Czy zakupy związane z COVID-19 powinny podlegać osobnemu wewnętrznemu regulaminowi?

Dodano: 19.05.2021
Pytanie:

Mamy w naszym zakładzie pracy wewnętrzny regulamin zakupowy dotyczący zakupów o wartości poniżej 130.000 zł. W przypadku zamówień do 5.000 zł nie musimy zgodnie z regulaminem podpisywać umów. Czy do zakupów związanych z COVID powinniśmy stworzyć odrębny regulamin czy dokonywać ich zgodnie z ogólnym regulaminem do 130.000 zł? Kiedy przy zakupach dotyczących COVID tworzymy umowę?

Odpowiedź:

W przypadku zamówień wyłączonych spod stosowania nowej ustawy Pzp np. ze względu na wartość zamówienia mniejszą niż 130.000 zł nie ma wymogu zawierania umowy w formie pisemnej.

Jeśli natomiast umowa jest zawierana z wykonawcą wybranym w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonego na podstawie przepisów ustawy Pzp, wówczas – zgodnie z art. 432 nowej ustawy Pzp – powinna pod rygorem nieważności zachować formę pisemną.  

W pytaniu przedstawiono informacje w dość ogólny sposób. Z jednej strony przywołane są przepisy tzw. ustawy o COVID odnoszące się do wyłączenia stosowania ustawy Pzp (ze względu na przedmiot zamówienia i zazwyczaj wartość do 130.000 zł), a z drugiej pytający nawiązuje do wewnętrznego regulaminu  zakupowego (podaje kwoty 5.000 zł) o wartości mniejszej niż podstawowy próg stosowania nowej ustawy Pzp.

Zakupy covidowe zwolnione od Pzp

Zgodnie z art. 6a ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 nie stosuje się przepisów ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego. 

Jednocześnie w art. 6a ust. 2 tej ustawy nałożono na zamawiającego obowiązek, aby w terminie 7 dni od dnia udzielenia zamówienia, o którym mowa w ust. 1, zamieścił w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia. Podaje tam: 

  • nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego; 
  • datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną; 
  • opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług; 
  • cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia; 
  • okoliczności faktyczne uzasadniające udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów nowej ustawy Pzp; 
  • nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.

Reguły dotyczące umowy

Z przepisu wynika, co wydaje się zasadne z uwagi na często niemałą wartość zamówienia udzielanego na podstawie art. 6a ust. 1 ustawy o COVID, że zamawiający zawiera umowę. Nie dookreślono jednak jej formy.

Niezależnie od powyższego, w mojej ocenie nie ma wymogu tworzenia regulaminu udzielania zamówień na podstawie wskazanego wyłączenia z ustawy o COVID. Nie wydaje się jednak zasadne stosowanie do takich zamówień, których wartość jest równa lub wyższa niż 130.000 zł, wprost wewnętrznego regulaminu udzielania zamówień, jeżeli dotyczy on zamówień o  wartości mniejszej niż 130.000 zł (a zatem wyłączonych spod ustawy Pzp ze względu na wartość, a nie przedmiot zamówienia).

Odpowiedź udzielona:

6 marca 2021 r.

Autor:

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Podyplomowego Studium Integracji...