oferta

Czy sam brak wyjaśnień od wykonawcy to podstawa odrzucenia oferty?

Pytanie:

Wykonawca w złożonym oświadczeniu z art. 7 ust. 1 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego oświadczył, że: „beneficjentem rzeczywistym wykonawcy w rozumieniu ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest osoba wymieniona w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisana na listę lub będąca takim beneficjentem rzeczywistym od 24 lutego 2022 r., o ile została wpisana na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3 ww. ustawy”.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu prowadzonego na podstawie ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych wyklucza się wykonawcę oraz uczestnika konkursu, którego beneficjentem rzeczywistym w rozumieniu ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r. poz. 593 i 655) jest osoba wymieniona w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisana na listę lub będąca takim beneficjentem rzeczywistym od dnia 24 lutego 2022 r., o ile została wpisana na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3.

Zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień, prosząc o potwierdzenie  poprawności złożonego oświadczenia. Wykonawca nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie. Czy w związku z powyższym należy go wykluczyć z przetargu?

  Przesłanki odrzucenia oferty – na co zwrócić szczególną uwagę, by oferta została rozpatrzona przez zamawiającego

Przesłanki odrzucenia oferty wg Prawa zamówień publicznych – na co zwrócić szczególną uwagę

Zamawiający dokonuje wyboru oferty spośród tych niepodlegających odrzuceniu. Tylko takie oferty zostaną dopuszczone do etapu oceny ofert, co oznacza, że cena i dodatkowe parametry jakościowe zaoferowanego świadczenia będą miały znaczenie wyłącznie wówczas, gdy oferta zostanie pozytywnie zweryfikowana podczas badania ofert. Etap ten następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert. Polega on na zestawieniu treści oferty oraz załączonych do niej dokumentów, a także okoliczności złożenia oferty z 18 przesłankami odrzucenia, enumeratywnie wymienionymi w art. 226 ust. 1 ustawy Pzp. Wydaje się, że świadomość w zakresie okoliczności dyskwalifikujących złożoną ofertę jest szczególnie istotna dla wykonawcy. Z tego powodu w artykule przedstawiamy  najistotniejsze kwestie mające wpływ na dokonaną przez zamawiającego weryfikację.

W tym artykule
  • Czynność odrzucenia oferty może nastąpić jedynie na podstawie przesłanek odrzucenia oferty określonych w art. 226 ustawy Pzp.
  • Zamawiający, który ocenia przesłankę odrzucenia oferty pod kątem jej wpływu w terminie składania ofert, musi pamiętać, że liczy się także godzina wpływu oferty. Czasem o odrzuceniu oferty decydują sekundy.
  • Należy pamiętać, że przed odrzuceniem oferty wykonawcy, który nie spełnia warunków udziału w postępowaniu bądź podlega z niego wykluczeniu, trzeba przeprowadzić procedurę uzupełnienia dokumentów bądź wyjaśnienia ich treści. Także brak pełnomocnictwa lub wadliwe pełnomocnictwo podlegają procedurze uzupełnienia.
  • Każda oferta podlega ocenie pod kątem błędów w obliczeniu ceny, ale także omyłek, które zamawiający może zgodnie z Pzp skorygować.
  • Przesłanka odrzucenia oferty z powodu niezgodności jej treści z warunkami zamówienia powoduje wiele sporów między wykonawcą a zamawiającym, które często mają swój finał przed KIO i sądem. Mówiąc najogólniej – niezgodność oferty z warunkami zamówienia polega na tym, iż zaoferowany przedmiot nie odpowiada wymogom zamawiającego, np. co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia.

Jak sporządzić wzór formularza oferty, który obejmie koszty roboczogodziny i części zamiennych?

Pytanie:

Przedmiotem postępowania są naprawy bieżące i awaryjne instalacji elektrycznych, do których będą musiały być użyte części zamienne (zakres i ilość, a tym samym koszt części zamiennych są praktycznie niemożliwe do przewidzenia). Czy wystarczy ująć w formularzu ofertowym składanym przez wykonawcę wycenę stawki za 1 roboczogodzinę przy określeniu szacowanej liczby roboczogodzin (liczba roboczogodzin x stawka za roboczogodzinę = cena oferty wykonawcy.). W treści umowy można byłoby wpisać, że całkowite maksymalne wynagrodzenie brutto wykonawcy z tytułu wykonania przedmiotu umowy nie może przekroczyć kwoty ............... zł (jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia) (słownie: ....................................) oraz że maksymalne wynagrodzenie brutto z tytułu wykonania przedmiotu umowy, określonego w § … ust. ….. nie może przekroczyć ................ zł (120% ceny oferty podanej w ofercie wybranego wykonawcy) (słownie: ...............................). Reasumując, oferta złożona przez wykonawcę zostałaby powiększona np. o 20% tytułem kosztu części zamiennych do wykonania napraw bieżących i napraw awaryjnych. Ewentualnie, czy można wpisać wartość środków finansowych (kwotę), którą zamawiający przeznaczy na zakup części zamiennych, z zastrzeżeniem, iż maksymalne wynagrodzenie brutto nie może być większe niż wartość środków finansowych, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia? Jak prawidłowo  skonfigurować formularz ofertowy, aby oferty były porównywalne i obejmowały wycenę kosztów robocizny oraz kosztów części zamiennych, których nie sposób wycenić?