oferta

Wykonawcy złożyli nowe oferty a nie wycofali starych – jak dokonać oceny?

Pytanie:

Postępowanie dotyczy zakupu i dostawy artykułów spożywczych i jest prowadzone jest na miniPortalu. Udzielamy go w trybie podstawowym bez negocjacji zgodnie z art. 275 pkt 1 ustawy Pzp. Zamówienie podzielono na 7 części (zadań):

1)      mięso i wędliny (jeden wykonawca złożył 2 oferty z różnymi kwotami),

2)      owoce i warzywa (złożono tylko 1 ofertę – wykonawca prawidłowo wycofał wcześniej złożoną ofertę i złożył),

3)      produkty mleczarskie, oleje, tłuszcze roślinne i zwierzęce (wykonawca złożył pierwszą ofertę poprawnie, lecz jej nie wycofał, a drugą ofertę przesłał wyłącznie przez ePUAP, a nie przez miniPortal, przez co oferta podlega odrzuceniu),

4)      produkty spożywcze (nie złożono żadnej oferty),

5)      jaja (wykonawca złożył 2 oferty z tymi samymi kwotami),

6)      pieczywo oraz świeże wyroby piekarsko-ciastkarskie (2 wykonawców, z których to każdy złożył 2 oferty z tymi samymi kwotami),

7)      ryby, mrożonki, konserwy (wykonawca złożył 2 oferty z tymi samymi kwotami).

Zamawiający ogłosił postępowanie 2 czerwca br. z terminem składania ofert do 20 czerwca br. do godz. 10:00. W dniu 20 czerwca br. zamawiający wydłużył termin składania ofert do 24 czerwca do godz. 10:00. (powodem wydłużenia terminu składania ofert był fakt, że  zamawiający zauważył, iż nie zastosował w postępowaniu podstaw wykluczenia na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego). Zamawiający zmienił ogłoszenie, SWZ i wzór oświadczenia, dodając zapisy dotyczące wymienionych powyżej warunków wykluczenia na podstawie art. 7 ust. 1. Ponadto w formularzu zmienił termin realizacji zamówienia zgodnie z zapisami ogłoszenia i SWZ tj. do końca bieżącego roku (wcześniej w formularzu ofertowym był zapis o realizacji zamówienia przez 12 miesięcy).

W prowadzonym postępowaniu wpłynęły oferty do chwili wprowadzenia zmian przez zamawiającego tj.: do 20 czerwca. Wykonawcy złożyli ponownie oferty w nowo wyznaczonym terminie na nowym formularzu oferty i nowym oświadczeniu. Niestety nie wycofali złożonych wcześniej ofert (tylko jeden wykonawca zrobił to zgodnie z zapisami instrukcji wycofania/zmiany oferty instrukcji umieszczonej na miniPortalu). Przez to zamawiający ma po dwie oferty tego samego wykonawcy (w czterech zadaniach ceny są takie same, w jednym zadaniu wykonawca zaoferował inną, niższą o kilka złotych cenę). Co zamawiający powinien zrobić w takim przypadku?

Czy należy odrzucić oferty na podstawie art. 218 ust. 1 ustawy Pzp w związku z tym, iż są niezgodne z art. 219 ust. 1 i 2 ustawy Pzp czy też bazować na wyroku KIO z 13 stycznia 2020 r. (sygn. akt KIO 2585/19), w którym to KIO stwierdza, iż nie trzeba odrzucać oferty wykonawcy, który złożył 3 oferty w tym samym postępowaniu, ponieważ zgromadzone dowody świadczą o tym, iż są to te same nieróżniące się od siebie oferty? Czy w sytuacji odrzucenia ofert zamawiający będzie mógł skorzystać z art. 305 pkt 1 ustawy Pzp w związku z art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp i zastosować zamówienie z wolnej ręki, dla 6 zadań z 7 (ponieważ zadanie nr 2 zostałoby rozstrzygnięte) i udzielić zamówienia do końca bieżącego roku?

