Jak w kontekście art. 15r1 ust. 1 i 3 ustawy o COVID-19 ustalić termin ważności zabezpieczenia wniesionego w formie pieniężnej, w przypadku gdy zamawiający odstąpił od umowy? Jak określić termin, w którym wykonawca powinien przedłużyć ważność zabezpieczenia, aby zamawiający w dalszym ciągu nie mógł potrącić z niego naliczonej kary umownej?
Przywołane przepisy – co do zasady – chronią wykonawców przed negatywnymi skutkami COVID-19. Wykonawcy przedłużając termin ważności zabezpieczenia, nie mogą dodatkowo się zabezpieczać przed możliwością potrącenia kar umownych przez zamawiającego.
Przywołane przepisy zakazują zamawiającemu potrącać kary umowne zastrzeżone na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o zamówienia publiczne, jeżeli okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 miały wpływ na należyte wykonanie tej umowy lub taki wpływ może wystąpić (art. 15r1 ust. 1 ustawy o COVID-19).
Zamawiający nie może również dochodzić zaspokojenia roszczeń z zabezpieczenia należytego wykonania umowy, o ile wykonawca, na 14 dni przed upływem ważności tego zabezpieczenia, każdorazowo przedłuży jego ważność lub wniesie nowe zabezpieczenie, którego warunki zostaną zaakceptowane przez zamawiającego (art. 15r1 ust. 3 Uzpzc).
Wobec powyższego jeżeli termin ważności zabezpieczenia należytego wykonania umowy upływa w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19 oraz okresu do 90 dni od ich odwołania, dopiero brak przedłużenia ważności złożonego zabezpieczenia lub wniesienia nowego zabezpieczenia przez wykonawcę, daje zamawiającemu prawo do zaspokojenia roszczeń z tytułu kar umownych z wniesionego zabezpieczenia przed upływem jego ważności, bez względu na obowiązujący stan epidemii lub zagrożenia epidemicznego.
W mojej opinii, w przypadku zabezpieczenia, które złożono w formie pieniężnej, wykonawca powinien złożyć oświadczenie o przedłużeniu jego ważności na 14 dni przed jej upływem. Termin odniesienia do daty ważności zabezpieczenia określają natomiast zapisy umowy w zakresie nim objętym. Może to być zatem data wykonania zamówienia, data upływu okresu rękojmi za wady lub gwarancji.
13 kwietnia 2022 r.