Pewien wykonawca w toczącym się trybie krajowym wskazał w ofercie, że z ogólnodostępnych baz zamawiający może pobrać zaświadczenie z jego CEIDG. Organizator postępowania zawarł natomiast w SWZ zapis, iż żąda, aby to wykonawca na podstawie § 13 rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych dostarczył odpowiednią informację z CEIDG. Czy jeśli wykonawca nie złoży tego dokumentu, zamawiający może pobrać go samodzielnie? Czy może powinien poprosić wykonawcę o jego uzupełnienie?
Nasz ekspert wskazuje, że jeżeli na podstawie danych identyfikacyjnych wykonawcy, wskazanych w treści oferty, istnieje możliwość uzyskania dokumentu, to nie ma podstaw, by kierować wezwanie do jego uzupełnienia!
Taka praktyka stanowiłaby nadmierny i niczym nieuzasadniony formalizm. W przypadku informacji z CEIDG, nie ma wątpliwości, że zamawiający może samodzielnie uzyskać interesujące go informacje. W tym celu może pobrać informacje z właściwego rejestru za pomocą danych przekazywanych w treści oferty takich jak nazwa wykonawcy, a także NIP/REGON. To samo dotyczy odpowiedniej informacji z KRS.
Aktualnie, prawo do żądania dokumentów, które potwierdzą umocowanie osoby działającej w imieniu wykonawcy, wynika wprost z § 13 ust. 1–3 rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych.
I tak:
Zatem zamawiający ma oczywiście prawo żądać od wykonawcy dokumentu rejestrowego, który potwierdzi sposób jego reprezentacji. Taki wymóg jest jednak racjonalny, na wypadek udziału np. zagranicznych podmiotów. W takim przypadku bowiem, dostęp do rejestrów nie zawsze jest bezpłatny i ogólnodostępny.
W przypadku polskich rejestrów dostęp ten zależy jedynie od znajomości danych, które identyfikują konkretny podmiot. Tytułem przykładu, CEIDG pozwala na identyfikację podmiotu już w przypadku znajomości nazwy przedsiębiorcy.
Tym samym, w mojej ocenie, nie ma podstaw do żądania uzupełnienia dokumentów czy danych dostępowych, jeżeli i bez tego, zamawiający jest w stanie samodzielnie pozyskać interesujące go informacje.