Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW komunikat w sprawie stosowania art. 6 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374), zwanej dalej „ustawą o COVID-19”. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wnioski z tej opinii sformułowane w kilku zwięzłych punktach.
2. Artykuł 6 ustawy o COVID-19:
3. Przez przeciwdziałanie COVID-19 na gruncie ustawy o COVID-19 rozumie się wszelkie czynności związane z:
4. Ustawa o COVID-19 nie wskazuje, jak należy badać, czy zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby, ani jak ocenić, czy ochrona zdrowia publicznego wymaga zastosowania wyłączenia. Zamawiający ocenia możliwości wyłączenia stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 6 ustawy o COVID-19, po rozważeniu okoliczności stanu faktycznego konkretnej sprawy z uwzględnieniem informacji przekazywanych przez organy właściwe w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności przez ministra zdrowia, głównego inspektora sanitarnego itp.
5. Wyłączenie, o którym mowa w art. 6 ustawy o COVID-19, będzie w szczególności dotyczyć zamówień na zakup sprzętu medycznego, wyrobów medycznych, środków ochrony indywidualnej, czy preparatów do dezynfekcji. Artykuł 6 ustawy o COVID-19 może znaleźć zastosowanie również do zamówień dostaw sprzętu IT, czy usług z zakresu IT. Niezbędna jest jednak analiza, czy planowane zamówienie na sprzęt IT lub usługę IT wypełnia przesłanki określone w ww. przepisie.
6. W opinii UZP art. 6 ustawy o COVID-19 może być także zastosowany do zamówień publicznych, których przedmiotem jest wyposażenie stanowiska pracy (np. zakup laptopów, telefonów) do pracy zdalnej, czy dostosowanie infrastruktury informatycznej zamawiającego w celu wprowadzenia i wykonywania pracy zdalnej.
7. Wyłączenie stosowania ustawy Pzp nie jest „automatyczne” − w każdym przypadku trzeba ustalić, czy w stanie faktycznym konkretnej sprawy zaistniały omówione przesłanki zastosowania art. 6 ustawy o COVID-19.
Źródło: www.uzp.gov.pl
Więcej o udzielaniu zamówień publicznych i zasadach ubiegania się o nie w sytuacji zagrożenia rozprzestrzeniania się koronawirusa piszemy w zakładce „Zamówienia publiczne w dobie pandemii”.
Opracowanie: