oferta publiczna

Czy sam brak wyjaśnień od wykonawcy to podstawa odrzucenia oferty?

Pytanie:

Wykonawca w złożonym oświadczeniu z art. 7 ust. 1 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego oświadczył, że: „beneficjentem rzeczywistym wykonawcy w rozumieniu ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest osoba wymieniona w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisana na listę lub będąca takim beneficjentem rzeczywistym od 24 lutego 2022 r., o ile została wpisana na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3 ww. ustawy”.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu prowadzonego na podstawie ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych wyklucza się wykonawcę oraz uczestnika konkursu, którego beneficjentem rzeczywistym w rozumieniu ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r. poz. 593 i 655) jest osoba wymieniona w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisana na listę lub będąca takim beneficjentem rzeczywistym od dnia 24 lutego 2022 r., o ile została wpisana na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3.

Zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień, prosząc o potwierdzenie  poprawności złożonego oświadczenia. Wykonawca nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie. Czy w związku z powyższym należy go wykluczyć z przetargu?

  Przesłanki odrzucenia oferty – na co zwrócić szczególną uwagę, by oferta została rozpatrzona przez zamawiającego

Przesłanki odrzucenia oferty wg Prawa zamówień publicznych – na co zwrócić szczególną uwagę

Zamawiający dokonuje wyboru oferty spośród tych niepodlegających odrzuceniu. Tylko takie oferty zostaną dopuszczone do etapu oceny ofert, co oznacza, że cena i dodatkowe parametry jakościowe zaoferowanego świadczenia będą miały znaczenie wyłącznie wówczas, gdy oferta zostanie pozytywnie zweryfikowana podczas badania ofert. Etap ten następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert. Polega on na zestawieniu treści oferty oraz załączonych do niej dokumentów, a także okoliczności złożenia oferty z 18 przesłankami odrzucenia, enumeratywnie wymienionymi w art. 226 ust. 1 ustawy Pzp. Wydaje się, że świadomość w zakresie okoliczności dyskwalifikujących złożoną ofertę jest szczególnie istotna dla wykonawcy. Z tego powodu w artykule przedstawiamy  najistotniejsze kwestie mające wpływ na dokonaną przez zamawiającego weryfikację.

W tym artykule
  • Czynność odrzucenia oferty może nastąpić jedynie na podstawie przesłanek odrzucenia oferty określonych w art. 226 ustawy Pzp.
  • Zamawiający, który ocenia przesłankę odrzucenia oferty pod kątem jej wpływu w terminie składania ofert, musi pamiętać, że liczy się także godzina wpływu oferty. Czasem o odrzuceniu oferty decydują sekundy.
  • Należy pamiętać, że przed odrzuceniem oferty wykonawcy, który nie spełnia warunków udziału w postępowaniu bądź podlega z niego wykluczeniu, trzeba przeprowadzić procedurę uzupełnienia dokumentów bądź wyjaśnienia ich treści. Także brak pełnomocnictwa lub wadliwe pełnomocnictwo podlegają procedurze uzupełnienia.
  • Każda oferta podlega ocenie pod kątem błędów w obliczeniu ceny, ale także omyłek, które zamawiający może zgodnie z Pzp skorygować.
  • Przesłanka odrzucenia oferty z powodu niezgodności jej treści z warunkami zamówienia powoduje wiele sporów między wykonawcą a zamawiającym, które często mają swój finał przed KIO i sądem. Mówiąc najogólniej – niezgodność oferty z warunkami zamówienia polega na tym, iż zaoferowany przedmiot nie odpowiada wymogom zamawiającego, np. co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia.

Jak sporządzić wzór formularza oferty, który obejmie koszty roboczogodziny i części zamiennych?

