Pewien wykonawca przesłał swoją ofertę zarówno zwykłym e-mailem (bez szyfrowania hasłem) jak i za pośrednictwem portalu ezamowienia.gov.pl zgodnie z wytycznymi SWZ, które pozostawały w zgodzie z wszelkimi przepisami. Oferty są identyczne, jednak z jedną z nich zamawiający zapoznał się przed terminem składania ofert. Jakie czynności należy teraz podjąć? Czy obydwie oferty podlegają odrzuceniu?
Fakt przesłania korespondencji odpowiadającej treści oferty, za pośrednictwem zwykłej poczty elektronicznej (e-mail), sam w sobie nie stanowi przesłanki odrzucenia oferty właściwie złożonej w tym postępowaniu. Oferta została bowiem złożona także poprawnie za pośrednictwem platformy. Odrzucenie oferty byłoby zatem w tym przypadku niezgodne z ustawą Pzp.
Przemawiają za tym następujące okoliczności faktyczne:
Dodatkowo, według mnie niezasadne byłoby odrzucenie obu ofert, czyli złożonej prawidłowo i przesłanej mailowo. Jeden z tych dokumentów jest przekazany zgodnie w wymaganiami ustawy Pzp, przez co wyrażone w nim oświadczenia woli, prawidłowo wiąże wykonawcę w zakresie wykonania zamówienia.
Nie ma znaczenia również fakt zapoznania się przez zamawiającego z treścią oferty – dokumentu przekazanego mailowo. To w interesie wykonawcy leży przesłanie oferty w wymagany przez zamawiającego sposób, gwarantujący zachowanie treści oferty w poufności do momentu jej otwarcia. W mojej ocenie, ofertę przesłaną za pośrednictwem poczty e-mail należy pozostawić bez rozpatrzenia.