Przedsięwzięcia realizowane w formule projektuj i buduj oraz optymalizuj i buduj pozwalają zapewnić najlepszą jakość efektów i będą rekomendowane innym inwestorom – to najważniejsze wnioski z raportu firmy PwC „Budowa dróg w Polsce. Fakty i mity, doświadczenia i perspektywy”.
Raport został przygotowany na zlecenie głównego inwestora projektów drogowych (o zasięgu krajowym), jakim jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dokument ten, opracowany pod kierunkiem prof. Witolda Orłowskiego, głównego doradcy ekonomicznego PwC, miał za zadanie przede wszystkim pokazać warunki przygotowania i realizacji inwestycji prowadzonych przez GDDKiA.
Według autorów raportu do tej pory nie istniały standardy specyfikacji technicznych dotyczących wykonania i odbioru robót budowlanych. Jednak jak zapowiada Generalna Dyrekcja ma się to zmienić wraz z wejściem w życie wytycznych nowej perspektywy finansowej. Nad ich opracowaniem już pracuje 200 przedstawicieli branży drogowej. „GDDKiA jest otwarta na propozycje służące optymalizacji procesu inwestycyjnego, dlatego wprowadza formułę „projektuj i buduj” i „optymalizuj i buduj”. W nowej perspektywie tak będzie realizowana połowa kontraktów.
Ponadto z raportu wynika, że „ryzyka w kontraktach rozłożone są na obie strony, a ich podział oparty jest o międzynarodowe wytyczne FIDIC”, ponadto „w uzasadnionych przypadkach GDDKiA uznaje roszczenia wykonawców, w tym zwiększa wartość kontraktu”. Natomiast eksperci firmy konsultingowej PwC pracujący nad dokumentem, stwierdzili że zdecydowanie nie jest prawda ogólnie panujący pogląd, że koszty budowy dróg w Polsce są najdroższe (średnia w Europie to 9,4 mln euro za km, w Polsce to 9,61 mln euro). Za mit uznany został również pogląd, że kryterium najniższej ceny przy ocenie ofert w przetargach powoduje problemy w realizacji umów z wykonawcami. Autorzy dokumentu podają, że w latach 2007-2012 w terminie i zgodnie ze specyfikacją ukończono 74% inwestycji drogowych.
Jak twierdzi PwC „takie podejście oraz utrzymanie i kontynuacja wprowadzonych w ubiegłych latach rozwiązań, pomogą wybudować kolejne kilometry dróg w latach 2014-2020, w oparciu o efektywną współpracę wykonawcy i zamawiającego przy realizacji inwestycji”.
Polski Kongres Drogowy