Pytanie:

Przedmiotem postępowania są naprawy bieżące i awaryjne instalacji elektrycznych, do których będą musiały być użyte części zamienne (zakres i ilość, a tym samym koszt części zamiennych są praktycznie niemożliwe do przewidzenia). Czy wystarczy ująć w formularzu ofertowym składanym przez wykonawcę wycenę stawki za 1 roboczogodzinę przy określeniu szacowanej liczby roboczogodzin (liczba roboczogodzin x stawka za roboczogodzinę = cena oferty wykonawcy.). W treści umowy można byłoby wpisać, że całkowite maksymalne wynagrodzenie brutto wykonawcy z tytułu wykonania przedmiotu umowy nie może przekroczyć kwoty ............... zł (jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia) (słownie: ....................................) oraz że maksymalne wynagrodzenie brutto z tytułu wykonania przedmiotu umowy, określonego w § … ust. ….. nie może przekroczyć ................ zł (120% ceny oferty podanej w ofercie wybranego wykonawcy) (słownie: ...............................). Reasumując, oferta złożona przez wykonawcę zostałaby powiększona np. o 20% tytułem kosztu części zamiennych do wykonania napraw bieżących i napraw awaryjnych. Ewentualnie, czy można wpisać wartość środków finansowych (kwotę), którą zamawiający przeznaczy na zakup części zamiennych, z zastrzeżeniem, iż maksymalne wynagrodzenie brutto nie może być większe niż wartość środków finansowych, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia? Jak prawidłowo  skonfigurować formularz ofertowy, aby oferty były porównywalne i obejmowały wycenę kosztów robocizny oraz kosztów części zamiennych, których nie sposób wycenić?

Różne stawki podatku VAT w ofertach

Różne stawki VAT w ofertach, błędny VAT w ofercie, zmiana VAT w trakcie przetargu i realizacji zamówienia

Zamawiający, wybierając ofertę w prowadzonym postępowaniu, zobowiązany jest zawsze porównać zaoferowane przez wykonawców ceny. Te z kolei muszą przedstawiać całkowite koszty, jakie zamawiający będzie musiał ponieść, nabywając usługę, dostawę czy robotę budowlaną. W cenie uwzględnia się zatem m.in. podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu tymi podatkami. Warto przy tym pamiętać, że finalna ocena zastosowanego VAT należy do zamawiającego. To po jego stronie pozostaje stwierdzenie, czy podatek w danym przypadku został właściwie ustalony a następnie obliczony. Błędy w tym zakresie mogą dyskwalifikować ofertę z postępowania. Jak właściwie ocenić oferty, w których wskazano różne stawki podatku? Co zrobić, gdy VAT zmienia się w trakcie prowadzenia przetargu bądź po zawarciu umowy? Kiedy wolno skorygować VAT w ofercie, a kiedy należy ją odrzucić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.

W tym artykule
  • W przypadku zmiany sytuacji podatkowej wykonawcy w trakcie realizacji umowy zamawiający powinien kontynuować realizację zamówienia na wcześniej ustalonych zasadach, nawet jeśli wykonawca stał się płatnikiem VAT w trakcie jej trwania. Wykonawca zazwyczaj może przewidzieć możliwość stania się płatnikiem VAT przy składaniu oferty.
  • Każda istotna zmiana umowy, tak jak zmiana wysokości wynagrodzenia także z uwagi na zmianę VAT, wymaga spełnienia konkretnych przesłanek ustawowych.
  • Stawka VAT 23% jest podstawową stawką, zaś niższe stawki np. 8% mogą być zastosowane w określonych przypadkach. Oferty, w których zastosowano 23% VAT, podczas gdy towar/usługa podlega niższej stawce, wymagają przeprowadzenia stosownych wyjaśnień.
  • Błędne zastosowanie stawki VAT w ofercie może skutkować jej odrzuceniem. Decyzja o korekcie omyłki i możliwość jej dokonania będzie zależeć od tego, czy zamawiający podał w dokumentacji postępowania właściwą stawkę.
  • Wykonawcy, którzy zauważą błąd w VAT w ofertach konkurentów, mogą zwrócić na to uwagę zamawiającemu. To po stronie zamawiającego jednak leży, aby właściwie ocenić oferty. W razie naruszeń w tym obszarze wykonawcy mogą skorzystać z odwołania do KIO.
  • W przypadku zmiany stawki VAT (tak jak w przypadku VAT na artykuły spożywcze od 1 kwietnia 2024 r.), umowy mogą być aneksowane zgodnie z przewidzianymi w nich klauzulami waloryzacyjnymi. Gdy umowa nie przewiduje zmiany w wyniku modyfikacji VAT, zastosowanie mają ogólne zasady dotyczące zmiany umowy, które mogą nie pozwolić na dostosowanie wynagrodzenia do nowej właściwej stawki podatku.
  • Aneks do umowy w zakresie zmiany stawki podatku od towarów i usług powinien precyzyjnie określać nowe wartości wynagrodzenia z uwzględnieniem aktualnej stawki VAT, zarówno dla części realizowanej przed zmianą stawki, jak i po jej zmianie. Ustalenie nowej kwoty brutto wynagrodzenia jest konieczne, aby odzwierciedlić aktualne obciążenia podatkowe.
  • W przypadku wykonawców zwolnionych z VAT, cena netto jest równa cenie brutto, i nie należy do niej doliczać podatku. Zamawiający powinien oceniać wszystkie oferty na podstawie tych samych kryteriów, bez faworyzowania lub dyskryminowania na podstawie statusu VAT-owego wykonawcy.
  • Decyzje o zwolnieniu z VAT wynikają z obowiązujących przepisów i nie mogą być interpretowane jako naruszenie zasad uczciwej konkurencji czy równego traktowania wykonawców.
  • Jeżeli zamawiający nie określił w dokumentacji przetargowej konkretnej, obowiązującej stawki VAT, oferty zawierające błędne stawki tego podatku będą odrzucane. Natomiast w przypadku, gdy dokumentacja zawiera jednoznaczne informacje o właściwej stawce VAT, oferty, które podają inną stawkę, powinny być odpowiednio skorygowane zgodnie z przepisami o korekcie omyłek w ofertach.
Wgląd do ofert przetargowych Pzp - jak złożyć wniosek

