Proszę o informację, jak przeprowadzić otwarcie ofert online. Moje pytanie dotyczy postępowań powyżej progów unijnych, ale i poniżej ich wartości. Otwarcie ofert ma się odbyć w instytucji Skarbu Państwa.
Zamawiający może wypełnić wymóg jawnego otwarcia ofert poprzez zapewnienie transmisji on-line, o ile poda uprzednio informację o takiej transmisji. Transmisja musi umożliwiać obserwację czynności otwarcia ofert „na żywo” każdej zainteresowanej osobie.
Stanowisko, zgodnie z którym transmisja on-line z otwarcia ofert w zaistniałej sytuacji zagrożenia epidemicznego w sposób wystarczający realizuje zasadę wynikającą z art. 86 ust. 2 ustawy Pzp, podał 16 marca 2020 r. Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie internetowej.
Wskazał, że brak możliwości fizycznej obecności zainteresowanych osób przy otwarciu ofert, z jednoczesnym zapewnieniem transmisji on-line i co istotne − podaniem uprzedniej informacji o takiej transmisji, nie będzie naruszać przepisów ustawy Pzp.
Odnosząc się do tego, w jaki sposób przeprowadzić otwarcie on-line, niezbędne jest w pierwszej kolejności sprawdzenie przez danego zamawiającego istniejących na rynku i dostępnych dla niego rozwiązań „informatycznych”, w czym niewątpliwie pomocne mogą być działy informatyczne zamawiającego. Powinny one sprawdzić dostępne na rynku rozwiązania i wybrać najwłaściwsze.
Trzeba pamiętać, że podczas transmisji internetowej on-line (streaming on-line) każdy zainteresowany powinien móc „na żywo” obserwować czynności podejmowane przez zamawiającego (komisję przetargową) w czasie otwarcia ofert oraz pozyskać informacje o kolejnych otwartych ofertach. Bezpośrednio przed otwarciem ofert należy również podać też kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
W praktyce wygląda to przykładowo w ten sposób, iż zamawiający zamieszcza informację o takiej transmisji on-line tj. dniu i godzinie, w której ona nastąpi i podaje jednocześnie link do miejsca na platformie umożliwiającej transmisję obrazu przez Internet przez dowolnego użytkownika (np. za pomocą internetowego kanału YouTube).
Niemniej jednak decyzja i wybór rozwiązania do transmisji należy ostatecznie do zamawiającego.
Podstawa prawna
23 marca 2020 r.