Aby móc zmienić umowę z powodu COVID-19, nie wystarczy sam fakt realizacji prac w czasie pandemii. Trzeba najpierw wykazać, że wystąpiły okoliczności związane z COVID-19, a potem udowodnić, że miały one wpływ na realizację umowy. Zmiany umów w takich sytuacjach przenalizował UZP w kontrolach doraźnych, wykazując w nich kilka nieprawidłowości. Sprawdź praktyczne przykłady z trzech kontroli i upewnij się, czy zmiany w Twoich umowach zostały przeprowadzone zgodnie z prawem.
Więcej na temat zmian umowy z powodu COVID-19 przeczytasz w artykule:
Aneks do umowy o zamówienie publiczne – jak zmieniać stare i nowe kontrakty?
W nowo wydanej opinii UZP odpowiada na coraz częściej pojawiające się wątpliwości zamawiających i wykonawców dotyczące tego, czy szczególne przepisy ustawy o COVID-19 m.in. w zakresie zmiany umowy oraz zakazu naliczania wykonawcom kar umownych mogą być stosowane również do umów zawartych zgodnie z poprzednią ustawą Pzp z 29 stycznia 2004 r. Brzmienie regulacji ustawowych jest w tym przypadku niejednoznaczne. Autor opinii pt. „Dopuszczalność zastosowania art. 15r oraz art. 15r1 ustawy o COVID-19 (w aktualnym brzmieniu) do umów o zamówienie publiczne zawieranych przed wejściem w życie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych” nie pozostawia jednak wątpliwości, iż przepisy te dotyczą zarówno umów zawartych zgodnie z nową ustawą Pzp z 11 września 2019 r. jak i poprzednio obowiązującą ustawą Pzp z 29 stycznia 2004 r.