie stosowano ustawy Pzp z uwagi na fakt, że:

  • nadano im klauzulę zgodnie z przepisami ustawy z 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 742 oraz z 2022 r. poz. 655) lub którym musiały towarzyszyć, na podstawie odrębnych przepisów, szczególne środki bezpieczeństwa lub
  • wymagał tego istotny interes bezpieczeństwa państwa.

W rejestrze umów zawartych przez jsfp będą zamieszczane informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej (np. ustnie), których wartość przedmiotu przekracza 500 zł.

Rejestr umów obejmie następujące dane:

1)       numer umowy – o ile taki nadano;

2)       datę i miejsce zawarcia umowy;

3)       okres obowiązywania umowy;

4)       oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron;

5)       określenie przedmiotu umowy;

6)       wartość przedmiotu umowy;

7)       informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.

Rejestr będzie można przeszukiwać po wymienionych informacjach.

Do rejestru trzeba będzie także przekazać informacje na temat uzupełnienia lub zmiany umowy, rozwiązania jej za zgodą stron, jak również o odstąpieniu od umowy, jej wypowiedzeniu lub wygaśnięciu.

Nadal nie rozstrzygnięto kontrowersyjnej kwestii związanej z przekazywaniem do rejestru informacji o zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych umowach o pracę z własnymi pracownikami. Przewidywane są w tym obszarze dalsze zmiany, ale aktualne przepisy nie zawierają wprost wyłączenia tego typu umów z obowiązku informacyjnego.

Termin przekazania informacji do Centralnego Rejestru Umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych

Informacje w rejestrze umów będą zamieszczane bez zbędnej zwłoki (w pierwszym możliwym terminie po zawarciu umowy), nie później jednak niż w czasie 14 dni od daty zawarcia umowy.

Sankcje za niedopełnienie nowego obowiązku

Zgonie z nowym art. 34b ustawy o finansach publicznych, kto nie wykonuje lub nie dopuszcza do wykonania obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów, albo podaje w nim nieprawdziwe dane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Omówione regulacje wynikają z ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw. Artykuł 5 tego aktu nowelizuje ustawę o finansach publicznych poprzez dodanie do niej omówionych przepisów (m.in. art. 34a i 34b ustawy o finansach publicznych).

Zmiana terminu wejścia w życie nowych regulacji wynika zaś z art. 36 ustawy z 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku.

Termin wejścia w życie nowych regulacji

Zgodnie z art. 15 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw przepisy dotyczące rejestru umów wejdą w życie 1 stycznia 2026 r.

W rejestrze umów będą zamieszczane informacje o umowach zawartych od 1 stycznia 2026 r.

Podstawa prawna

  • art. 5, art. 14a, art. 15 pkt 2 ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2054 ze zm.),
  • art. 36 ustawy z 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1723).
Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...