Dnia 5 września 2020 r. utracił moc art. 6 ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (zgodnie z art. 36 ust. 1 ww. ustawy). Jak zamawiający powinien teraz dokonywać zakupów niezbędnych do przeciwdziałania COVID-19? Czy trzeba stosować przepisy ustawy Pzp?
Zamawiający powinien dokonywać zakupów zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy Pzp od dnia ustania obowiązywania „szczególnego” wyłączenia jej stosowania dotyczącego zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19.
Zgodnie z przywołanym w pytaniu art. 6 ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 374 ze zm., dalej „ustawa COVID”) do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 nie stosuje się przepisów ustawy Pzp, jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.
W art. 36 ust. 1 ustawy COVID wskazano, że art. 6 ust. 1 traci moc po upływie 180 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Takie brzmienie zostało nadane art. 36 ust. 1 ustawy COVID przez art. 1 pkt 2 ustawy z 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 1478), która weszła w życie 5 września 2020 r., z mocą od 4 września 2020 r.
Podstawa prawna
11 września 2020 r.