koronawirus

Czy wolno zwaloryzować wynagrodzenie wykonawcy z uwagi na dodatkowe wydatki związane z COVID-19?

Pytanie:

Czy wykonawca jest uprawniony do żądania waloryzacji wynagrodzenia w związku z kosztami ponoszonymi na maski i płyny do dezynfekcji (COVID-19) oraz wzrost kosztów oddziałowych/ogólnych? Wykonawca dla dwóch umów zawartych na okres 24 miesięcy w kwietniu 2020 roku (sprzątanie obiektów spółki) oraz w lipcu 2020 roku (ochrona obiektów spółki) wystąpił na podstawie art. 142 ust. 5 ustawy Pzp z wnioskiem o waloryzację wynagrodzenia od stycznia 2021 roku. Załączona kalkulacja nowej stawki za roboczogodzinę oprócz wyższych kosztów w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę, minimalnej stawki za godzinę pracy, kosztów ZUS i PPK zawiera dodatkowo następujące pozycje:

1)     wzrost kosztów odzieży i wyposażenia obiektowego (maski, płyny – COVID-19),

2)     wzrost kosztów oddziałowych związany z obsługą obiektu,

3)     wzrost kosztów ogólnych związanych z obsługą obiektu.

W mojej ocenie żądanie zwiększenia wynagrodzenia z powodu wzrostu kosztów ogólnych/oddziałowych jest nieuprawnione, gdyż art. 142 ust. 5 ustawy Pzp wprost określa, w jakich sytuacjach można dokonać podwyższenia wynagrodzenia.

Czy istnieje jakaś podstawa prawna dotycząca COVID-19, która uprawnia do zwiększenia wynagrodzenia wykonawcy w związku z kosztami ponoszonymi na maski i płyny do dezynfekcji? Obie umowy zawierają zapis, że wykonawca powinien zapewnić swoim pracownikom odzież roboczą i niezbędne środki ochrony indywidualnej.

Zamówienia publiczne a pandemia koronawirusa – jak usprawnić postępowania?

Zamówienia publiczne a pandemia koronawirusa – jak usprawnić postępowania?

Pandemia koronawirusa spowodowała trudności w zlecaniu i realizacji zamówień publicznych. Części z nich można zapobiec, korzystając z instrumentów i rozwiązań przewidzianych ustawą Pzp i powiązanymi z nią rozporządzeniami i ustawami. W artykule przeczytasz o umożliwieniu składania ofert w formie elektronicznej, podstawach unieważnienia procedury udzielenia zamówienia oraz sesji otwarcia ofert on-line w trudnym okresie pandemii koronawirusa.

  • Zamawiający powinien określić w dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, wybrany przez siebie sposób komunikacji i nic nie stoi na przeszkodzie temu, by odbywała się ona wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (szczególnie w dobie koronawirusa). Takie postanowienia ograniczą konieczność bezpośredniego kontaktu na linii zamawiający – wykonawca, co w aktualnej sytuacji jest bardzo wskazane. Zamawiający musi jednak pamiętać, że niezależnie od wybranego sposobu komunikacji, powinien każdorazowo dopuścić składanie ofert w formie pisemnej.
  • Składanie ofert poprzez pocztę elektroniczną jest niewystarczające.
  • Zamawiający w dobie koronawirusa powinien pamiętać o  wyznaczaniu odpowiednio długich terminów na podjęcie czynności przez wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (np. składanie ofert i dokumentów potwierdzających czy wyjaśnień) oraz monitorowanie terminu związania ofertą oraz skorelowanego z nim, terminu ważności wadium.
Zamówienia publiczne w czasie pandemii – rozwiązania ustawy o COVID-19 (po 31.03 br.)

Zamówienia publiczne w czasie pandemii – rozwiązania ustawy o COVID-19 (po 31.03 br.)

Pandemia koronawirusa wpływa bezpośrednio zarówno na procedurę zlecania, jak i realizację zamówień publicznych. Aby zminimalizować blokady i powstające zatory związane z realizacją publicznych zleceń tzw. ustawa o COVID-19 wprowadziła konkretne regulacje dotyczące zamówień publicznych. Jej celem jest także ułatwienie pozyskiwania zamówień przeznaczonych bezpośrednio na walkę z wirusem. W tekście przeczytasz m.in.:

  • Jeżeli wartość zakupu przekroczy wskazany próg bagatelności, zamawiający może zweryfikować przesłankę udzielenia zamówienia z wolnej ręki z art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, pod kątem możliwości jej zastosowania w opisanej sytuacji.
  • Zamawiający korzystający z przesłanek zwolnienia ze stosowania ustawy Pzp uregulowanych w specustawie koronawirusowej nie jest zobligowany do stosowania jakichkolwiek wytycznych proceduralnych.
  • Jeżeli umowa uzależnia obowiązek zapłaty kar umownych od wystąpienia zwłoki po stronie wykonawcy, wówczas wystąpienie siły wyższej, jako okoliczności, za której wystąpienie wykonawca odpowiedzialności nie ponosi, uzasadnia odstąpienie przez zamawiającego od naliczania kar umownych.
  • W dalszym ciągu jednak, w takiej sytuacji wykonawca zrealizuje zamówienie po terminie, co wykluczy w przyszłości wystawienie mu dobrych referencji. W związku z powyższym, w przypadku stwierdzenia okoliczności, które uniemożliwiają realizację w terminie oraz w sposób pierwotnie zamierzony a także ustalenia, że okoliczności te wynikają z wprowadzonego stanu epidemii, umowę należy aneksować.
  • Wykonawca i podwykonawca, po stwierdzeniu, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19, mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie łączącej ich umowy, która jest związana z wykonaniem zamówienia publicznego lub jego części, uzgadniają odpowiednią zmianę tej umowy.