Jak uzyskać wgląd do ofert przetargowych – wskazówki dla wykonawcy w pytaniach i odpowiedziach

Jeśli regularnie bierzesz udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, z pewnością wiesz, jak istotna jest analiza ofert Twoich konkurentów. Nierzadko zdarza się, że zamawiający nie zauważy błędów i nieścisłości w wybranej ofercie, a wówczas po stwierdzeniu tych braków, masz szansę złożyć odwołanie do KIO i wygrać przetarg. Jak w praktyce ubiegać się o wgląd do dokumentów przetargowych? W jakich terminach złożyć wniosek? Na jakie przepisy powołać się, żądając dostępu do dokumentacji z postępowania? Przeczytasz o tym w poniższym artykule. Dowiesz się także:

  • Czy wykonawca ma prawo żądać wglądu do treści odwołania do KIO?
  • Czy istnieją limity czasowe w dostępie do protokołu w przetargu?
  • Kiedy udostępnić wykonawcy dokumenty związane z ofertami tj. wyjaśnienia i uzupełnienia treści ofert oraz wyjaśnienie rażąco niskiej ceny?
  • Czy zamawiający może udostępnić zaświadczenia z KRK wykonawców po zakończeniu przetargu?

W tekście znajdziesz także link do wzoru wniosku, który ułatwi Ci sporządzenie własnego pisma.

W tym artykule
  • Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej wydany w powadzonym postępowaniu powinien stanowić załącznik do protokołu postępowania. Zamawiający są zatem zobowiązani do natychmiastowego udostępnienia tych materiałów, czyli bez niepotrzebnego opóźnienia na wniosek zainteresowanej osoby.
  • Moment składania przez wykonawcę wniosku o wgląd do ofert konkurencji nie jest istotny, gdyż prawo nie określa konkretnego czasu, w którym można skorzystać z tego uprawnienia. Mimo że art. 74 ust. 2 ustawy Pzp wspomina termin "nie później niż w ciągu 3 dni od dnia otwarcia ofert", nie oznacza to, że po upływie tego czasu lub nawet roku od rozstrzygnięcia postępowania, zamawiający nie jest zobowiązany udostępnić ich na żądanie.
  • Materiały ściśle związane z ofertami, takie jak wyjaśnienia dotyczące treści oferty, wprowadzone korekty, dodatkowe informacje lub uzupełnienia do oświadczenia z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, oraz dowody dostarczane wraz z ofertą (np. deklaracja z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp, czy też gwarancja dostępu do zasobów od innego podmiotu) powinny być udostępnione przez zamawiającego od razu po otrzymaniu odpowiedniego żądania. Oznacza to, że te dokumenty powinny być dostępne w taki sam sposób jak oferty i ich aneksy, czyli szybciej niż inne załączniki do protokołu postępowania.
  • Zamawiający nie ma prawa ujawniać informacji o wyrokach skazujących oraz innych naruszeniach (danych z KRK odnoszących się do osób indywidualnych) po okresie, w którym można wnosić środki ochrony prawnej.