Jak ocenić, czy omyłka w ofercie kwalifikuje się do poprawy?

Pytanie:

W procedurze podstawowej na świadczenie przez 6 miesięcy usług sprzątania wpłynęło 5 ofert. Najkorzystniejsza oferta zawiera niestety liczne błędy rachunkowe. Złożyło ją konsorcjum, w którym lider jest podatnikiem VAT, jego członek zaś nie. W ofercie w pozycji % VAT zaznaczono „nie dotyczy”, zatem cena oferty netto powinna odpowiadać cenie brutto. W formularzu ofertowym wpisano:

cena oferty netto (tabela 1+2+3) – 72.735,70 zł, a słownie: siedemdziesiąt dwa tysiące siedemset trzydzieści trzy złote i dwadzieścia groszy (nie zgadzają się cyfry i słownie),

cena oferty brutto (tabela 1+2+3) – 71.987,50 zł, a słownie: sześćdziesiąt osiem tysięcy pięćset trzydzieści trzy złote i dwadzieścia groszy (te kwoty najprawdopodobniej przez pomyłkę skądś skopiowano).

W formularzu szczegółowo wyliczono sprzątanie poszczególnych jednostek (łączna liczba metrów x stawka za 1 m² x 6 miesięcy). Tabele są trzy i po ich zsumowaniu możemy wyliczyć cenę oferty. Jedna z tabel również zawiera błędy w wyliczeniach o 7 groszy w stosunku do naszych wyliczeń. Cena netto 72.735,70 wynika zatem z błędnego sumowania tabel. Czy należy odrzucić ofertę, wezwać wykonawcę do wyjaśnień, czy też poprawić omyłki? Na podstawie tabel i wpisanych w nich stawek za sprzątanie 1 m² oraz informacji o zwolnieniu z VAT możemy sami wyliczyć cenę oferty.

Kiedy odrzucić ofertę, w której podano niższą cenę niż wynika z wyliczeń kosztorysowych?

Pytanie:

Prowadzę postępowanie w trybie podstawowym zgodnie z art. 275 ust. 1 ustawy Pzp na roboty budowlane. Podana przez wykonawcę cena ofertowa brutto jest ceną ryczałtową. Wykonawca został wezwany do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. W odpowiedzi przedstawił kosztorys ofertowy, w którym jedna z pozycji posiada błąd arytmetyczny w obliczeniu jej wartości, tzn. wartość jednej pozycji kosztorysowej stanowi iloczyn liczby jednostek obmiarowych i sumy kosztów jednostkowych robocizny, materiału i sprzętu. Zgodnie z zasadami arytmetyki wartość powinna wynieść 33.000 zł, natomiast w kosztorysie jest kwota 30.000 zł. W konsekwencji dokonanej poprawki zmienia się wartość końcowa kosztorysu ze 100.000 zł netto na 103.000 zł netto, co przekłada się także na cenę ofertową brutto. Zgodnie z zapisami SWZ wykonawca nie miał obowiązku załączać do oferty kosztorysu ofertowego. Miał podać w formularzu ofertowym cenę netto oraz brutto, gdzie cena brutto stanowiła sumę ceny netto i VAT. Do SWZ dołączył przedmiary robót, ale stanowiły one jedynie element pomocniczy przy obliczaniu ceny oferty.

Co w tej sytuacji powinien zrobić zamawiający? Odrzucić ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, ze względu na fakt, że zawiera błędy w obliczeniu ceny (cena z formularza ofertowego nie ma odzwierciedlenia w przestawionych wyliczeniach)? A może trzeba ją odrzucić zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp z uwagi na okoliczność, że zawiera rażąco niska cenę, ponieważ wykonawca przedstawił dowód w postaci kosztorysu, z którego wynika, że zaoferowana przez niego cena powinna być o 3.000 zł netto większa? A może należy podjąć jeszcze inne decyzje?