Obowiązek przekazywania informacji o zawartych umowach wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku. Z uwagi na liczne pytania naszych Czytelników o planowane nowe wymogi dokumentacyjne związane z rejestrem umów, przypominamy, na czym będą one polegać. Uspokajamy jednocześnie – rejestr będzie obowiązywał jedynie zamawiających z sektora finansów publicznych. Data wejścia w życie przepisów była przesuwana już dwa razy – najpierw planowano, że zaczną obowiązywać w 2022 roku, potem od 1 stycznia 2024 roku. Wydaje się, że zarówno obecna data wejścia w życie regulacji jak i ich ostateczny kształt mogą jeszcze ulec zmianie.
Centralny Rejestr Umów jednostek sektora finansów publicznych
Kiedy regulacje wejdą w życie? |
Kogo będzie obowiązywać? |
Od jakiej kwoty? |
Jakie umowy znajdą się w rejestrze? |
Jakie dane będzie zawierać rejestr? |
Od 1 stycznia 2026 r. dla umów zawartych od tego dnia |
Kierowników jednostek sektora finansów publicznych |
Umowy których wartość przedmiotu przekracza 500 zł |
Zawarte pisemnie, elektronicznie, ustnie – wszystkie, których wartość wyniesie powyżej 500 zł |
1) numer umowy 2) datę i miejsce jej zawarcia; 3) okres obowiązywania; 4) oznaczenie stron umowy; 5) określenie jej przedmiotu; 6) wartość umowy; 7) informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy. |
Centralny Rejestr Umów to inaczej system teleinformatyczny podmiotów realizujących zadania publiczne. Obowiązek jego prowadzenia będzie spoczywać na Ministrze Finansów, zaś informacje o zawartych umowach będą do niego wprowadzać kierownicy jednostek sektora finansów publicznych.
Rejestr będzie ogólnodostępny i każdy zainteresowany będzie mógł zapoznać się z zwartymi w nim danymi. Rejestr ma w założeniu zawierać umowy dostępne zainteresowanym zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznych.
Zgodnie z przepisami obowiązek wprowadzania danych do rejestru będzie ciążył na kierownikach jednostek sektora finansów publicznych. Do katalogu takich jednostek należą:
Wszyscy zamawiający należący do powyższego katalogu będą zobowiązani realizować nowy obowiązek informacyjny.
Do rejestru będą wprowadzane umowy, które mogą podlegać udostępnieniu na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Przy czym nie będą tam przekazywane informacje na temat kontraktów zawartych w wyniku konkursów i postępowań, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.
Chodzi o zamówienia, do których nie stosowano ustawy Pzp z uwagi na fakt, że:
W rejestrze umów zawartych przez jsfp będą zamieszczane informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej (np. ustnie), których wartość przedmiotu przekracza 500 zł.
Rejestr umów obejmie następujące dane:
1) numer umowy – o ile taki nadano;
2) datę i miejsce zawarcia umowy;
3) okres obowiązywania umowy;
4) oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron;
5) określenie przedmiotu umowy;
6) wartość przedmiotu umowy;
7) informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.
Rejestr będzie można przeszukiwać po wymienionych informacjach.
Do rejestru trzeba będzie także przekazać informacje na temat uzupełnienia lub zmiany umowy, rozwiązania jej za zgodą stron, jak również o odstąpieniu od umowy, jej wypowiedzeniu lub wygaśnięciu.
Nadal nie rozstrzygnięto kontrowersyjnej kwestii związanej z przekazywaniem do rejestru informacji o zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych umowach o pracę z własnymi pracownikami. Przewidywane są w tym obszarze dalsze zmiany, ale aktualne przepisy nie zawierają wprost wyłączenia tego typu umów z obowiązku informacyjnego.
Informacje w rejestrze umów będą zamieszczane bez zbędnej zwłoki (w pierwszym możliwym terminie po zawarciu umowy), nie później jednak niż w czasie 14 dni od daty zawarcia umowy.
Zgonie z nowym art. 34b ustawy o finansach publicznych, kto nie wykonuje lub nie dopuszcza do wykonania obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów, albo podaje w nim nieprawdziwe dane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Omówione regulacje wynikają z ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw. Artykuł 5 tego aktu nowelizuje ustawę o finansach publicznych poprzez dodanie do niej omówionych przepisów (m.in. art. 34a i 34b ustawy o finansach publicznych).
Zmiana terminu wejścia w życie nowych regulacji wynika zaś z art. 36 ustawy z 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku.
Zgodnie z art. 15 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw przepisy dotyczące rejestru umów wejdą w życie 1 stycznia 2026 r.
W rejestrze umów będą zamieszczane informacje o umowach zawartych od 1 stycznia 2026 r.
Podstawa prawna