Od 5 października br. obowiązują regulacje ustawy z 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1473). Doniosłe zmiany w związku z pilną koniecznością likwidacji skutków kataklizmu przewidziano także w odniesieniu do stosowania Prawa zamówień publicznych.
Artykuł 30 ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw przewiduje, że w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy do udzielania zamówień publicznych na usługi lub dostawy związanych z usuwaniem skutków zdarzeń spowodowanych wystąpieniem powodzi zaistniałych po 12 września 2024 r., nie stosuje się przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych.
O zamówieniach, których zamawiający udzielił na podstawie tej regulacji będzie musiał poinformować w ogłoszeniu publikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych. Termin publikacji ogłoszenia to 30 dni od dnia udzielenia zamówienia.
W ogłoszeniu zamawiający wskaże:
1) nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego;
2) datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3) opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
4) cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
5) wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych;
6) nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.
Zwolnienie od stosowania Prawa zamówień publicznych przewiduje także art. 7c ust. 1 ustawy z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 122 ze zm.).
Zgodnie z art. 7a ust. 1 pkt 1 i 2 w sytuacji kryzysowej prezes Rady Ministrów może, z własnej inicjatywy albo na wniosek ministra wydawać polecenia obowiązujące:
1) organy administracji rządowej;
2) państwowe osoby prawne oraz państwowe jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną.
Stosownie do art. 7c ust. 1 ustawy o zarządzaniu kryzysowym do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do realizacji takich poleceń nie stosuje się przepisów ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Jest to podyktowane koniecznością szybkiej realizacji poleceń dotyczących sytuacji nieplanowanych i nieprzewidzianych i ich wyjątkowym charakterem.
Jednocześnie jednak zobowiązano zamawiających, aby w terminie 7 dni od dnia udzielenia zamówienia zamieścili w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia, w której podadzą:
1) nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego;
2) datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3) opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
4) cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
5) wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych;
6) nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi zawarto umowę.
Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW instrukcję wypełniania ogłoszenia o udzieleniu zamówień zgodnie z obydwiema ustawami tj.:
Znajduje się ona tutaj: LINK DO INSTRUKCJI.
Linki do aktów prawnych:
Opracowanie: