Wyciąg z rejestru handlowego niderlandzkiej Izby Handlowej złożony przez wykonawcę w przetargu stanowi odpowiednik polskiego KRS. Jak ocenić dokument w kontekście ustalenia właściwego umocowania wykonawcy z Holandii? Sprawdź w krótkim omówieniu.
Kwestię odpisu z „niderlandzkiego KRS” omówimy na przykładzie pytania jednego z naszych Czytelników.
Do przetargu prowadzonego w trybie unijnym przystąpiła firma z Holandii, która złożyła ofertę podpisaną przez umocowaną do tego osobę. Do oferty zamiast pełnomocnictwa dołączono wyciąg z rejestru handlowego niderlandzkiej Izby Handlowej, z którego wynika, że osoba podpisująca ofertę jest upoważniona przez zarząd do podpisywania wszelkich dokumentów dotyczących ofert i przetargów w Polsce do wartości transakcji 444.000 EUR. Czy wciąg z rejestru handlowego niderlandzkiej Izby Handlowej jest odpowiednikiem polskiego KRS, a osobę w nim upełnomocnioną można potraktować analogicznie jak polskiego prokurenta?
Zdaniem eksperta dokument urzędowy złożony przez holenderskiego wykonawcę wystarczy, aby ustalić, że oferta jest podpisana przez upoważnioną osobę. W odpowiedzi bazujemy na wiarygodnych informacjach pochodzących ze strony e-justice.europa.eu – europejski portal e-sprawiedliwość. Według zamieszczonych tam wyjaśnień należy uznać, że umocowanie, o którym mowa w treści pytania, jest skuteczne.
Prawo do żądania dokumentów potwierdzających umocowanie osoby działającej w imieniu wykonawcy wynika wprost z § 13 ust. 1–3 rozporządzenia ministra rozwoju, pracy i technologii z 23 grudnia 2020 roku w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy.
Wobec braku odmiennych regulacji, właściwych do zastosowania w przypadku wykonawców zagranicznych, należy uznać, że regulacja ta dotyczy zarówno podmiotów mających siedzibę w RP, jak i poza terytorium RP.
I tak:
Stawianie wymogu w zakresie przedłożenia przez wykonawcę dokumentu rejestrowego potwierdzającego sposób jego reprezentacji jest prawem zamawiającego. Postawienie takiego wymogu jest jednak racjonalne na wypadek udziału np. zagranicznych podmiotów. W takim przypadku bowiem dostęp do rejestrów nie zawsze jest bezpłatny i ogólnodostępny.
Wyciąg z rejestru handlowego niderlandzkiej Izby Handlowej złożony przez wykonawcę stanowi odpowiednik polskiego KRS. Z tego powodu, jeżeli zapewniony jest do tego rejestru bezpłatny dostęp, wykonawca nie ma obowiązku składać dokumentów rejestrowych wraz z ofertą i poprzestać jedynie na wskazaniu danych umożliwiających dostęp do tych dokumentów. W opisanej sytuacji jednak wykonawca złożył wyciąg z rejestru, a zamawiający może dokonać weryfikacji zgodnie z zwartymi tam danymi.
Jak się wydaje, w pełni wiarygodne informacje o niderlandzkim rejestrze handlowym, można znaleźć na stronie internetowej: https://e-justice.europa.eu/106/PL/business_registers_in_eu_countries?NETHERLANDS&member=1
Zamawiający z Polski naturalnie nie musi znać regulacji prawnych innych państw i z tego powodu, wskazana strona internetowa wydaje się odpowiednim źródłem wiedzy na temat rejestru.
Wskazano tam m.in.
Co więcej, w odpowiedzi na pytanie „W jakim stopniu można polegać na wiarygodności dokumentów umieszczonych w rejestrze?”, wskazano, że „Wszyscy powinni mieć możliwość powoływania się na informacje zawarte w rejestrze handlowym. Rejestr zawiera dane autentyczne. Jakość danych jest zagwarantowana w taki sposób, że użytkownik może się na nie powoływać. Za treść wpisu w rejestrze odpowiada właściciel spółki. Zarejestrowane spółki mają obowiązek zgłaszać wszelkie zmiany stanu faktycznego. Jeżeli takie zmiany nie zostaną zgłoszone, za wiążące uznaje się informacje zawarte w rejestrze handlowym. Jest to tzw. ochrona osób trzecich. Osoby trzecie działające w dobrej wierze powinny móc uznawać dane zawarte w rejestrze za prawdziwe”.
W świetle powyższego, w mojej ocenie, informacje zawarte na wyciągu załączonym do oferty należy uznać za autentyczne i wystarczające, a załączoną uchwałę zarządu należy traktować jako dokument dodatkowy, stanowiący podstawę do zamieszczenia informacji o pełnomocniku w rejestrze.